El ‘youtuberismo’ como respuesta docente en tiempos de confinamientouna experiencia docente de la asignatura de Derecho Procesal Penal

  1. Rodrigo Miguel Barrio 1
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Journal:
Revista de educación y derecho = Education and law review

ISSN: 2013-584X 2386-4885

Year of publication: 2021

Issue: 23

Type: Article

More publications in: Revista de educación y derecho = Education and law review

Abstract

The Pandemic caused by Covid19 has meant a reinvention of teaching, having to adapt hastily and without prior planning to the telematic methodology. The present experience was based on the application of a teaching with ‘youtubers’ dyes. With the intention of formalizing a more suggestive teaching, the classic didactic videos were adapted according to the actions carried out by those youtubersof greater fame in the dissemination of content, generating a set of ideas that combined the didactic aspect with the leisure one, of great acceptance among the students before learning by non-tedious means. As conclusions, a more suggestive teaching stands out through a more relaxed study climate that has contacted a high assessment and follow-up by the students surveyed.

Bibliographic References

  • ABELLA GARCÍA, V. y DELGADO BENITO, V. (2015). Aprender a usar Twitter y usar Twitter para aprender”. Profesorado: Revista de Currículum y formación del profesorado, 19 (1), 364-378.
  • ARRABAL PLATERO, P. et. al. (2018). El cine como método docente en las enseñanzas jurídicas. R. Roig-Vila (coord.), Memorias del Programa de RedesI3CE de calidad, innovación e investigación en docencia universitaria: Convocatoria 2017-18 (pp. 1419-1424). Alicante, Universitat d´Alacant.
  • BAIN, K. (2004). What the best college teachers do. Cambridge: Harvard University Press.
  • CAYARI, C. (2011). The youtube effect: how youtube has provided new ways to consume, create, and share music. International Journal of Education & The Arts, 12(6), 1-28.
  • CHAU, C. (2010). Youtube as a participatory culture. New Directions for Youth Development, 128, 65-74.
  • CHEN, C.P. (2016). Forming digital self and parasocial relationships on YouTube. Journal of Consumer Culture, 16(1), 232-254.
  • CICERO, N.K. (2018). El primer día de clases. Revista de educación y derecho, (18). Disponible en: https://revistes.ub.edu/index.php/RED/article/view/22927/24126
  • CORDERO CUTILLAS, I., ESCRIBANO TORTAJADA, P. y MARTÍNEZ VÁZQUEZ DE CASTRO, L. (2014). Cine y Derecho de Familia: una nueva visión de la metodología práctica. Revista de educación y derecho, (9). Disponible en: http://revistes.ub.edu/index.php/RED/article/view/10209/13053
  • COTINO HUESO, L. (2020). La enseñanza digital en serio y el derecho a la educación en tiempos de coronavirus. Revista de educación y derecho, (21). Disponible en: https://revistes.ub.edu/index.php/RED/article/view/31213
  • DE MIRANDA VÁZQUEZ, C. (2015). Propuesta de modelo para la docencia del derecho procesal. Revista de educación y derecho, (12). Disponible en: https://revistes.ub.edu/index.php/RED/article/view/14397
  • ESPALIÚ BERDUD, C. (2017). La aplicación del juego de roles a la enseñanza del derecho de la Unión Europea. Revista de educación y derecho, (15). Disponible en: https://revistes.ub.edu/index.php/RED/article/view/18339/20947
  • GARCÍA GARCÍA, F. y GIL RUIZ, F. J. (2018). Youtubers, mundos éticos posibles. index.comunicación, 8(2), 151-188.
  • GEMMILL, E. y PETERSON, M. (2006). Technology use among college students: Implications for student affairs professionals. NASPA Journal, 43, 280-300
  • HIDALGO MARÍ, T. y SEGARRA SAAVEDRA, J. (2017). El fenómeno youtuber y su expansión transmedia. Análisis del empoderamiento juvenil en redes sociales. Fonseca, Journal of Communication, (15), 43-56.
  • IANNARELLI, B., BARDSLEY, M. y FOOTE, C. (2010). Here’s your syllabus, see you next week: A review of the first day practices of outstanding professors. The Journal of Effective Teaching, 10(2), 29-41.
  • LARO GONZÁLEZ, M.E. (2020). Innovar enseñando la educación del futuro. Las TICs como factor motivador en la enseñanza. Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa, (21), 11-23.
  • LARRAÑAGA, J. y RUIZ, A. (2009). El modelo de negocio de Youtube. Revista Icono14, (12), 109-131.
  • LÓPEZ HUGUET, M.L., AHEDO RUÍZ, J. y ARTEAGA MARTÍNEZ, B. (2016). La formación pedagógico-didáctica del docente del Grado en Derecho en la modalidad online. Revista de educación y derecho, (14). Disponible en: https://revistes.ub.edu/index.php/RED/article/view/16764/19699
  • LÓPEZ NOGUERO, F. (2005). Metodología participativa en la enseñanza universitaria, Narcea, Madrid.
  • LÓPEZ PICÓ, R. (2019). El cine y la prensa escrita como medios de innovación docente en la enseñanza del Derecho Procesal. Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa, (19), 25-38.
  • LÓPEZ RUBIO, D. (2020). Twitter: una herramienta auxiliar en la docencia del derecho Constitucional. Docencia y Derecho, (15), 32-45. Disponible en: http://www.uco.es/docencia_derecho/index.php/reduca/article/view/201
  • LÓPEZ VIDALES, N. y GÓMEZ RUBIO, L. (2015). Análisis y proyección de los contenidos audiovisuales sobre jóvenes y drogas en YouTube. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 21(2), 863-881.
  • MARÍN JUARROS, V.I. (2014). Una propuesta de integración metodológica del Campus Virtual y herramientas web 2.0 en la asignatura “Responsabilidad contractual y extracontractual” de tercer curso de los estudios de grado de Derecho. Revista de educación y derecho, (10). Disponible en: https://revistes.ub.edu/index.php/RED/article/view/10727
  • MARRACO, M. (2020). Querella en el Supremo contra el Gobierno en nombre de más de 3.000 familias de muertos por Covid-19. El Mundo. Disponible en: https://www.elmundo.es/espana/2020/05/11/5eb9883bfdddffd6578b462b.html
  • MERCADER, C. y GAIRÍN SALLÁN, J. (2017), “¿Cómo utiliza el profesorado universitario las tecnologías digitales en sus aulas?”, REDU. Revista de Docencia Universitaria, (15), 257-273. Disponible en: https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/7635/9191
  • MIGUEL BARRIO, R. (2019). La futura e hipotética asignatura de Justicia Restaurativa. Guía docente y pasos a seguir. Docencia y Derecho, (14). Disponible en: http://www.uco.es/docencia_derecho/index.php/reduca/article/view/178
  • PRENSKY, M. (2007). How to teach with technology: keeping both teachers and students comfortable in an era of exponential change. Emerging Technologies for Learning, 2, 40-47.
  • RAMÓN FERNÁNDEZ, F. (2019). La enseñanza derecho civil a través del elemento audiovisual en titulaciones no jurídicas: una innovación docente en la Universitat Politècnica de València. Revista de educación y derecho, (20). Disponible en: https://revistes.ub.edu/index.php/RED/article/view/29704/30032
  • RODRÍGUEZ ÁLVAREZ, A. (2014). El proceso es un cuento: el storytelling en la docencia del Derecho procesal. Reduca (Derecho). Serie Derecho Procesal. 5(1), 225-23.
  • SIMONSEN, T. M. (2013). The Mashups of YouTube. Nordicom review: Nordic research on media & communication, 34(2), 47-63.
  • URICCHIO, W. (2009). The Future of a Medium Once Known as Television. In P. Snickars & P. Vonderau (eds.). The YouTube Reader (pp. 24-39). Stockholm: National Library of Sweden.
  • VALBUENA GONZÁLEZ, F. (2011a). Las grabaciones de los juicios como herramienta metodológica para el aprendizaje del Derecho Procesal. En A. Cerrillo i Martínez (coord.) y A. M. Delgado García (coord.), Las TIC al servicio de la docencia del Derecho en el marco del EEES (pp. 245-25). Barcelona: Huygens.
  • VALBUENA GONZÁLEZ, F. (2011b). Una experiencia práctica de evaluación continua del aprendizaje en Derecho Procesal. En J. Picó i Junoy (coord.), El aprendizaje del Derecho Procesal. Nuevos retos de la enseñanza universitaria (pp. 313-325). Barcelona: Bosch.
  • VALBUENA GONZÁLEZ, F. (2014). Modelo de evaluación del aprendizaje en Derecho procesal para titulaciones adaptadas al Espacio Europeo de Educación Superior. Reduca (Derecho). Serie Derecho Procesal, 5(1), 318-334.
  • VAN DIJCK, J. (2013). The Culture of Connectivity – A Critical History of Social Media. Oxford & New York: Oxford University Press.