Las Emisoras Municipales de Castilla-La Mancha: obstáculos y retos en la era digital

  1. Lidia Peralta García 1
  2. Clara Sanz Hernando 2
  3. Miguel Álvarez Peralta 1
  1. 1 Universidad de Castilla-La Mancha, Cuenca (España)
  2. 2 Universidad de Extremadura, Badajoz (España)
Journal:
Icono14

ISSN: 1697-8293

Year of publication: 2022

Issue Title: Niños y jóvenes ante los dispositivos: Nuevos fenómenos comunicativos y nuevos creadores de producto

Volume: 20

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.7195/RI14.V20I1.1783 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Icono14

Abstract

This article focuses on Public Local Radio, taking the province of Castilla-La Mancha as a case study, to evaluate the impact that digital tools have generated in their communication environment. Conceived to offer a local public service, we explore the obstacles and challenges encountered by Local Radio when using available digital means or trying to access new ones. A tested methodology (Chaparro et al., 2015) is applied, combining quantitative (exploitation of the public database and telephone questionnaire) with qualitative methods (semistructured interviews with the persons in charge of the radios). The results allow us to conclude in the following terms: the Public Local Radio sector in Castilla-La Mancha is characterized by a great vulnerability, despite the fundamental role that they play in proximity communication. Of the 108 granted licenses, only 37% are operational. The frequencies are underused and, in many cases, misused. Apart from some exceptions, there is a low level of digitization of content and "exploitation" of digital resources. However, beyond the use of tools that have arisen from the impact of on line radio, virtual social networks and the use of podcasting, this study allows us to conclude that Local Radios promote the associative and collaborative net of municipalities, as well as their social cohesion.

Bibliographic References

  • Campos-Freire, Francisco (coord.) (2011). El nuevo escenario mediático. Zamora, España: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
  • Cavia-Fraile, Sandra (2016). Nuevo modelo de radio a través de la cuarta pantalla: radiovisión, la radio que se ve. Fonseca, Journal of Communication, 13, 65-84. doi: 10.14201/fjc2016136584
  • Cebrián-Herreros, Mariano (2008). La radio en Internet. Buenos Aires, Argentina: La Crujía.
  • Chaparro-Escudero, Manuel (1998). Radio Pública Local. Madrid, España: Fragua.
  • Chaparro-Escudero, Manuel; Olmedo-Salar, Silvia y Gabilondo-García del Barco, Victoria (2015). El indicador de Rentabilidad Social en Comunicación (IRSCOM): medir para transformar. Cuadernos de Información y Comunicación, 21, 47-62. doi: 10.5209/CIYC.52944
  • Chaparro-Escudero, Manuel y García-Castillejo, Ángel (2012). Desregulación y concentración. Presente inmediato del audiovisual en España. Revista Audiovisual, Comunicación para la inclusión, 1, 1-32.
  • Chomón-Serna, José María (2016). La radio glocal crossmedia: la alternativa ante la reducción de espacios de proximidad local en la radio convencional. Icono 14, 14, 258-286. doi: 10.7195/ri14.v14i1.894
  • De-Lara-González, Alicia; Del-Campo-Cañizaros, Elpidio (2018). El podcast como medio de divulgación científica y su capacidad para conectar con la audiencia. Revista Mediterránea de Comunicación, 9 (1), 347-359. doi: 10.14198/MEDCOM2018.9.1.15
  • Del-Molino, Sergio (2016). La España vacía. Viaje a un país que nunca fue. Madrid, España: Turner.
  • Díaz-del Campo, Jesús, Segado-Boj Francisco (2013). La radio en Facebook: análisis de los perfiles de las principales emisoras y programas radiofónicos en España. Icono 14, 11 (2), 209-228. doi: 10.7195/ri14.v11i2.517
  • Gabilondo-García del Barco, Victoria. (2013). La radio pública local en Andalucía: Una oportunidad para la participación ciudadana. Historia y Comunicación Social, 18, 257-270. doi: 10.5209/rev_HICS.2013.v18.44241
  • García-Martín, David; Aparici, Roberto (2018). Nueva comunicación sonora. Cartografía, gramática y narrativa transmedia del podcasting. El profesional de la información, 27 (5), 1071-1081. doi: 10.3145/epi.2018.sep.11
  • García-Avilés, José Alberto; García-Martínez, Alberto Nahum (2008). Nuevos retos de la televisión ante la convergencia digital. En UTECA (ed.), La televisión en España. Informe 2008 (pp. 277-285). Barcelona, España: Deusto.
  • González-Conde, María Julia, Salgado-Santamaría, Carmen. (2009). Redes de participación e intercambios en la radio pública: los podcasting. Comunicar, 33, 45-54. doi: 10.3916/c33-2009-02-004
  • Hernando-Lera, Marta (2016). El universo app radiofónico. Estudio comparado de Radio España Fm y Radio Nacional de España. Fonseca, Journal of Communication, 13, 115-128. doi: 10.14201/fjc201613115128
  • Huerta-Rincón África. (2002). La radio en la era digital. En Pagán-Ballesta, Javier (coord), Medios de comunicación para una sociedad global (pp. 73-88). Murcia, España: Universidad de Murcia.
  • Laguna-Platero, Antonio; Álvarez-Peralta, Miguel; Reig-Cruañes José; Galletero-Campos; Belén; Sáiz-Echezarreta, Vanesa (2016). Los medios de comunicación en Castilla-La Mancha. Informe MediaCOM 2015. Ediciones UCLM. doi: 10.18239/ins_117.2016.01
  • Martínez-Costa, María Pilar; Moreno, Elsa; Amoedo, Avelino (2018). Mapa de la radio online en España: tipología y caracterización en el contexto de los cibermedios. El profesional de la información, 27 (4), 849-857. doi: 10.3145/epi.2018.jul.14
  • Moreno-Cazalla, Lourdes (2018). La Radio Online en España ante la convergencia mediática: sintonizando con un nuevo ecosistema digital y una audiencia hiperconectada. [Tesis doctoral]. Universidad Complutense, Madrid.
  • Ortiz-Sobrino, Miguel Ángel (2012). Radio y post-radio en España: una cohabitación necesaria y posible. Área abierta, 12 (2), 1-16. doi:10.5209/rev_ARAB.2012.n32.39637
  • Oxford University and Reuters Institute (Ed.). (2021). Digital News Report 2021 (10th edition). Reuters Institute for the Study of Journalism. Recuperado de: www.digitalnewsreport.org/2021
  • Peñafiel-Saiz, Carmen (2007). Los retos de la radio en el entorno multimedia. En C. Peñafiel (ed.), Transformaciones de la radio y la televisión en Europa (pp. 19-37). Bilbao, España: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
  • Peralta-García, Lidia; Sanz-Hernando, Clara; Álvarez-Peralta, Miguel (2022). Estado crítico de las emisoras municipales en Castilla-La Mancha: su gobernanza a través del Indicador de Rentabilidad Social en Comunicación (IRSCOM), Estudios sobre el Mensaje Periodístico 28 (2), 379-390. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.70341 .
  • Pedrero-Esteban, Luis Miguel; García-Lastra Nuñez, Juan María (eds.) (2019). La transformación digital de la radio. Diez claves para su comprensión profesional y académica. Valencia, España: Tirant Humanidades.
  • Piñeiro-Otero, Teresa (2014a). De la audiencia convencional a la audiencia social. Una nueva perspectiva en torno a las comunidades de los programas de radio en España. Revista Mediterránea de Comunicación, 5 (1), 83-104. doi: 10.14198/MEDCOM2014.5.1.01
  • Piñero-Otero, Teresa (2014b). La utilización de la bio por los programas de la radio española enTwitter. De la presentación del perfil a la radio transmedia. Fonseca, Journal of Communication, 8, 9-34. Recuperado de https://bit.ly/3zvGodv
  • Piñeiro-Otero, Teresa (2015). Información, multimedialidad y personalización en las radioapps de España y Portugal. El profesional de la información, v. 24, n. 4, pp. 463-471. doi: 10.3145/epi.2015.jul.13
  • Prata-Moreira Martíns, Nair (2009). Webradio: novos generos, novas formas de interaçao. Florianópolis, Brasil: Editorial Insular.
  • Quintana-Guerrero, Boris; Parra-Duque, Carolina; Riaño-Peña, Johanna Paola (2017). El podcast como herramienta para la innovación en espacios de comunicación universitarios. Anagramas -Rumbos y sentidos de la Comunicación-, 15 (30), 81-99. doi: 10.22395/angr.v15n30a4.
  • Romero-Berejana, Hilario José (2011). La digitalización de la radio deportiva. Fonseca, Journal of Communication, 3, 132-152. Recuperado de https://bit.ly/31vbMw2
  • Salaverría-Aliaga, Ramón; Negredo-Bruna, Samuel (2008). Periodismo integrado: convergencia de medios y reorganización de redacciones. Barcelona, España: Sol 90.
  • Sánchez-Hernández, José Antonio; Chaparro-Escudero, Manuel (2019). La rentabilidad social en las radios públicas locales. Comparativa de aplicabilidad del indicador IRSCOM en Andalucía y la región de Murcia. Ámbitos, 43, 135-159. https://bit.ly/3vnJqNX
  • Soengas-Pérez, Xosé (2013). Retos de la radio en los escenarios de la convergencia digital. AdComunica, 5, 23-36. doi: 10.6035/2174-0992.2013.5.3