Realización de proyectos empíricos puestos en práctica en la formación inicial de maestros en la enseñanza de las ciencias

  1. María Diez Ojeda 1
  2. Ileana M. Greca 1
  3. Jesús A. Meneses 1
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Revista:
Boletín ENCIC: Revista del Grupo de Investigación HUM-974

ISSN: 2530-9579

Any de publicació: 2019

Títol de l'exemplar: I Jornadas de la ÁPICE. La formación inicial en ciencias de maestros/as. Transferencia a la práctica

Volum: 3

Número: 2

Pàgines: 57-59

Tipus: Article

Altres publicacions en: Boletín ENCIC: Revista del Grupo de Investigación HUM-974

Resum

Several studies show that the experience with Science of children under 14 y.o. is the main factor for pursuing scientific careers, showing the essential work of primary education teachers to generate scientific vocations. However, the teachers demand a university education focused on the learning about school science content, its didactic and knowledge in practice. The present work shows the training plan that is carried out in the University of Burgos (UBU) with the teachers in primary education training (MFEP) and the Saturdays of Science project where it is possible to work integrating these aspects for science teaching through the inquiry teaching and engineering design methodologies.

Referències bibliogràfiques

  • Cortés, A.L., Gándara, M. de la, Calvo, J.M., Martínez, M.B., Ibarra, M., Arlegui, J. y Gil, M.J. (2012). Expectativas, necesidades y oportunidades de los maestros en formación ante la enseñanza de las Ciencias en la Educación Primaria. Enseñanza de las Ciencias, 30(3), 155-176.
  • Diez Ojeda, M.; Meneses Villagra, J.A. y Greca Dufranc, I.M. (2017). ¿En qué favorece a los maestros en formación inicial la implementación de una indagación empírica? Enseñanza de las Ciencias, núm. extra, 2097-2102.
  • García-Carmona, A. y Cruz-Guzmán, M. (2016) ¿Con qué vivencias, potencialidades y predisposiciones inician los futuros docentes de Educación Primaria su formación en la enseñanza de la ciencia? Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(2) 440-458.
  • Harlen, W. (2015). Working with Big ideas of Science Education. Trieste (Italia): Science Education Programme of IAP.