Perfil motivacional de las mujeres participantes en la prueba atlética de los 3000 metros obstáculos

  1. Olatz Bastarrica Varela 1
  2. Susana Irazusta Adarraga 1
  3. Rubén Arroyo del Bosque 1
  1. 1 Universidad del País Vasco, Vitoria, España.
Journal:
Revista Internacional de Deportes Colectivos

ISSN: 1989-841X

Year of publication: 2014

Issue: 18

Pages: 152-164

Type: Article

More publications in: Revista Internacional de Deportes Colectivos

Abstract

The 3000 meters steeplechase is an athletics specialty which is part of the middle endurance races, consisting of the race itself and running over a steeplechase. It is the athletics specialty race with fewest participants in both genders female and male, but how do you explain this low participation? The high technical demand in the race and the technique of dealing with the obstacles are one of the reasons, since the passage of the river requires a refined technique and the difficulty acquired. This study will look at different athletes, in order to create the motivation profile of the athletes competing in this event and will find the reasons why athletes opt for other fields of athletics and not for this. Thus, this study will find out the reasons for the low participation

Bibliographic References

  • Amorose, A. J., Y HORN, T. “Intrinsic Motivation: Relationships with collegiate athletes’ gender, scholarship status, and perceptions of their coaches’ behavior”. Journal of Sport and Exercise Psychology. 2000, vol.22, p.63-84.
  • Carratalá, E. “Análisis de la teoría de las metas de logro y de la autodeterminación en los planes de especialización deportiva de la Generalitat Valenciana.” Tesis doctoral. Valencia: Universidad de Valencia, Valencia. 2004.
  • Cecchini, J.A., Gonzalez, C., Lopez Prado, J., & BRUSTAD, R. “Relación del clima motivacional percibido con la orientación de meta, la motivación intrínseca y las opiniones y conductas de fair play”. Revista Mexicana de Psicología, 2005, vol. 22(2), pag. 469-479.
  • Dávila, M. “Indicadores de Género. Guía Práctica.” Junta de Andalucía, Consejería de Economía y Hacienda, Instituto Andaluz de la Mujer. 2004.
  • Deci, E.L., Y OLSON, B.C. “Motivation and competition: Their role in sports.” En J.H. Goldstein (Ed.), Sports, games, and play (1989). (2nd ed., pp. 83-110). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Durantez, C. “Las Olimpiadas Griegas.” España: Delegación Nacional de Educación Física y Deportes Comité Olímpico Español. ELPAIS.es. 2004. El COI prohíbe a los deportistas.
  • Fotinos, E. “OLIMPIA. Guía completa.” Atenas: Ediciones Olímpicas. 1982.
  • Jaenes, J.C. & Caracuel, J.C. “Maratón. Preparación psicológica para el entrenamiento y la competición.” 2005. Sevilla: Almuzara.
  • Moreno, J. A., Y González Cutre, D. “El papel de la relación con los demás en la motivación deportiva”. En A. Díaz (Ed.), 2006. Murcia: ICD.
  • Ruiz De Azúa, S.; González, O. “Auto concepto físico y modalidad deportiva practicada.” En J. A. Del Barrio, M. I. Fajardo, F. Vicente, A. Ventura, y I. Ruiz (Eds.), Nuevos Contextos Psicológicos y Sociales en Educación (pp. 513-529). (2005). Badajoz: Psicoex.