El rastro de Lope, Tirso y Calderón en «Lo que puede la aprehensión», de Moreto, y su adaptación por Thomas Corneille
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Universidad de Burgos
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ISSN: 2328-1308
Year of publication: 2020
Volume: 8
Issue: 1
Pages: 375-391
Type: Article
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Abstract
This work presents the itinerary traveled by some motifs used by Agustín Moreto (1654), whose model are Lope de Vega (1621), Tirso de Molina (1627) and Calderón de la Barca (1639). In addition, we will examine the recasting made by Thomas Corneille of the Moreto’s play in his comedy Le charme de la voix (1658), in order to show the evolution that has experienced a motive created by Lope de Vega, continued, in part, by Tirso and Calderón, reused by Agustín Moreto and finally adapted by the French dramatist. Throughout the study will be deepened the most prominent similarities and divergences among all the comedies mentioned
Funding information
1. Este trabajo se enmarca en el proyecto de investigación Escritura teatral colaborativa en el Siglo de Oro: análisis, interpretación y nuevos instrumentos de investigación (Centenario de Agustín Moreto, 1618-2018), 搀nanciado por el Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades-Fondos FEDER (Pro-yecto I+D Excelencia FFI2017-83693-P). 2. Sobre estos cinco términos, ver Ruano de la Haza, 1998, pp. 35-36. 3. Di Pinto, 2011, p. 113. 4. Urzáiz Tortajada, 2001, p. 339. 5. Profeti, 1992, p. 110. 6. Castrillo Alaguero, 2019, p. 810. 7. Técnica basada en el «aprovechamiento de una escena o pasaje textual en diferentes piezas teatra-les» (Ruano de la Haza, 1998, p 36).Funders
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- FFI2017-83693-P
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