Prácticas artísticas colaborativas como propuesta metodológica para la educación artística. Estudio de caso del proyecto Libertad

  1. Belén Sola Pizarro
Journal:
Educación artística: revista de investigación (EARI)

ISSN: 1695-8403 2254-7592

Year of publication: 2021

Issue: 12

Pages: 126-138

Type: Article

DOI: 10.7203/EARI.12.20697 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Educación artística: revista de investigación (EARI)

Abstract

This paper shows the educational and artistic experience which was developed in an collaborative audiovisual project: Libertad, by a learning community compound of teachers, students, artists, and educators, that made a film from the live story of Josefa Castro (1920-2015). The project was developed by a museum of contemporary art, MUSAC in León (Spain) through the LAAV_ Experimental Audiovisual Anthropology Laboratory. The paper, through an artographic approach, shows the Libertad project through the data recollection tools used; video, audio, interactive images and documents as principal support of communication and the learning community that become in and for the project. The conclusions pointed out to the necessity of sufficiently document this practices to open source for the purpose of new research and even the replica and replacement of them to other theoretical and practical contexts.

Bibliographic References

  • Álvarez, M. (2019) Una conversación que nunca existió. [Datos de investigación]. Versión del 31 de agosto 2021. https://laav.es/una-conversacion-que-nunca-existio-mercedes-alvarez-espariz/
  • Clifford, J. (1986). Introduction: Partial Truths. En J. Clifford y Marcus (Eds) Writing Culture: The Poetics and Politics of Ethnography (pp. 1-26). University of California Press.
  • Diez-Palomar, J. y Flecha-García, R. (2010). Comunidades de aprendizaje: Un proyecto de transformación social y educativa. En J. Diez-Palomar y R. Flecha-García (Coord.). Comunidades de aprendizaje, Monográfico. RIFOP: Revista Interuniversitaria de formación del profesorado, 67, 19-30.
  • Domínguez, C. y Sola, B. (2018). LAAV_ Laboratorio de Antropología Audiovisual Experimental, una experiencia de creación e investigación en el DEAC del MUSAC. Revista Concreta, 12, 126-132.
  • Huerta, R. (2011). Maestros, museos y artes visuales. En Arte, individuo y sociedad, 23 (1), 55-72. doi:10.5209/rev_ARIS.2011.v23.n1.5
  • Irwin, R. (2008). A/r/tography. En L-Given (Ed) The Sage encyclopedia of qualitative research methods, (1 y 2), 26-28.
  • Irwin, R., Beer, R., Springgay, S., Grauer, K., Xiong, G., & Bickel, B. (2006). The Rhizomatic Relations of A/r/tography. Studies in art education, 48 (1), 70-88.
  • Lewis, P. (2015). Method Meets Art: Arts-Based Research Practice. The Guildford Press
  • Libertad. (2019). Audiovisual B/N, 16 mm. 46 min. Chus Domínguez junto a Julia Alonso, Sofía Álvarez, Miguel Aparicio, Guillermo Castillo, Mónica Centeno, Alejandro Díez, Diana Esteban, Alba Fernández, Enrique Gamazo, Sara González, Carmen Hernández, Tomás Iglesias, Ana Mazaira, Gloria Miguélez, Jessica Lamas, Lidia Ortega, Jorge Pérez, Lucía Pérez, Paula Pérez, Irene Rubio, María Salguero, Belén Sola y Alberto Taibo.
  • Roldán, J. y Marín Viadel, R. (2012). Metodologías artísticas de investigación en educación. Aljibe.
  • Sola, B. (2016). Prácticas artísticas colaborativas, nuevos formatos entre el arte de acción y las pedagogías críticas: La rara troupe. (Tesis Doctoral. Universidad de León. doi:10.18002/10612/5530
  • Sola, B. (2019). Prácticas artísticas colaborativas, nuevos formatos entre el arte y la educación. Revista: De arte, 18,.261-268. doi:10.18002/da.v0i18.5885
  • Sola, B. (Ed.) (2019). Exponer o exponerse: la educación en museos como producción cultural crítica. Los Libros de la Catarata.
  • Springgay, S, Irwing, R y Wilson, S. (2005). A/R/Tography as living inquire throuth art and text. Qualitative Inquire SAGE. 11:897. doi:10.1177/1077800405280696
  • Velasco, H y Díaz de Rada, A. (2009). La lógica de la investigación antropológica. Madrid: Trotta
  • Vygotsky, L.S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Crítica
  • Wenger, E. (2001) Comunidades de práctica. Aprendizaje, significado e identidad. Paidós Ibérica