Observaciones en el diseño de ejercicios de expresión escrita en cursos universitarios de ELE online

  1. Rodríguez Cachón, Irene 1
  1. 1 Universidad Loyola Andalucía
    info

    Universidad Loyola Andalucía

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/0075gfd51

Revue:
Foro de profesores de E/LE

ISSN: 1886-337X

Année de publication: 2016

Número: 12

Pages: 219-228

Type: Article

D'autres publications dans: Foro de profesores de E/LE

Résumé

Abstract: This paper tries to deal with what features are necessary when designing Spanish as foreign language online writing exercises. In this type of exercises, it is important to remind and to assume the student temptation of «copy-paste» from different sources. Language teachers must reject these dirty tricks. Therefore, planning these exercises and activities at university levels should take into account some specific criteria to avoid this suggestive bad praxis. According to these proposals, this paper sets some guidelines that will help teachers to raise good sketches and habits. Keywords: writing skills, B2, SFL, online

Références bibliographiques

  • Cassany, D. (2005). Expresión escrita en L2/ELE. Madrid: Arco/Libros.
  • Comas, R. y Sureda, J. (2007). «Ciber-Plagio Académico. Una aproximación al estado de los conocimientos». Revista TEXTOS de la CiberSociedad vol. 10. Disponible en http://www.cibersociedad.net
  • Corbett, J. (2008). «Captain Beefheart’s piano: Confessions of an unrepentant illiterate». The International Journal of Pedagogy, 1 (2), pp. 148-159. Disponible en http://freireproject.org/wp-content/journals/TIJCP/Vol1No2/65-182-1-PB.pdf
  • Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona: Paidós-MEC.
  • Groote Carine, E. R., Goethals P. (coord.) (2012). Manual de expresión escrita en español. Libro de actividades para estudiantes anglófonos (B2-C1). Gent: Academia Press.
  • Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V., y Freeman, A. (2015). NMC HORIZON Repor., Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium. Disponible en http://cdn.nmc.org/media/2015-nmc-horizon-report-HE-EN.pdf
  • Moreno García, C. (2015). Materiales, estrategias y recursos para la enseñanza del español como 2/L. Madrid: Arco/Libros.
  • Nunan, D. (2002). El diseño de tareas para la clase comunicativa. Madrid: Cambridge University Press.
  • Roberto, J. A. (2012). «La adquisición de segundas lenguas en ambientes virtuales». Cuadernos Cervantes vol. 47. Disponible en
  • http://www.cuadernoscervantes.com/multi_47_adquisicion.html
  • Sánchez, D. (2009). «La expresión escrita en la clase de ELE». Suplementos marcoELE, vol. 8, pp. 1-41. Disponible en
  • http://marcoele.com/descargas/china/sanchez_expresion-escrita.pdf
  • Weber-Wulff, D. (2014) False Feathers: A Perspective on Academic Plagiarism. Heidelberg: Springer Verlag.