Inclusión de la Diversidad Sexual en los Centros Educativos desde la Perspectiva del ProfesoradoUn Estudio Cualitativo

  1. Fernandez Hawrylak, María
  2. Alonso Martínez, Laura
  3. Sevilla Ortega, Elena
  4. Ruiz Ruiz, Mª Elena
Aldizkaria:
Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

ISSN: 2254-3139

Argitalpen urtea: 2022

Zenbakien izenburua: Alfabetización Ecosocial: Fundamentos, Experiencias y Retos

Alea: 11

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 81-97

Mota: Artikulua

DOI: 10.15366/RIEJS2022.11.2.005 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

The aim of this study is to inquire into how the teachers of the autonomous region of Castile and León address sex education and sexual diversity in the educational practices they use for the inclusion of LGTBIQ+ students in the classrooms and for the management of the differences between students, in the educational centers. A qualitative methodology, within an interpretive epistemic framework, was used to examine teaching skills and reality in the classroom. A total of 17 in-service teachers in educational centers of the region were surveyed. A semi-structured interview was carried out for data collecting. Data analysis revealed a need for training about terminology and methodological strategies to address sexual diversity in the classroom among teaching staff. These shortcomings entail the absence of educational practices that focus on this issue. These results highlight the need for teacher training in sexuality and to address sexual diversity in the schools by establishing protocols, action guides, programmes, and referents in their educational projects that promote the full inclusion of students and prevent discrimination.  

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aguirre, A., Moliner, L. y Francisco, A. (2020). Can anybody help me? High school teachers’ experiences on LGBTphobia perception, teaching intervention and training on affective and sexual diversity. Journal of Homosexuality, 68(14), 2430-2450. https://doi.org/10.1080/00918369.2020.1804265
  • Álvarez-Gayou, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. Paidós.
  • Amigo-Ventureira, A. M, De Palma, R. y Durán-Bouza, M. (2022). Homophobia and transphobia among spanish practicing and future teachers. American Journal of Sexuality Education, 17, 277-303. https://doi.org/10.1080/15546128.2022.2035290
  • Aragonés-González, M., Rosser-Limiñana, A. y Gil-González, D. (2020). Coeducation and gender equality in education systems: A scoping review. Children and Youth Services Review, 111, 104837. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.104837
  • Barragán, L. y Sánchez, E. (2018). Sexualidad, discapacidad y educación: Propuesta para una intervención integral. ICAI-ICADE.
  • Barragán-Medero, F. y Pérez-Jorge, D. (2019). Educación de la sexualidad: Libertad (delito y castigo) y paraíso. En A. de la Herrán Gascón, J. M., Valle López y J. L. Villena Higueras (Coords.), ¿Qué estamos haciendo mal en la educación? (pp. 95-109). Octaedro.
  • Barragán-Medero, F. y Pérez-Jorge, D. (2020). Combating homophobia, lesbophobia, biphobia and transphobia: A liberating and subversive educational alternative for desires. Heliyon, 6(10), e05225. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e05225
  • Bejarano, A. y Mateos, J. (2015). La educación afectivo-sexual en el sistema educativo español: análisis normativo y posibilidades de investigación. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educacan, 10, 1507-1521.
  • Braun, V. y Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
  • Calvo, S. (2021). Educación sexual con enfoque de género en el currículo de la educación obligatoria en España: avances y situación actual. Educatio Siglo XXI, 39(1), 281-304. https://doi.org/10.6018/educatio.469281
  • Carretero, R. y Nolasco, A. (2019). Sexismo y formación inicial del profesorado. Educar, 55(1), 293-210. https://doi.org/10.5565/rev/educar.903
  • Crociari, A. y Pérez, M. C. (2019). ¿Qué hemos estudiado sobre género en la enseñanza infantil: Los huecos en la formación docente? Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, 14(2), 1556-1568. https://doi.org/10.21723/riaee.v14iesp.2.12615
  • Cunha-Oliveira, A., Camarneiro, A. P., Gómez-Cantarino, S., Cipriano-Crespo, C., Queirós, P. J. P., Cardoso, D., Santos, D. G. y Ugarte-Gurrutxaga, M. I. (2021). The integration of gender perspective into young people’s sexuality education in Spain and Portugal: Legislation and educational models. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(22), 11921. https://doi.org/10.3390/ijerph182211921
  • De Haas, B. y Hutter, I. (2019). Teachers’ conflicting cultural schemas of teaching comprehensive school-based sexuality education in Kampala, Uganda. Culture, Health & Sexuality, 21(2), 233-247. https://doi.org/10.1080/13691058.2018.1463455
  • Dessel, A. B. (2010). Effects of intergroup dialogue: Public school teachers and sexual orientation prejudice. Small Group Research, 41(5), 556-592. https://doi.org/10.1177%2F104649641036956
  • Díaz-Herrera, C. (2018). Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Orientación intelectual de revista Universum. Revista General de Información y Documentación, 28(1), 119-142. https://doi.org/10.5209/RGID.60813
  • Duque, E. y Teixido, J. (2016). Bullying y género. Prevención desde la organización escolar. REMIE. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 6(2), 176-204. https://doi.org/10.17583/remie.2016.2108
  • Echeita, G. (2006). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Narcea.
  • Espelage, D. L, Valido, A., Hatchel, T., Ingram, K. M., Huang, Y. y Torgal, C. (2019). A literature review of protective factors associated with homophobic bullying and its consequences among children & adolescents. Aggression and Violent Behavior, 45, 98-110. https://doi.org/10.1016/j.avb.2018.07.003
  • Ferreira, S. (2012). O “cotidiano” e a “crítica”: uma análise do preconceito sob dois posicionamentos teóricos. Psicología Revista, 21(1), 45-58.
  • Formby, E. (2015). Limitations of focussing on homophobic, biphobic and transphobic ‘bullying’ to understand and address LGBT young people’s experiences within and beyond school. Sex Education, 15(6), 626-640. https://doi.org/10.1080/14681811.2015.1054024
  • Gil, J. (1994). Análisis de datos cualitativos. Aplicaciones a la investigación educativa. PPU.
  • Granero, A. y García, T. (2020). Las intersexualidades en la educación afectivo-sexual: Análisis sobre su presencia y tratamiento. Educar, 56(2), 439-456. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1092
  • Gónzalez, Y. (2015). El papel del docente en la educación para la sexualidad: algunas reflexiones en el proceso educativo escolar. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 2(3), 1-15. https://doi.org/10.15517/aie.v15i3.20335
  • Gursimsek, I. (2010). Sexual education and teacher candidates' attitudes towards sexuality. Australian Journal of Guidance and Counselling, 20, 81-90. https://doi.org/10.1375/ajgc.20.1.81
  • Heras-Sevilla, D., y Ortega-Sánchez, D. (2020). Evaluation of sexist and prejudiced attitudes toward homosexuality in Spanish future teachers: analysis of related variables. Frontiers in Psychology, 11, 2334. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.572553
  • Hernández, R. y Mendoza, Ch., P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana.
  • Kosciw, J. G., Greytak, E. A., Palmer, N. A. y Boesen, M. J. (2013). The 2013 National school climate survey: The experiences of lesbian, gay, bisexual, and transgender youth in our nation’s schools. GLSEN.
  • Lameiras, M., Carrera, M. y Rodriguez, Y. (2016). Caso abierto: La educación sexual en España una asignatura pendiente. En V. Gavidia (Comp.), Los ocho ámbitos de la educación para la salud en la escuela (pp.197-208). Tirant Humanidades.
  • Mark, K., Corona-Vargas, E. y Cruz, M. (2021). Integrating sexual pleasure for quality & inclusive comprehensive sexuality education. International Journal of Sexual Health, 33(4), 555-564. https://doi.org/10.1080/19317611.2021.1921894
  • Martínez, J. L., Orgaz, M., Vicario-Molina, I., González, E., Carcedo, R. J., Fernández, A. y Fuertes, A. (2011). Educación sexual y formación del profesorado en España: Diferencias por sexo, edad, etapa educativa y comunidad autónoma. Magister. Revista de Formación del Profesorado e Investigación Educativa, 24, 37-47.
  • Martínez, J. L., González, E., Vicario-Molina, I., Fernández-Fuertes, A., Carcedo, R., Fuertes, A. y Orgaz, B. (2013). Formación del profesorado en educación sexual: Pasado, presente y futuro. Magister. Revista de Formación del Profesorado e Investigación Educativa, 25, 35-42.
  • Martínez, J. L., Vicario, I., González, E., y Ilabaca, P. (2014). Sex education in Spain: The relevance of teachers’ training and attitudes. Infancia y Aprendizaje, 37(1), 117-148. https://doi.org/10.1080/02103702.2014.881652
  • McGuire, J. K., Anderson, C. R., Toomey, R. B. y Russell, S. Y. (2010). School climate for transgender youth: A mixed method investigation of school experiences and school responses. Journal of Youth and Adolescence, 39, 1175-1188. https://doi.org/10.1037/sgd000035
  • Mostert, H., Gordon, C. y Kriegler, S. (2014). Educators’ perceptions of homophobic victimisation of learners at private secondary schools. South African Journal of Psychology, 45(1), 116-129. https://doi.org/10.1177/0081246314555595
  • Olivera, D. A. (2015). Educación sexual integral para formadores. Brujas.
  • Orte, C., Sarrablo-Lascorz, R. y Nevot-Caldentey, L. (2022). Revisión sistemática sobre programas e intervenciones de educación afectivo-sexual para adolescentes. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 20(3), 145-164. https://doi.org/10.15366/reice2022.20.3.008
  • Payne, E. y Smith, M. (2011). The reduction of stigma in schools: A new professional development model for empowering educators to support LGBTQ students. Journal of LGBTQ Youth, 8(2), 174-200. https://doi.org/10.1080/19361653.2011.563183
  • Parker, R., Wellings, K. y Lazarus, J. V. (2009). Sexuality education in Europe: An overview of current policies. Sex Education, 9, 227-242. https://doi.org/10.1080/14681810903059060
  • Penna, M. (2012). Formación del profesorado en la atención a la diversidad afectivo-sexual [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid.
  • Pichardo, J. I., De Stéfano, M., Faure, J., Sáenz, M. y Williams, J. (2015). Abrazar la diversidad: propuestas para una educación libre de acoso homofóbico y transfóbico. Instituto de la Mujer y para la Igualdad de Oportunidades.
  • Plaza-del-Pino, F. J., Soliani, I., Fernández-Sola, C., Molina-García, J. J., Ventura-Miranda, M. I., Pomares-Callejón, M. A., López-Entrambasaguas, O. M. y Ruiz-Fernández, M. D. (2021). Primary school teachers’ perspective of sexual education in Spain. A qualitative study. Healthcare, 9(3), 287-303. https://doi.org/10.3390/healthcare9030287
  • Richardson, E. M. (2004). “A ripple in the pond”: Challenging homophobia in a teacher education course. Education as Change, 8(1), 146-163. https://doi.org/10.1080/16823200409487084
  • Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1999). Métodos de investigación cualitativa. Aljibe.
  • Russell, C. (2018). El dispositivo de acoso escolar homofóbico y transfóbico: voces en una comunidad educativa. Sociedad e Infancias, 2, 211-232. https://doi.org/10.5209/SOCI.59456
  • Salas, N. y Salas, M. (2016). Tiza de colores: Hacia la enseñanza de la inclusión sobre diversidad sexual en la formación inicial docente. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(2), 73-91. https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000200006
  • Sánchez, A., Ortega, R. y Casas, J. A. (2018). Acoso escolar homofóbico: Una mirada internacional. Educación y Futuro. Revista de Investigación Aplicada y Experiencias Educativas, 38, 83-107.
  • Savage, T. A. y Schanding, G. T. (2013). Creating and maintaining safe and responsive schools for lesbian, gay, bisexual, transgender, and queer youths. Journal of School Violence, 12(1), 1-6. https://doi.org/10.1080/15388220.2012.724357
  • Scandurra, C., Amodeo, A. L., Valerio, P., Bochicchio, V. y Frost, D. M. (2017). Minority stress, resilience, and mental health: A study of Italian transgender people. Journal of Social Issues, 73(3), 563-585. https://doi.org/10.1111/josi.12232
  • Souza, E. J., Cantera, L. M., Silva, J. P. y Santos, C. (2016). Inclusion of sexual diversity in schools: Teachers' conception. REMIE. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 6(2), 152-175. https://doi.org/10.17583/remie.2016.2004
  • Sperling, J. (2021). Comprehensive sexual health education and intersex (in)visibility: An ethnographic exploration inside a California high school classroom. Sex Education, 21(5), 584-599. https://doi.org/10.1080/14681811.2021.1931834
  • Swanson, K. y Gettinger, M. (2016). Teachers' knowledge, attitudes, and supportive behaviors toward LGBT students: Relationship to gay-straight alliances, antibullying policy, and teacher training. Journal of LGBT Youth, 13(4), 326-351. https://doi.org/10.1080/19361653.2016.1185765
  • Taylor, C. y Peter, T. (2011). We are not aliens, we’re people, and we have rights. Canadian human rights discourse and high school climate for LGBTQ students. Canadian Review of Sociology, 48(3), 275-313. https://doi.org/10.1111/j.1755-618X.2011.01266.x
  • UNESCO. (2015). El bullying homofóbico y transfóbico en los centros educativos: taller de sensibilización para su prevención (Guía de facilitación). UNESCO.
  • UNESCO. (2018). Orientaciones técnicas internacionales sobre educación en sexualidad: un enfoque basado en evidencia, orientaciones. UNESCO.
  • Venegas, M. (2013). La educación afectivosexual en el marco de la educación para la ciudadanía democrática y los derechos humanos. Revista de Sociología de la Educación, 6(3), 408-425.
  • WMA. (2013). World medical association Declaration of Helsinki: Ethical principles for medical research involving human subjects. JAMA, 310(20), 2191-2194. https://doi.org/10.1001/jama.2013.281053