La reflexión sobre lo poético en la Academia de Nocturnos (1591-1594)el Discurso en alabanza de la poesía, de Gaspar Aguilar

  1. Irene Rodríguez Cachón 1
  1. 1 Universidad Loyola Andalucía
    info

    Universidad Loyola Andalucía

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/0075gfd51

Journal:
Atalanta: Revista de las Letras Barrocas

ISSN: 2340-1176

Year of publication: 2019

Issue Title: El mecenazgo barroco: hilos de poder, cenáculos literarios y maniobras clandestinas en la Monarquía Hispánica

Volume: 7

Issue: 1

Pages: 283-298

Type: Article

DOI: 10.14643/71L DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Atalanta: Revista de las Letras Barrocas

Abstract

Between the sixteenth and seventeenth century, the first Spanish general poetic treatises also meant the appearance of an enormous doctrinal corpus of diverse types and formats of texts. Although they were not conceived as normal poetic treatises, some of these texts were interested about the most heated literary reflections and controversies at the moment, to a greater or lesser extent, collaborating in the configuration of the modern Spanish literary theory. These texts ended up being true doctrinal harangues that created authentic intellectu al networks. This is the case of the Discurso en alabanza de la poesía, aplicándola al nacimiento, written approximately towards 1591 by Gaspar Aguilar, one of the founders of the Academia de Nocturnos in Valencia

Bibliographic References

  • Álvarez, Ignacio, «Libro Segundo de Las Cartas de Horacio. Juan Cristóbal Romero (traductor)», Revista Onomázein, 14, 2006, pp. 231-233.
  • Canet, José Luis, EvangelinaRodríguezyJosé LuisSirera, eds., Actas de la Academia de los Nocturnos, Valencia, Ediciones Alfonso el Magnánimo, 1988-2000.
  • Cañas Murillo, Jesús, «Personajes tipo y tipo de personajes en el teatro de Gaspar Aguilar», Anuario de Estudios Filológicos, 6, 1983, pp. 35-56.
  • Cañas Murillo, Jesús, «Recursos de composición en la obra dramática de Gaspar Aguilar»,Anuario de Estudios Filológicos, 8, 1985, pp. 49-59
  • Cañas Murillo, Jesús, «El tema y los temas en el teatro de Gaspar Aguilar»,Anuario de Estudios Filológicos, 12, 1989, pp. 7-24.
  • Catalá de Valeriola, Guillém, Autobiografía y fiestas poéticas, Valencia, Acción Bibliográfica Valenciana, 1929.
  • Carreres Calatayud, Francisco, La poesía de Gaspar Aguilar, Valencia, Centro de Cultura Valenciana, 1951.
  • Escartí, Vicent Josep, «Conexiones e interferencias en la literatura valenciana del sigloXV»,e-Spania, 11, 2011, [en línea].
  • Figueroa,Melissa, «La expulsión de los morisco en El gran Patriarca don Juan de Riberade Gaspar Aguilar: un festejo a medias», Bulletinof Comediantes,66:2, 2014, pp. 27-44;
  • García Berrio, Antonio, Formación de la Teoría Literaria Moderna, Madrid, Planeta, 1977.
  • García Reidy, Alejandro, «Aguilar, Gaspar (Valencia, 1561-Valencia, 1623)», en Diccionario filológico de literatura española, Siglo XVI, Madrid, Castalia, 2010, pp. 20-29.
  • Macías Cotano, Raúl, «El Spill de Jaume Roig. Estudio de relaciones semióticas con la picaresca», CUNY Academic Works, 2017.
  • Martí Grajales, Francisco, Ensayo de un diccionario biográfico y bibliográfico de los poetas que florecieron en el Reino de Valencia hasta el año 1700, Madrid, Tip. de la Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos Olózoga, I, 1927.
  • Martí Grajales, Francisco, ed., Cancionero de la Academia de Nocturnos de Valencia, extractado de sus actas originales por D. Pedro Salvá, Valencia, Imprenta de Ferrer de Orga, 1869.
  • Martínez Góngora, Mar, «La problemática producción de la diferencia étnica: Imágenes de belleza petrarquista y génesis bíblica en La expulsión de los moros de España de Gaspar Aguilar», Revista de Estudios Hispánicos, 36:3, 2002, pp. 501-524.
  • Martínez Góngora, Mar, «El vestido del morisco como signo de la diferencia en La expulsión de los moros de España, de Gaspar Aguilar», Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, 34:3, 2010, pp. 497-515.
  • Mas i Usó, Pasqual, «Academia de los Nocturnos»,Academias valencianas del Barroco: Descripción y diccionario de poetas, Kassel, Reichenberger, 1999, pp. 49-65.
  • Menéndez y Pelayo, Marcelino, Historia de los heterodoxos españoles, Madrid, La Editorial Católica, 1978, vol. 4.
  • Perea Rodríguez, Óscar, «Valencia en el Cancionero general de Hernando del Castillo: los poetas y los poemas», Dicenda. Cuadernos de Filología Hispánica, 21, 2003, pp. 227-251.
  • Pozuelo Yvancos, José María, El lenguaje poético de la lírica amorosa de Quevedo, Murcia, Secretariado de Publicaciones Universidad de Murcia, 1979.
  • Riquer, Martín, Historia de la literatura catalana, Barcelona, Ariel, 1985, pp. 181-224.Roses Lozano, Joaquín, «Sobre el ingenio y la inspiración en la edad de Góngora», Criticón, 49, 1990, pp. 31-49.
  • FerriColl, José María, «El Librode la Academia de los Nocturnos»,Anales de Literatura Española, 20, 2011, pp. 189-210.