Adolescencia y homosexualidad en las series de ficción: Análisis narrativo de esta mierda me supera y a million little things

  1. Nerea Cuenca Orellana 1
  2. Natalia Martínez Pérez 2
  1. 1 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

  2. 2 Universidad Carlos III de Madrid
    info

    Universidad Carlos III de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03ths8210

Revue:
Disertaciones: Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social

ISSN: 1856-9536

Année de publication: 2022

Volumen: 15

Número: 1

Type: Article

DOI: 10.12804/REVISTAS.UROSARIO.EDU.CO/DISERTACIONES/A.10388 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Disertaciones: Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social

Résumé

In the last two decades, new avenues in which to screen fiction series, such as the Internet and Video on demand platforms, have broadened the range of genre representations. The inclusion of both secondary and leading lgbtq + characters in serial narratives seems successful. The present work analyzes two recent television series with homo - sexual adolescent characters: A Million Little Things (abc, 2018) and I Am Not Okay with This (Netflix, 2020). To evaluate how these characters are portrayed, a narrative analysis is carried out from the psychological perspective. The results reveal certain gender differences in the representations of adolescent lesbians and gays; however, they provide new and positive portraits of homosexuality, away from stereotypes, which offer greater visibility to the lgbtq + community and are more widely accepted by the audience.

Références bibliographiques

  • Alfeo Álvarez, J. C., & González de Garay, B. (2010). Negociación de la visibilidad homosexual en la ficción televisiva española. En La Construcción de Género en la Ficción televisiva (p. 11). Servei de Publicacions.
  • Bogino Larrambebere, M. R. (2017). Relecturas de género: concepto normativo y categoría crítica. La Ventana. Revista de Estudios de Género, 5(45), 158-185. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-94362017000100158&script=sci_abstract&tlng=pt
  • Butler, J. (1990). El género en disputa: El feminismo y la subversión de la identidad. Paidós.
  • Casas Aznar, F., Figuer, C., González Carrasco, M., & Malo Cerrato, S. (2007). Los medios audiovisuales entre los progenitores y los hijos e hijas. Culture and Education, Cultura y Educación, 19(3), 311-330. https://doi.org/10.1174/113564007782194499
  • De Lauretis, T. (1991). Queer theory: Lesbian and gay sexualities. A Journal of Feminist Cultural Studies, 3(2).
  • Di Pietro, G. (2018). Do media play a role in promoting vocational education and training? The case of MasterChef. Policy Studies, 39(1), 37-53. https://doi.org/10.1080/01442872.2017.1410879
  • Durand, G. (2004). Las estructuras antropológicas del imaginario. Fondo de Cultura Económica.
  • Ellithorpe, M., & Bleakley, A. (2016). Wanting to see people like me? Racial and gender diversity in popular adolescent television. Journal of Youth and Adolescence, 45(7), 1426-1437. https://doi.org/10.1007/s10964-016-0415-4
  • Fedele, M., & García-Muñoz N. (2010). El consumo adolescente de la ficción seriada. Vivat Academia, (111), 47-64. https://doi.org/10.15178/va.2010.111.47-64
  • Fonseca, C., & Quintero, M. L. (2009). La Teoría Queer: la de-construcción de las sexualidades periféricas. Sociológica (México), 24(69), 43-60. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732009000100003
  • García Jiménez, A., Tur-Viñez, V., & Pastor Ruiz, Y. (2018). Consumo mediático de adolescentes y jóvenes. Noticias, contenidos audiovisuales y medición de audiencias. Icono 14, 16(1), 22-46. https://doi.org/10.7195/ri14.v16i1.1101
  • García-Santesmases Fernández, A. (2014). Dilemas feministas y reflexiones encarnadas: el estudio de la identidad de género en personas con diversidad funcional física. Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, 14(4), 19-47. https://raco.cat/index.php/Athenea/article/view/292028
  • Gerbner, G. (2002). Against the mainstream: The selected works of george gerbner. Media and Culture. Peter Lang.
  • González de Garay, B., & Marcos Ramos, M. (2021). gender representation in subscription video-on-demand spanish tv Series. International Journal of Communication, 15, 581-604. https://acortar.link/bvg2O6
  • Grossocordón, C. (2019). Propuesta metodológica sobre análisis de personajes en el relato cinematográfico. Comunicación y Métodos, 1(1), 9-28. https://doi.org/10.35951/v1i1.18
  • Kroger, J., Martinussen M., & James, E.M. (2010). Identity status change during adolescence and young adulthood: A meta-analysis. Journal of Adolescence, 33(5), 683-698. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2009.11.002
  • Lamas, M. (2000). El género. La construcción cultural de la diferencia sexual. Miguel Ángel Porrúa.
  • Leve, A. M. (2012). The circuit of culture as a generative tool of contemporary analysis: examining the construction of an education community. apere Conference, Sidney.
  • Loncar, M. (2016). Constructing Masculinity through Images. World Academy of Science, Engineering and Technology International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, 10(10), 3123-3126. https://n9.cl/vecbv
  • Malo Cerrato, S., Navarro Pou, D., & Casas Aznar, F. (2012). El uso de los medios audiovisuales en la adolescencia y su relación con el bienestar subjetivo: análisis cualitativo desde la perspectiva intergeneracional y de género. Athenea Digital, Revista de Pensamiento e Investigación Social, 12(3), 27-49. https://www.redalyc.org/pdf/537/53724611003.pdf
  • Martínez Portugal, T. (2020). Haciendo frente a las epistemologías heteropatriarcales: elementos teórico-metodológicos para un análisis feminista de la violencia contra las mujeres. Investigaciones Feministas, 11(2), 333-342.
  • Matrix, S. (2014). The Netflix effect: Teens, Binge watching, and on-demand digital media trends. Jeunesse: Young People, Texts, Cultures, 6(1), 119-138. https://doi.org/10.1353/jeu.2014.0002
  • Mérida Jiménez, R. M. (2002). Sexualidades transgresoras. Una antología de estudios queer. Icaria.
  • Pacheco Mejía, E. E. (2007). El género en las cintas de Disney. Temas Antropológicos: Revista Científica de Investigaciones Regionales, 29(1-2), 87-106.
  • Pibernat Vila, M. (2017). ¿Nuevas socializaciones, viejas cuestiones? Adolescencia y género en la era audiovisual. Investigaciones Feministas: Papeles de Estudios de Mujeres, Feministas y de Género, 8(2), 529-544.
  • Ramírez Alvarado, M. M., & Cobo Durán, S. (2013). La ficción gay-friendly en las series de televisión españolas. Comunicación y Sociedad, (19), 213-235. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2013000100009
  • Unicef. (2002). Adolescencia: una etapa fundamental. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. https://ibdigital.uib.es/greenstone/sites/localsite/collect/portal_social/index/assoc/unicef00/02.dir/unicef0002.pdf
  • Veissière, S.P.L. (2018). Toxic masculinity in the age of #MeToo: Ritual, morality and gender archetypes across cultures. Society and Business Review, 13(3), 274-286. https://doi.org/10.1108/SBR-07-2018-0070
  • Velázquez, R. (2013). La tía Tula de Miguel Picazo a la luz del circuito de la cultura. Tonos Digital: Revista Electrónica de Estudios Filológicos, (24), 1-25. http://www.tonosdigital.es/ojs/index.php/tonos/article/viewArticle/917
  • Von Feilitzen, C. (2008). Children and media literacy: Critique, practice, democracy. Doxa Comunicación: Revista Interdisciplinar de Estudios de Comunicación y Ciencias Sociales, (6), 317-332. http://agora.edu.es/servlet/articulo?codigo=2653854