La competencia científica en las actividades de aprendizaje incluidas en los libros de texto de Ciencias de la Naturaleza

  1. Perez, Silvana 1
  2. Meneses Villagrá, Jesus Angel 2
  1. 1 Universidad Federal de Pará
    info

    Universidad Federal de Pará

    Tucuruí, Brasil

    ROR https://ror.org/03q9sr818

  2. 2 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Journal:
Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

ISSN: 1697-011X

Year of publication: 2020

Volume: 17

Issue: 2

Pages: 2101

Type: Article

DOI: 10.25267/REV_EUREKA_ENSEN_DIVULG_CIENC.2020.V17.I2.2101 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

Sustainable development goals

Abstract

Recent studies indicate that more than 80% of the Spanish teachers use almost exclusively thetextbook in the activities developed in the classroom. These data point to the importance of evaluating thequality of existing textbooks, particularly in the way they incorporate basic competencies into the schoolcurriculum. In this paper, the learning activities included in three Science textbook of Spain are analyzed, for thefourth year of primary education, with the aim of identifying whether the scientific competence is present. Morespecifically, we look for learning activities that explore inquiry methodologies, which are directly linked toscientific work and to the understanding of the Nature of Science. The results reveal a similar pattern in the threeeditorials, the conceptual dimension being the most worked out, and with only a few activities that promote thedevelopment of the methodological and integrate dimensions. No learning activities were found with an inquiryapproach, however in two of the three publishers some proposals have been found that include engineeringdesigns, although with an inadequate orientation for a correct development by the students

Bibliographic References

  • Álvarez-Méndez, J. M. (2001). Entender la didáctica, entender el currículum. Madrid: Miño y Dávila.
  • ANELE (Asociación Nacional de Editores de Libros y Material de Enseñanza) (2013). Informe sobre la edición de libros de texto en España. Recuperado de http://www.anele.org/pdf/Sector%20de%20Libros%20de%20Texto%202013.pdf
  • Anghel, B.; Cabrales, A. y Carro, J.M. (2013). Evaluación de un programa bilingüe en España: El impacto más allá del aprendizaje del idioma extranjero. Documento de trabajo. FEDEA. Universidad Carlos III. Madrid.
  • BOE (2014). R.D. 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria
  • Cañal, P. (2012). Saber ciencias no equivale a tener competencia profesional para enseñar ciencias. En Once Ideas Clave. El desarrollo de la competencia científica, pp. 217–239 Barcelona: Graó.
  • Cristóbal-Aragón, E.; Greca, I.M. (2018) La enseñanza de las ciencias en un contexto bilingüe: propuesta para la enseñanza de contenidos de astronomía para primer ciclo de primaria. Revista de Enseñanza de la Física 30 (2), 31-47.
  • Fraiha, S.; Paschoal, W.; Perez, S.; Tabosa, C. y Silva, C.R. (2018) Atividades indagativas e o desenvolvimento de habilidades e competências: um relato de experiencia no curso de Física da Universidade Federal do Pará. Rev. Brasileira de Ensino de Física 40(4) e4403.
  • Franco-Mariscal, A. J. (2015) Competencias científicas en la enseñanza y el aprendizaje por investigación. Un estudo de caso sobre corrosión de metales en secundaria. Enseñanza de las Ciencias 33 (2), 231-252.
  • García-Rodeja, I. (1997) ¿Qué propuestas de actividades hacen los libros de primaria? Alambique 11(1), 35-43.
  • Gómez, R. (2019). Estudio sobre el papel y valor de los contenidos educativos en las aulas. Grupo Análisis e Investigación. http://www.analisiseinvestigacion.com/
  • Greca I. M. y Meneses J.A. (2018). Proyectos STEAM en la educación primaria: fundamentos y aplicaciones prácticas. Madrid: DEXTRA.
  • Greca, I.M.; Díez-Ojeda, M.D. y Meneses-Villagrá, J.A. (2017) La formación en ciencias de los estudiantes del grado en maestro de Educación Primaria Rev. Electr. Enseñanza de Ciencias 16, 231.
  • Harlen, W (1998). Enseñanza y aprendizaje de las ciencias. Madrid: Morata
  • IAP. (InterAcademy Panel on International Issues) (2010). International Conference: Taking Inquiry-Based Science Education into the Secondary School. Report available at: www.interacademies.net/File. aspx?id=15174
  • Laya-Iglesias, P. y Martínez-Losada, C. (2019) La competencia científica en los libros de texto de educación primaria. Ápice. Revista de Educación Científica 3 (1), 71.
  • López Valentín, D.M. y Guerra Ramos, M.T. (2013) Análisis de las actividades de aprendizaje incluidas en libros de texto de ciencias naturales para educación primaria utilizados en México. Enseñanza de las Ciencias, 31 (2), 173-179.
  • Martin Gámez, C., Prieto Ruz, T. y Jiménez López, M.A. (2013). El problema de la producción y el consumo de energía: ¿Cómo es tratado en los libros de texto de educación secundaria? . Enseñanza de las Ciencias 31 (2), 153-171
  • Martínez Losada, C. y García Barros, S. (2003a) Las actividades de primaria y ESO incluidas en libros escolares; ¿Qué objetivo persiguen? ¿Qué procedimientos enseñan? Enseñanza de las Ciencias 21 (2), 243-264
  • Martínez Losada, C. y García Barros, S. (2003b) Análisis del trabajo práctico en textos escolares de primaria y secundaria. Enseñanza de las Ciencias, nº extra, 5-16.
  • Meneses Villagrá, J.A. y Caballero Sahelices, C. (2017) la metodología indagatoria en educación primaria. Una mirada desde la perspectiva del aprendizaje significativo. X Congreso Internacional sobre investigación en didáctica de las ciencias, Sevilla.
  • Moreno Martínez, L. y Calvo Pascual, M. A. (2019). ¿Cómo presentan la historia de la química los libros de texto de Educación Secundaria? Un análisis desde la didáctica y los estudios históricos de la ciencia. Rev. Eureka sobre Ens. y Divulg. Ciencias 16 (1), 1101
  • 200National Research Council (1996). The National Science Education Standards, Washington D.C., The National Academies Press.
  • National Research Council (2000). Inquiry and the national science education standards: A guide for teaching and learning. Washington, D. C., The National Academies Press.
  • Occelli M. y Valeiras N. (2013) Los libros de texto de ciencias como objeto de investigación: una revisión bibliográfica. Enseñanza de las Ciencias 31 (2), 133-152.
  • Ortiz-Revilla, J.; Greca, I. M. y Adúriz-Bravo, A. (2018) El enfoque de enseñanza STEAM a través de la metodología de indagación. In Proyectos STEAM en la educación primaria: fundamentos y aplicaciones prácticas. Greca I. M. y Meneses J. A. (coord.). Madrid: Dextra.
  • Park, D. y Lavonen, J. (2013) An analysis of standards-based high school physics textbooks of Finland and the United States. In M. S. Khine (Ed.) Critical Analysis of Science Textbooks: Evaluating Instructional Effectiveness. Dordrecht, The Netherlands: Springer.
  • Pedrinaci, E. (2012) El ejercicio de una ciudadanía responsable exige disponer de cierta competencia científica. En Once ideas clave. El desarrollo de la competencia científica, pp. 15-22. Barcelona: Graó.
  • Fraiha, S.; Paschoal, W.; Perez, S.; Tabosa, C. y Silva, C.R. (2018) Atividades indagativas e o desenvolvimento de habilidades e competências: um relato de experiencia no curso de Física da Universidade Federal do Pará. Rev. Brasileira de Ensino de Física 40(4) e4403.
  • PISA (2006). Marco de la evaluación. Conocimientos y habilidades en Ciencias, Matemáticas y Lectura. Madrid: Santillana Educación S.L
  • Rodríguez Moreno, J.; Pro Bueno A. y Molina Jaén, M. D. (2018) Opinión de los docentes sobre el tratamiento de las competencias en los libros de texto de Cienc ias de la Naturaleza en Educación Primaria. Rev. Eureka sobre Ens. y Divulg. Ciencias 15 (3), 3102.
  • SEP (2009a). Plan de Estudios. Educación Básica. Primaria, México: SEP (2.a ed.).
  • Solas Ruiz, L. (2018) Introducción al concepto de fuerza a través de la construcción de una catapulta. In Proyectos STEAM en la educación primaria: fundamentos y aplicaciones prácticas. Greca I. M. y Meneses J. A. (coord..). Madrid: Dextra.
  • UNESCO (2010) Guidebook on Textbook Research and Textbook revision. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
  • Zômpero, A. F. y Laburú, C.E. (2011) Atividades investigativas no ensino de ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. Ensaio 13 (3), 67-80.