Análisis del andamiaje en un proceso de lectura conjunta

  1. González García, Javier
Journal:
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

ISSN: 1575-0965

Year of publication: 2010

Issue Title: La profesión docente: Escenarios, perfiles y tendencias // The teaching profession: scenarios, profiles and tendencies

Volume: 13

Issue: 4

Pages: 265-282

Type: Article

More publications in: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

Abstract

We observe the evolution of two systems of scaffolding in a joint construction process from reading stories in the last year of Infant Education. We developed a system of analysis that attempts to analyse interactions in small groups to observe the development of the interaction strategies deployed both by teachers and by students. The findings open the debate on the implementation of reading supported by discussion within teacher education programs. They can also help establish indices to improve the training of children as readers and interpreters of narratives, creating guidelines to approach reading as a social practice.

Bibliographic References

  • ANGUERA, T. (1992). Metodología de la observación en ciencias humanas. Madrid: Cátedra.
  • BAKEMAN, C. & GOTTMAN, R. (1992). Observación de la interacción: introducción al análisis secuencial. Madrid: Cátedra.
  • BAKHTIN, M. M. (1981). The dialogic imagination: Four essays. Austin: University of Texas.
  • BORZONE, A (2005). “La Lectura de Cuentos en el Jardín Infantil: Un Medio Para el Desarrollo de Estrategias Cognitivas y Lingüísticas”. Psykhe, 14 (1), 192–209.
  • BORZONE, A. & ROSEMBERG, C. (1994). “El intercambio verbal en el aula: las intervenciones de los niños en relación con el estilo de interacción del maestro”. Infancia y aprendizaje 67–68, 115–132.
  • BROWN, J. S., COLLINS, A. & DUGUID, P. (1989). Situated cognition and the culture of learning.
  • BRUNER, J. (1991). Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza.
  • BRUNER, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Madrid: Aprendizaje Visor.
  • BURÓN, J. (1993). Enseñar a aprender: introducción a la metacognición. Bilbao: Mensajero.
  • COLE, M., GAY, J., GLICK, J. A. & SHARP, D.W. (1971). The cultural Context of learning and Thinking. Nueva York: Basic Books.
  • COLL, C. (1994). “El análisis de la práctica educativa. Reflexiones y propuestas en torno a una aproximación multidisciplinar”.Tecnología y Comunicación Educativas 24, 3–30.
  • COLL, C. (1999). “La concepción constructivista como instrumento para el análisis de las prácticas educativas escolares”. En C. COLL (ed.), Psicología de la instrucción: la enseñanza y el aprendizaje en la educación secundaria. Barcelona: Horsori/ICE de la UB., 15–44.
  • COLL, C. & SOLÉ I. (2001). “Enseñar y aprender en el contexto del aula”. En C. COLL, J. PALACIOS & A. MARCHESI (comps.), Desarrollo psicológico y educación. 2. Psicología de la educación escolar. Madrid: Alianza, 357–386.
  • COLLINS, F. (1999). “The Use of Traditional Storytelling in Education to the Learning of Literacy Skills”. Early Child Development and Care 152, 77–108.
  • DÍAZ BARRIGA, F. (2006). Enseñanza situada: Vínculo entre la escuela y la vida. México: McGraw Hill.
  • DÍEZ VEGAS, C. (2002). La interacción social y la construcción del conocimiento en el inicio lectoescritor. Un estudio longitudinal. Tesis doctoral. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • DOMBEY, H. (1995). Interaction at Storytime in the Nursery Classroom. Paper presented at the European Conference on the Quality of Early Childhood Education (5th, Paris, France, September 7–9). EDUCATIONAL RESEARCHER, 18 (1), 32–42.
  • FERNÁNDEZ BERROCAL, P. & MELERO ZABAL, M. A. (comps.). (1995). La interacción social en contextos educativos. Madrid: Siglo XXI.
  • FOX, C. (1989). “Children thinking through story”. English education, 23 (2), 27–38.
  • GOODMAN, Y. (1991). “Las raíces de la alfabetización”. En Más allá de la alfabetización, Infancia y Aprendizaje, número extraordinario, 29–42.
  • HUTCHINS, E. (2000). Cognition in the Wild. Cambridge Mass.: MIT Press.
  • MAIZ OLAZABALAGA, I. (1999). La interacción social en el proceso de enseñanza–aprendizaje: estudio empírico de los mecanismos de influencia educativa en la adquisición de figuras geométricas. Tesis Doctoral. UPV.
  • MARTÍNEZ RODRÍGUEZ, M. A. (1997). El desarrollo de la Habilidad Narrativa: Estudio empírico sobre la narración en niños en edad escolar. Tesis Doctoral. Universidad de Sevilla.
  • MERCER, N. (1997). La construcción guiada del conocimiento. Madrid: Paidos.
  • ORSOLINI, M., PONTECORVO, C. & AMONI, M. (1989). “Discutere a scuola: interazione sociale e attività cognitiva”. Giornale italiano di Psicología, XVI (3), 46–67.
  • PONTECORVO, C. & ORSOLINI, M. (1992). “Analizando los discursos de las prácticas alfabetizadoras desde la perspectiva de la activida”. Infancia y Aprendizaje, 58, 125–141.
  • SIGNES, C. (2004). “Jugando a pensar. Una experiencia en educación infantil”. Creamundos. Novedades educativas, 42. (en línea). http://personal.telefonica.terra.es/web/crearmundos/ (Consulta 8 de mayo de 2005).
  • TOUGH, J. (1989). Lenguaje, conversación y educación. Madrid: Visor.
  • VYGOTSKY, L. S. (1989). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.
  • VYGOTSKY, L. S. (1995). Pensamiento y lenguaje. Barcelona: Paidós.
  • WELLS, G. (1999). Dialogic Inquiry. London: Cambridge Univ. Press.
  • WOOD, D., BRUNER, J.S. & ROSS, G. (1976). “The role of tutoring in problem solving”. Journal of Child Psychology and Child Psychiatry, 17, 89–100.
  • ZUCCHERMAGLIO, C. & SCHEUER, N. (1996). “Children dictating a story: is together better?”. En C. PONTECORVO, M. ORSOLINI, B. BURGE & L. B. RESNICK, Children´s early text construction. London: Mahwah, N.J.; Lawrence Erlbaum.