Ecos góticos en el microrrelato contemporáneo en españoluna travesía entre orillas atlánticas.

  1. Rosa María Díez Cobo 1
  1. 1 Universidad Internacional Isabel I de Castilla
    info

    Universidad Internacional Isabel I de Castilla

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/055sgt471

Revue:
Microtextualidades: Revista internacional de microrrelato y minificción

ISSN: 2530-8297

Année de publication: 2019

Titre de la publication: Micro-atlánticos: nuevas perspectivas de estudio en la minificción y el microrrelato transoceánicos

Número: 5

Pages: 45-66

Type: Article

DOI: 10.31921/MICROTEXTUALIDADES.N5A3 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Microtextualidades: Revista internacional de microrrelato y minificción

Résumé

Recently, the microfictional genre has experienced an unprecedented boom in many literary traditions; in the case of literature in Spanish, this trend is especially noteworthy. However, the development of fantastic or uncanny topics stand out from many others within this expansion. Numerous authors have appreciated the condensation and instantaneity that this format allows in order to build extraordinary stories that break down the possibilities of what is plausible. Most particularly, in horror or gothic fictions, the brevity of flash texts seems even more timely. The transmission of a chill, of a restlessness that stirs reader’s fears, is more effective from the insinuation and ambivalence that a flash fiction articulates and suggests. In this essay, sustaining the Gothic as a generic category of proven legitimacy in our Hispanic literary tradition, we will aim at the study of four representative flash fiction volumes from diverse geographical origins: Cuentos malvados (2003), by Espido Freire; Ajuar funerario (2004), by Fernando Iwasaki; Casa de Muñecas (2012), by Patricia Esteban Erlés; and Historia siniestra (2015), by Alberto Chimal. Examining four of the central pillars of the Gothic corpus –death, the monster, the sinister house and the ominous– as reflected in these narratives, we will recognise the value of the renovation that the short fiction model has introduced into outmoded Gothic formulas. In turn, this study will give us the opportunity to reexamine and question the suspicion that Hispanic criticism has expressed towards the Gothic tradition, considering it alien or not integrated into the Hispanic fictional parameters.

Références bibliographiques

  • Abello Verano, Ana. “Cartografías de lo sobrenatural. Fantástico e imaginería de terror gótico en la narrativa breve de Patricia Esteban Erlés”. Dicenda: cuadernos de Filología Hispánica. (2020). (Próxima publicación).
  • Andrés-Suárez, Inés, ed. Antología del microrrelato español (1906-2011). Madrid: Cátedra, 2012.
  • Beville, Maria. Gothic Postmodernism. Amsterdam: Rodopi, 2009.
  • Botting, Fred, y Justin D. Edwards. “Theorising Globalgothic”. Globalgothic. Ed. Glennis Byron. Manchester: Manchester University Press, 2013. 11-24.
  • Casanova-Vizcaino, Sandra, e Inés Ordiz, eds. Latin American Gothic in Literature and Culture. Londres: Routledge, 2017.
  • Casas, Ana. “Transgresión lingüística y microrrelato fantástico”. Lo fantástico en España (1980-2010). Ínsula. Coords. Irene Andrés-Suárez y Antonio Rivas. 765, 2010: 10-3.
  • Casas, Ana, y David Roas, eds. Las mil caras del monstruo. 2012. León: Eolas, 2018.
  • Chimal, Alberto. Historia siniestra. México D.F.: Cuadrivio, 2015.
  • Díez Cobo, Rosa María. “The Vampiric Tradition in Peruvian Literature: a Long Journey from Modernist Conventions to Gothic Postmodernism Ruptures”. Latin American Gothic in Literature and Culture. Eds. Sandra Casanova-Vizcaino e Inés Ordiz. Londres: Routledge, 2017. 205-221.
  • Encinar, Ángeles. “La fragmentariedad tragicómica y de terror: los microrrelatos de Andrés Neuman y Patricia Esteban Erlés”. Eds. Ottmar Ette, Dieter Ingenschay, Friedhelm Schmidt-Welle y Fernando Valls. MicroBerlín: de ficciones y microrrelatos. Madrid-Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert, 2015. 217-34.
  • Esteban Erlés, Patricia. Casa de muñecas. Madrid: Páginas de Espuma, 2012.
  • Freire, Espido. Cuentos malvados. 2003. Madrid: Páginas de Espuma, 2010.
  • González Ariza, Fernando. “Miles de pequeñas explosiones: el mercado del microrrelato en el mundo hispánico”. Eds. Ana Calvo Revilla y Javier de Navascués Las fronteras del microrrelato: teoría y crítica del microrrelato español e hispanoamericano. Madrid-Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert, 2012. 91-7.
  • Honores, Elton. Lo fantástico en Hispanoamérica. Lima: Cuerpo de la Metáfora, 2011.
  • Honores, Elton. La civilización del horror: el relato de terror en Perú. Lima: Agalma, 2014.
  • Iwasaki, Fernando. Ajuar funerario. 2015. Madrid: Páginas de Espuma, 2004.
  • Noguerol Jiménez, Francisca. “Micro-relato y posmodernidad: textos nuevos para un final de milenio”. Revista Interamericana de Bibliografía. 46 (1996): 1-4. [http://www.educoas.org/portal/bdigital/contenido/rib/rib_1996/articulo4/index.aspx]. Fecha de acceso 05/08/2018.
  • Noguerol, Francisca. “El escalofrío en la última minificción hispánica: Ajuar funerario, de Fernando Iwasaki”. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes (2010). [http://www.cervantesvirtual.com/obra/el-escalofrio-en-la-ultima-minificcion-hispanica-ajuar-funerario-de-fernando-iwasaki/]. Fecha de acceso 04/08/2018.
  • Paz Soldán, Edmundo. “Del lenguaje figurado al literal: Ajuar funerario, de Fernando Iwasaki”. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes (2010). [http://www.cervantesvirtual.com/obra/del-lenguaje-figurado-al-literal-ajuar-funerario-de-fernando-iwasaki/]. Fecha de acceso 04/08/2018.
  • Punter, David y Byron Glennis. The Gothic. Oxford: Blackwell, 2004.
  • Roas, David, ed. Tras los límites de lo real: una definición de lo fantástico. Madrid: Páginas de espuma, 2011.
  • Roas, David. “Pragmática del microrrelato: el lector ante la hiperbrevedad”. Eds. Ana Calvo Revilla y Javier de Navascués. Las fronteras del microrrelato: teoría y crítica del microrrelato español e hispanoamericano. Madrid-Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert, 2012. 53-63.
  • Velázquez Velázquez, Raquel. “El microrrelato”. Ed. David Roas. Historia de lo fantástico en la cultura española contemporánea (1900-2015). Madrid-Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert, 2017. 215-39.