Igualdad de género y animación infantil en EspañaMyriam Ballesteros.

  1. Martínez Pérez, Natalia 1
  2. Cuenca Orellana, Nerea 2
  1. 1 Universidad Carlos III de Madrid
    info

    Universidad Carlos III de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03ths8210

  2. 2 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

Journal:
Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo (RICD)

ISSN: 2386-3730

Year of publication: 2020

Issue Title: El audiovisual como motor de desarrollo | Objetivos de desarrollo sostenible (ODS) e igualdad entre los géneros

Volume: 3

Issue: 12

Pages: 106-117

Type: Article

DOI: 10.15304/RICD.3.12.6754 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo (RICD)

Abstract

Mass media embody values and performance standards that become role models. Society, especially children, has internalized media discourse. It is necessary to analyze gender discourses within children’s television programs. Children’s entertainment arose in Spanish television during the eighties and has established itself as one of the most important European industries. At the same time, the presence of women in animation departments has widespread. A very different situation from five decades ago, when women’s work was just “coloring”. This paper examines the career of the Spanish showrunner Myriam Ballesteros and women directors in Spanish animation. We also analyze one of Ballesteros’s most successful TV shows: Lola and Virginia (Disney Channel: 2006- 2009).

Bibliographic References

  • Ballesteros, M. (2020). Entrevista con Myriam Ballesteros [comunicación personal, 6 de marzo de 2020].
  • Bengoechea, M., Díaz-Aguado, M.J., Falcón, L., López Díez, P. y Pérez, Á. (2005). Infancia, Televisión y Género: argumento para la elaboración de una guía de contenidos no sexistas para la programación infantil de televisión. Madrid. Instituto Oficial de Radio y Televisión RTVE.
  • Cascajosa Virino, C. y Martínez Pérez, N. (2015). Mujeres en el aire: haciendo televisión. Cuadernos Tecmerin.
  • Cuenca Orellana, N. (2019). La construcción del género en las películas de Pixar Animation Studios entre 1995 y 2015: modelos de masculinidad, feminidad y relaciones entre personajes [Tesis doctoral, Universidad de Burgos].
  • De la Torre Araus, Á. (2011). ¿Qué ven los niños? En Fernández Martínez, P. (comp.). Los niños y el negocio de la televisión: Programación, consumo y lenguaje (pp. 90-104). Comunicación Social.
  • Domínguez Morante, L. (2015). Pixar's New fairy tale Brave: a feminist redefinition of the hero monomyth. Revista de Estudios Norteamericanos , (19), 49-66. Recuperado de: https://revistascientificas.us.es/index.php/ESTUDIOS_NORTEAMERICANOS/article/view/4615
  • Estévez, A. (2015). El héroe en el cine de animación contemporáneo de principios del siglo XXI [Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid].
  • Finch, C. (2011). El arte de Walt Disney: De Mickey Mouse a Toy Story. Barcelona: Lunwerg.
  • Gallo, I. (2011, 31 de octubre). De dibujo animado a imagen real. El País. Recuperado de: https://elpais.com/diario/2011/10/31/radiotv/1320015605_850215.html
  • González Hijano, L. (2004). Mujeres en la industria de la animación española. HUM 736: Papeles de cultura contemporánea, (5), 41-45. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3321022
  • Jiménez Sánchez, Á.; Lavín, JM y Gómez Isla, J. (2019). Érase una vez..., la animación infantil española. RISTI. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informacao (nº E20, 05/2019), 36–48. Recuperado de: http://www.risti.xyz/issues/ristie20.pdf
  • López Monjas, C. (2016). Mujeres con mucho ‘ánimo’. Academia: Revista del Cine Español, (219), 16-18. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6330477
  • Martínez, González E. (2011). Los mundos [teóricos] de Coraline: Psicoanálisis, Postfeminismo y Postmodernismo en el cine de animación. Con A de animación , (1), 76-96. DOI: https://doi.org/10.4995/caa.2011.862
  • Mackee, R. (2011). El guion. Story: Sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones. Alba Minus.
  • Menéndez Menéndez, I. (2017): Entre el neomachismo y el retrosexismo antifeminismo contemporáneo en las industrias culturales. Prisma Social: revista de investigación social , (especial 2), 1-30. Recuperado de: https://revistaprismasocial.es/article/view/1544
  • Menéndez Menéndez, I.; Figueras Maz, M.; Núñez Angulo, B. (2017): Consumo y percepción juvenil sobre la ficción seriada televisiva: influencia por sexo y edad. OBETS: Revista de Ciencias Sociales, 12(2), 369-394. Recuperado de: https://revistaobets.ua.es/article/view/2017-v12-n2-consumo-y-percepcion-juvenil-sobre-la-ficcionseriada-televisiva-influencia-por-sexo-y-edad
  • Núñez Domínguez, T. y Loscertales Abril, F. y (2008). El cine de animación visto en casa: dibujos animados y TV. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, (31), 757-763. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4277341.pdf
  • Paik, K. (2007). To Infinity and Beyond. The Story of Pixar Animation Studios. Chronicle Books.
  • Propp, V. (1998). Morfología del cuento. Akal.
  • Sánchez-Escalonilla, A. (2014) Estrategias de guion cinematográfico. Ariel.
  • Vogler, C. (2002). El viaje del escritor. Las estructuras míticas para escritores, guionistas, dramaturgos y novelistas. Ma Non Troppo.
  • Yébenes Cortés, P. (2016). ¡Felices 100! Academia: Revista del Cine Español, (219), 8-11.