Conceptualización de las competenciasRevisión sistemática de su investigación en Educación Primaria

  1. Jairo Ortiz-Revilla
  2. Ileana María Greca
  3. Agustín Adúriz-Bravo
Revue:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Année de publication: 2021

Volumen: 25

Número: 1

Pages: 223-250

Type: Article

DOI: 10.30827/PROFESORADO.V25I1.8304 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Objectifs de Développement Durable

Résumé

The study of competencies has a vast research trajectory. Nevertheless, in the last years, this concept and its theoretical foundations have given rise to some relevant questions that should be reconsidered. The aim of this piece of research is to report information available in the literature that can help elucidate the conceptualization of competency and understand the meaningfulness of competencies for current education, especially in the primary level. We present a synthesis of the rise and evolution of competency and a systematic review on research around this notion in Primary Education. Results show that the current decade is the period with most scientific production, with an upward trend.As for the general profile of publications, two thirds correspond to empirical studies; most of them are published in Europe, with Spain at the top of the list of countries. In-depth analysis shows that almost all studies address the traditional dimensions of competency; only few studies consider a wider variety of dimensions. Conceptualizations of competency from a technical/professionalizing perspective prevail over a more humanist/formative view. Only one quarter of the articles in the sample present original definitions of competency; the rest adopt pre-existing theoretical frameworks. According to our results, we consider that conceptualizations on competency that are available in the literature are still immature. All these findings could help developeducational proposals more coherent with current educational needs

Références bibliographiques

  • Autor et al. (2012).
  • Almerich, G., Díaz-García, I., Cebrián-Cifuentes, S., y Suárez-Rodríguez, J. (2018). Estructura dimensional de las competencias del siglo XXI en alumnado universitario de educación. RELIEVE, 24(1), 1-21. doi:10.7203/relieve.24.1.12548
  • Barrios Espinosa, M. E., y Morales Orozco, L. (2012). Apoyo lingüístico inclusivo a alumnado no hispanohablante y aprendizaje de competencias curriculares en Educación Primaria. Porta Linguarum, 17, 203-221. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4589703
  • Bennett, J., Lubben, F., y Hogarth, S. (2007). Bringing science to life: a synthesis of the research evidence on the effects of context-based and STS approaches to science teaching. Science Education, 91(3), 347-370. doi:10.1002/sce
  • Bennett, J., Lubben, F., Hogarth, S., y Campbell, B. (2005). Systematic reviews of research in science education: rigour or rigidity? International Journal of Science Education, 27(4), 387-406. doi:10.1080/0950069042000323719
  • Chomsky, N. (1965). Aspects of the theory of syntax. Cambridge, Massachusetts: The M.I.T. Press.
  • Coll, C. (2007). Las competencias en la educación escolar: algo más que una moda y mucho menos que un remedio. Revista Aula de Innovación Educativa, 161, 34-39. Recuperado de http://aula.grao.com/revistas/aula/161-lengua-y-expresion-plastica/las-competencias-en-la-educacion-escolar-algo-mas-que-una-moda-y-mucho-menos-que-un-remedio
  • De Ketele, J. M. (2008). Enfoque socio-histórico de las competencias en la enseñanza. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 12(3), 1-12. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/41514/23609
  • Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid, España: Santillana.
  • Díaz Barriga, Á. (2013). Secuencias de aprendizaje. ¿Un problema del enfoque de competencias o un reencuentro con perspectivas didácticas? Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 17(3), 11-33. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/41685/23758
  • Domingo Segovia, J., Gallego Ortega, J. L., García Aróstegui, I., y Rodríguez Fuentes, A. (2010). Competencias comunicativas de maestros en formación. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 14(2), 303-323. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/42921/24799
  • European Commission. (2017). Report on the results of the stakeholder consultation. Recuperado de https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/2017-key-competences-consultation-review_en.pdf
  • European Parliament and Council. (2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 december 2006 on key competences for lifelong learning. Official Journal of the European Union, 49(L394), 10-18. Recuperado de http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.L_.2006.394.01.0010.01.ENG&toc=OJ:L:2006:394:TOC
  • Eurydice. (2002). Key competencies. A developing concept in general compulsory education. Bruselas, Bélgica: Eurydice European Unit.
  • Gallardo-Gil, M., Fernández-Navas, M., Sepúlveda-Ruiz, M. P., Serván, M. J., Yus, R., y Barquín, J. (2010). PISA y la competencia científica: un análisis de las pruebas de PISA en el Área de Ciencias. RELIEVE, 16(2), 1-17. Recuperado de https://www.uv.es/RELIEVE/v16n2/RELIEVEv16n2_6.htm
  • Gimeno Sacristán, J. (Comp.). (2008). Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? Madrid, España: Morata.
  • Gordon, J., Halasz, G., Krawczyk, M., Leney, T., Michel, A., Pepper, D., ... Wiśniewski, J. (2009). Key competences in Europe: opening doors for lifelong learners across the school curriculum and teacher education. Varsovia, Polonia: CASE.
  • Gough, D., Oliver, S., y Thomas, J. (2013). Learning from research: systematic reviews for informing policy decisions: a quick guide. A paper for the Alliance for Useful Evidence. Londres, Inglaterra: Nesta.
  • Le Boterf, G. (1998). L'ingénierie des compétences. París, Francia: Éditions d'Organisation.
  • Liberati, A., Altman, D. G., Tetzlaff, J., Mulrow, C., Gøtzsche, P. C., Ioannidis, J. P. A., ... Moher, D. (2009). The PRISMA statement for reporting systematic reviews and meta-analyses of studies that evaluate health care interventions: explanation and elaboration. PLoS Med, 6(7), 1-28. doi:10.1371/journal.pmed.1000100
  • López Gómez, E. (2016). En torno al concepto de competencia: un análisis de fuentes. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 20(1), 311-322. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/49881/30506
  • McClelland, D. C. (1973). Testing for competence rather than for "intelligence". American Psychologist, 28(1), 1-14. doi:10.1037/h0034092
  • Mertens, L. (1996). Competencia laboral: sistemas, surgimiento y modelos. Montevideo, Uruguay: Cinterfor/OIT.
  • Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D. G., y The PRISMA Group. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA Statement. PLoS Med, 6(7), 1-6. doi:10.1371/journal.pmed.1000097
  • Navío, A. (2005). Propuestas conceptuales en torno a la competencia profesional. Revista de Educación, 337, 213-234. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dctm/revista-de-educacion/articulosre337/re33711.pdf?documentId=0901e72b8124817a
  • Organisation for Economic Co-operation and Development. (2002). DeSeCo strategy paper. Recuperado de http://deseco.ch/bfs/deseco/en/index/02.parsys.34116.downloadList.87902.DownloadFile.tmp/oecddesecostrategypaperdeelsaedcericd20029.pdf
  • Organisation for Economic Co-operation and Development. (2005). The definition and selection of key competencies. Executive summary. Recuperado de http://deseco.ch/bfs/deseco/en/index/02.parsys.43469.downloadList.2296.DownloadFile.tmp/2005.dskcexecutivesummary.en.pdf
  • Perrenoud, P. (1999). Dix nouvelles compétences pour enseigner. Invitation au voyage. París, Francia: ESF.
  • Perrenoud, P. (2009). Enfoque por competencias, ¿una respuesta al fracaso escolar? SIPS - Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, 16, 45-64. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/PSRI/article/view/36948/20514
  • Ramírez García, A. (2016). Evaluación de las competencias básicas en educación primaria: una mirada desde la óptica docente. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 20(1), 243-264. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/49878/30503
  • Rosselló Ramón, M. R., y Pinya Medina, C. (2014). La formación en competencias básicas: un reto para la administración. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 18(2), 245-265. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/41793/23834
  • Rychen, D. S., y Salganik, L. H. (Eds.). (2001). Defining and selecting key competencies. Gotinga, Alemania: Hogrefe & Huber.
  • Rychen, D. S., y Salganik, L. H. (Eds.). (2003). Key competencies for a successful life and a well-functioning society. Gotinga, Alemania: Hogrefe & Huber.
  • Salganik, L. H., Rychen, D. S., Moser, U., y Konstant, J. W. (1999). Projects on competencies in the OECD context. Analysis of theoretical and conceptual foundations. Recuperado del sitio de Internet de DeSeCo: http://deseco.ch/bfs/deseco/en/index/02.parsys.53466.downloadList.62701.DownloadFile.tmp/1999.projectsoncompetenciesanalysis.pdf
  • Sanmartí Puig, N. (2011). Competencias: ¿más burocracia o un constructo útil? En J. Vallès Villanueva, D. Álvarez Rodríguez y R. Rickenmann del Castillo (Eds.), L’activitat docent. Intervenció, innovació, investigació (pp. 81-96). Gerona, España: Documenta Universitaria.
  • Sarramona, J. (2000). Competencias básicas al término de la escolaridad obligatoria. Revista de Educación, 322, 255-288. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dctm/revista-de-educacion/articulosre322/re3221608174.pdf?documentId=0901e72b8125f26f
  • Tardif, J. (2006). L’évaluation des compétences. Documenter le parcours de développement. Montreal, Canadá: Chenelière Éducation.
  • Tejada Fernández, J. (2011). La evaluación de las competencias en contextos no formales: dispositivos e instrumentos de evaluación. Revista de Educación, 354, 731-745. doi:10.4438/1988-592X-RE-2011-354-018
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (2016). Education 2030. Incheon Declaration and framework for action for the implementation of sustainable development goal 4. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002456/245656E.pdf
  • Weinert, F. E. (1999). Concepts of competence. Recuperado del sitio de Internet de Semantic Scholar: https://pdfs.semanticscholar.org/8b88/efa9dd5e0a4b605aea6e5e3b9ec640beb089.pdf
  • Wentzel, K. R. (1991). Social competence at school: relation between social resposibility and academic achievement. Review of Educational Research, 61(1), 1-24. doi:10.3102/00346543061001001
  • Zabala, A., y Arnau, L. (2007). 11 ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona, España: Graó.