La recuperación de un dramaturgo áureoAgustín Moreto en la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes

  1. Julia M.ª Bernal 1
  2. María Luisa Lobato 2
  1. 1 Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes
  2. 2 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Journal:
Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

ISSN: 2328-1308

Year of publication: 2021

Volume: 9

Issue: 1

Pages: 1089-1109

Type: Article

DOI: 10.13035/H.2021.09.01.61 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

Abstract

The article presents an overview of the recovery of Agustín Moreto’s complete theatre works, carried out by the research group PROTEO, based in the University of Burgos, but with members and collaborators in different Universities around the world located from Canada to Italy, from Poland to the United States, passing through Mexico, Germany and France, among other places, and in many cities of Spain. The state of the art is raised from the point of view of academic work and its complementary dissemination, through the Reichenberger edition and the Miguel de Cervantes Digital Library. From this Library statistical data are shared on the situation of a dramatist like Moreto, who is included in the macroportal of the Spanish Classical Theatre. It may well serve as an example of the work that this Library carries out to disseminate the literary heritage in Spanish, and especially, the classical theatre

Bibliographic References

  • Alarcón y Mendoza, Juan Ruiz de, La verdad sospechosa, ed. Teresa Ferrer Valls. Grupo de investigación DICAT, en Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes (formato HTML), 2015.
  • Blecua, Alberto, Ignacio Arellano y Guillermo Serés, eds., El teatro del Siglo de Oro. Edición e interpretación, Madrid / Frankfurt, Iberoamericana / Vervuert, 2009.
  • Caldera, Ermanno, Il teatro di Moreto. Edición digital en formato HTML basada en la edición de Pisa, Librería Goliardica, 1960. En Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.
  • Cáncer y Velasco, Jerónimo, Agustín Moreto y Juan de Matos Fragoso, La adúltera penitente, santa Teodora, ed. Fernando Rodríguez-Gallego, en Comedias de Agustín Moreto. Obras escritas en colaboración, dir. María Luisa Lobato, Alicante, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2019 (Colección Digital PROTEO 8).
  • Cuéllar González, Álvaro, y Vega García-Luengos, Germán, ETSO: Estilometría aplicada al Teatro del Siglo de Oro, 2017.
  • Lobato, María Luisa, Loas, entremeses y bailes de Agustín Moreto, Kassel, Reichenberger, 2003, 2 vols.
  • Lobato, María Luisa, «Una muestra del negocio editorial en los siglos XVII y XVIII: los Jardines amenos y la Tercera parte de Comedias de Agustín Moreto», en preparación.
  • Moreto, Agustín, A buen padre, mejor hijo, Antíoco y Seleuco, edición digital del facsímil custodiado en la Biblioteca de Menéndez Pelayo. Sig.: 202. En Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2012.
  • Moreto, Agustín, Cómo se vengan los nobles, ed. Rafael Ramos, en preparación.
  • Moreto, Agustín, De fuera vendrá quien de casa nos echará, edición digital a partir de la de Madrid, Imprenta de Don Antonio Sanz…, 1785, custodiada en la Biblioteca de Menéndez Pelayo. Sig. 200. En Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2013.
  • Moreto, Agustín, El defensor de su agravio, ed. Daniele Crivellari, en Comedias de Agustín Moreto, dir. María Luisa Lobato, Alicante, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2016 (Colección Digital PROTEO 2).
  • Moreto, Agustín, El desdén, con el desdén, ed. María Luisa Lobato, Alicante, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2014.
  • Moreto, Agustín, El más ilustre francés, san Bernardo, ed. Javier Castrillo, en Comedias de Agustín Moreto. Obras atribuidas, dir. María Luisa Lobato, 2018.
  • Moreto, Agustín, El valiente Pantoja, ed. David Mañero, en Comedias de Agustín Moreto. Obras atribuidas, dir. María Luisa Lobato, Alicante, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2019 (Colección Digital PROTEO 9).
  • Moreto, Agustín, Empezar a ser amigos, ed. Claudia Dematté, en Comedias de Agustín Moreto. Obras atribuidas, dir. María Luisa Lobato, Alicante, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2018 (Colección Digital PROTEO 7).
  • Moreto, Agustín, Merecer para alcanzar, ed. Guillermo Serés, en Comedias de Agustín Moreto. Obras atribuidas, dir. María Luisa Lobato, Alicante, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2017 (Colección Digital PROTEO 3).
  • Moreto, Agustín, No puede ser el guardar una mujer, reproducción digital del manuscrito original de [1817], Biblioteca Histórica Municipal de Madrid, Sig. Tea 1-132-13, b1. En Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2013.
  • Moreto, Agustín, Trampa adelante en su versión Lo que son los criados: Comedia en 3 Actos, reproducción digital del manuscrito original de [1817], Biblioteca Histórica Municipal de Madrid, Sig. Tea 1-42-14, C. En Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2013.
  • Moreto, Agustín, Yo por vos y vos por otro, ed. Elena Martínez Carro, en Comedias de Agustín Moreto, dir. María Luisa Lobato, Alicante, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2018 (Colección Digital PROTEO 5).
  • Moreto, Agustín, Jerónimo Cáncer y Velasco y Juan de Matos Fragoso, Caer para levantar, ed. Natalia Fernández Rodríguez, en Comedias de Agustín Moreto. Obras escritas en colaboración, dir. María Luisa Lobato, Alicante, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2016 (Colección Digital PROTEO 1).
  • Negrete y Cepeda, José de, conde del Campo de Alange, reseña a «Teatro del Príncipe. Don Álvaro o la fuerza del sino, drama en cinco jornadas de Don Ángel Saavedra, Duque de Rivas», El Artista, I, Madrid, 1835, pp. 153-156.
  • Rodríguez-Gallego, Fernando, «Otra comedia del Siglo de Oro en busca de autor: Satisfacer callando o Los hermanos encontrados», Studia Aurea, 10, 2016, pp. 393-410.
  • Ulla Lorenzo, Alejandra «Las comedias escritas en colaboración y su publicación en las Partes», Criticón, 2010, 108, pp. 79-98.
  • Ulla Lorenzo, Alejandra, Elena Martínez Carro y José Calvo Tello, «Las comedias de dudosa atribución de Agustín Moreto: nuevas perspectivas estilométricas», Neophilologus, 105, 2021, pp. 57-73.
  • Usoz y Río, Luis de, reseña a «Agustín Durán, TALÍA ESPANOLA, o colección de dramas del antiguo teatro español, ordenada y recopilada por Don Agustín Durán, en 8° en casa de D. Eusebio Aguado», El Artista, I, Madrid, 1835, pp. 34-35.
  • Vega, García-Luengos, Germán, coord., «Juan Ruiz de Alarcón recupera La monja alférez», en Sor Juana Inés de la Cruz y el teatro novohispano. XLII Jornadas de teatro Clásico de Almagro, eds. Rafael González Cañal y Almudena García González, [Cuenca], Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, en prensa.
  • Vega, García-Luengos, Germán, La recuperación del patrimonio teatral del Siglo de Oro. Los proyectos de edición de los principales dramaturgos, Olmedo Clásico / Universidad de Valladolid, 2009.
  • Vega, Lope de, El castigo sin venganza, ed. grupo de investigación PROLOPE, PPU. En Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes (formato HTML), 2016.