Impacto de las aulas de creación en el nivel medio superiorel caso ITESO

  1. González García, Javier 1
  1. 1 Universidad de Guanajuato
    info

    Universidad de Guanajuato

    Guanajuato, México

    ROR https://ror.org/058cjye32

Zeitschrift:
Educación artística: revista de investigación (EARI)

ISSN: 1695-8403 2254-7592

Datum der Publikation: 2016

Nummer: 7

Seiten: 69-85

Art: Artikel

DOI: 10.7203/EARI.7.6842 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Educación artística: revista de investigación (EARI)

Zusammenfassung

Abstract: This article presents an ethnographic analysis of the impact of classrooms and workshops of artistic creation and Higher Education. For it is analyzed in depth the case of the network of classrooms and art workshops Cultural Promotion ITESO, through the review of a research project that recovered the experience, serving as feedback for the institution itself. In the development of this research points to a number of criteria, and identified different lines of research that might favor a "proactive approach to creativity," confirm the figure of the artist-educator, little known in the university context, and a type of teaching that has been called "appreciative and / or generative" focused on shaping attitudes. This experience could serve as a model for other institutions, when it comes to open spaces in the form of group and affective networks beyond formal education, where each institution could build their responses according to their needs and knowledge contexts. We have witnessed a process of development. The emotional awakening of creation as an evolutionary process, where ideas become real experiences opens. Keywords: Workshop, Artistic Creation, Learning, EvolutionaryDevelopment, Higher Education. http://dx.doi.org/10.7203/eari.7.6842 

Bibliographische Referenzen

  • Beghetto, R. (2006). Creative self-efficacy: Correlates in middle and secondary students. Creative Research Journal, 18, 447-457.
  • Beghetto, R. y Kaufmann, J. (2010). Nurturing Creativity in the Classroom. Cambridge UniversityPress.
  • Bisquerra, R. (2012). Las emociones en el aprendizaje. En Competencias de profesor de ELE. III Encuentros Comillas, 10-12 Noviembre de 2011. Fundación Comillas y MEC.
  • Csikszentmihalyi, M. (1997). Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention. New York: Harper Perennial.
  • Csikszentmihalyi, M. (1998). Finding Flow: The Psychology of Engagement With Everyday Life. Basic Books.
  • De Bono, E. (1991). El pensamiento lateral. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • Del Río, P. y Álvarez, A. (2007). Escritos sobre arte y educación creativa de Lev S. Vygotski. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.
  • Denzin, N., y Lincoln, S. (2003). Introduction.The discipline and Practice of Qualitative Research. En: Denzin, N., y Lincoln, S. Collecting and Interpreting Qualitative Materials. London: Sage.
  • Dewey, J. (1949). El arte como experiencia. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Díaz de León, M. L. y Cruz, L. (2001). Recuperación de la experiencia en el proyecto del área de talleres, 2ª etapa. ITESO: México. (Documento inédito).
  • Díaz de León, M. L. y González, J. (2000). Recuperación de la experiencia en el proyecto del área de talleres, 1ª etapa. ITESO: México. (Documento inédito).
  • Fairweather, E. y Cramond, B. (2010). Infusing creative and critical thinking into the curriculum together. En Beghetto, R. y Kaufmann, J. Nurturing creativity in the classroom. Cambridge UniversityPress.
  • Fernández-Berrocal, P., Ruiz-Aranda, D., Extremera, N., Cabello, R. (2009). ¿Es posible crear una escuela emocionalmente inteligente?, 37-55. En Augusto, J.M. (coord.) Estudios en elámbito de la inteligencia emocional. Jaén: Universidad de Jaén.
  • Fisher, E. (1979). La necesidad del arte. Barcelona: Icaria.
  • Gardner, H. (1994). Educación artística y desarrollo humano. Buenos Aires: Paidos Educador.
  • Gardner, H. (1999). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.
  • Hennessey, B. (2010). Intrinsic motivation and creativity in the classroom: Have we come full circle? En Beghetto, R. y Kaufmann, J. Nurturing creativity in the classroom. Cambridge UniversityPress.
  • Jové, J. J. (2002). Arte, psicología y educación. Madrid: Machado Libros.
  • Kaufman, J. y Sternberg, R. (1999). The Cambridge Handbook of Creativity. Cambridge
  • Kutchins, H. y Kirk, S. A. (1997). Making Us Crazy. DSM: The Psychiatric Bible and the Creation of Mental Disorders. New York/London: The Free Press.
  • Laferrière, G. (2000). Sesiones de trabajo con los pedagogos de hoy. Ciudad Real: Ñaque
  • López de la Llave, A. y Pérez-Llantada, M. C. (2006). Psicología para Intérpretes Artísticos. Madrid: Thomson Paraninfo.
  • López, O. y Lee, M. (2011). Los talleres de apreciación y creación artística para preservación y promoción de la cultura. Contribuciones a las Ciencias Sociales, Julio 2011. Recuperado el 2/05/2014 en http://www.eumed.net/rev/cccss/13/lall.htm
  • Maffesoli, M. (1997). Elogio de la razón sensible: una visión intuitiva del mundo contemporáneo. Barcelona: Paidós.
  • Montané, A. (2009a). Universidad, complejidad y arte: texturas educativas. En A. Guillaumin, y O. Ochoa, Hacia otra educación. Miradas desde la complejidad. Xalapa-México: Arana.
  • Montané, A. (2009b). Profesores-artistas y didáctica generativa: Experiencias educativas en la universidad [En línia] REIRE: Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 2, 117-129. Consultado el 22/10/2013 en http://www.raco.cat/index.php/REIRE
  • Moreno, S. (2002). Aportes de la educación artística a la formación profesional de la persona. México: ITESO. (Documento inédito).
  • Moreno, S. (2003). Recuperación del proceso formativo de los participantes de los talleres artísticos. México: ITESO. (Documento inédito).
  • Morín, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona: Paidós.
  • Romo, M. (2013). Algunas investigaciones sobre el impacto de la creatividad en el ámbito educativo. Fundación Marcelino Botín. Consultado el 22/11/2013 en http://www.fundacionbotin.org/innovation-education-platform_good-morning-creativity.htm
  • Root-Bernstein, R. M. (2002). El secreto de la creatividad. Barcelona: Kairós.
  • Rose, N. (1998). Inventing Ourselves Psychology, Power and Personhood. Cambridge: Cambridge UniversityPress.
  • Schön, D. A. (1998). Barcelona: Paidós.
  • Schwandt, T. (2003). Three epistemological stances for qualitative inquiry: interpretivism, hermeneutics, and social constructionism. En K.D. Norman, & Y. Lincoln, Collecting and Interpreting Qualitative Materials. Londres: Sage.
  • Steinem, G. (1996). Revolución desde dentro. Madrid: Anagrama.
  • Sternberg, R. J. y Davidson, M. (2005). (Eds). Conceptions of Giftedness. CambridgeUniversity Press.
  • Sternberg, R. J. (1986). A triangular theory of love. Psychological Review, 93, 119-135.
  • Sternberg, R. J. (1997). A Triarchic View of Giftedness: Theory and Practice. In N. Coleangelo& G. A. Davis (Eds.), Handbook of Gifted Education, 43-53. Boston: Allyn and Bacon.
  • Sternberg, R. J. (1999). The theory of successful intelligence. Psychology Journal: practice and Research, 55 (3), 139-154.
  • Sternberg, R.J. (1985). Implicit theories of intelligence, creativity and wisdom. Journal of Pesonality and Social Psychology, 49, 607-627.
  • Vygotsky, L. (2004). Imagination and Creativity in Childhood. Journal of Russian and East European Psychology 42, 7-97. (Original 1931).
  • Vygotsky, L. S. (1990). La imaginación y el arte en la infancia. Barcelona: Akai. (Original 1932).
  • Vygotsky, L. S. (2005). Psicología del arte. México: Fontanamara. (Original 1925).