Princesas y superhéroesanálisis del sexismo publicitario en campañas de juguetes

  1. Menéndez Menéndez, María Isabel 1
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Journal:
Pensar la publicidad: revista internacional de investigaciones publicitarias

ISSN: 1887-8598 1989-5143

Year of publication: 2021

Volume: 15

Issue: 1

Pages: 177-182

Type: Article

DOI: 10.5209/PEPU.76090 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Pensar la publicidad: revista internacional de investigaciones publicitarias

Abstract

Advertising campaigns for toys are very relevant due to their prevailing presence during the Christmas period, and also because they gear the selection of products by boys and girls. Research conducted during the last decade demonstrates that gender stereotypes are present within a reiterative and monolithic discourse that promotes regressive behavioral models. The Spanish Women’s Institute has published the results of an empiric work that analyzes in depth the 2019/20 Christmas campaign through the study of TV spots and catalogues, as well as on-site and online advertising. Those results prove that, despite certain progress, sexism in advertising still exists. A particularly meaningful fact is that, although girls begin to be (timidly) introduced into the male universe, boys barely approach the female culture. 

Bibliographic References

  • CKL Comunicacines (2013). Informe sobre la campaña de juegos y juguetes 2012. Instituto Andaluz de la Mujer, Consejería de la Presidencia e Igualdad.
  • Consell de l’Audiovisual de Catalunya (2014). Informe sobre els estereotips de gènere en la publicitat de joguines durant la campanya de Nadal 2013-2014. Consell de l’Audiovisual de Catalunya.
  • De Francisco, Inés (2019). La (in)definición del sexismo publicitario: de la lectura académica a la intervención social. Pensar la Publicidad, 13, 147-170.
  • FACUA-Consumidores en acción e Instituto Andaluz de la Mujer (2017). Informe anual 2017 sobre la campaña de publicidad navideña de juguetes. Instituto Andaluz de la Mujer, Consejería de la Presidencia e Igualdad.
  • Goffman, E. (1979). Gender Advertisements. Harper Torchbooks.
  • González-Anleo, J., Cortés, M. y Garcelán, D. (2018). Roles y estereotipos de género en publicidad infantil: ¿Qué ha cambiado en las últimas décadas? aDResearch ESIC International Journal of Communication Research, 18, 80-99.
  • Kualitate Lantaldea, Fernández, J., Martínez, L. y Vidal, P. (2014). Sexismo en la campaña de publicidad de juegos y juguetes 2013/2014. Herramienta para su detección. Emakunde/Instituto Vasco de la Mujer.
  • Kualitate Lantaldea, Menéndez, M. I. y Vidal, P. (2020). Publicidad y campañas navideñas de juguetes:¿promoción o ruptura de estereotipos y roles de género? Instituto de la Mujer y para la Igualdad de Oportunidades, Gobierno de España.
  • McArthur, L. y Resko, B. (1975). The Portrayal of Men and Women in American Television Commercials. The Journal of Social Psychology, 97(2), 209-220.
  • Menéndez, M. I. (2020). Elaborar publicidad generadora de feminismo: hacia una propuesta metodológica sobre femvertising. Pensar la Publicidad, 14(2), 251-260.