Enfrentando las barreras para la práctica de actividad física en la población adolescente con bajos recursos económicos: El ejemplo del programa ipafd

  1. Bores García, Daniel 1
  2. Barba Martín, Raúl 2
  3. Hortigüela Alcalá, David 3
  4. González Calvo, Gustavo 4
  1. 1 Profesor, Universidad Rey Juan Carlos, España
  2. 2 Profesor, Universidad de León, España
  3. 3 Profesor, Universidad de Burgos, España
  4. 4 Profesor, Universidad de Valladolid, España
Revista:
EmásF: revista digital de educación física

ISSN: 1989-8304

Ano de publicación: 2023

Número: 80

Páxinas: 30-42

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: EmásF: revista digital de educación física

Resumo

Access to the practice of physical activity sometimes becomes unfeasible for certain social groups. Normally, those with a lower cultural and economic level are those with the greatest problems. This article analyzes the IPAFD program (Institutes for the Promotion of Physical Activity and Sport), an initiative of the General Directorate of Sports of the Community of Madrid, which can act as a facilitator for the elimination of some of the barriers to the practice of physical activity among the population with low resources. From a reflective and critical point of view, variables such as social justice, scarcity of economic resources, inclusion, emancipation and the promotion of physical activity are analyzed. It is essential for the public administration to promote initiatives of this type in order to guarantee accessibility to the practice of physical activity and sports for those who need it most, providing viable proposals that promote true inclusion.

Referencias bibliográficas

  • Abarca Sos, A., Julián Clemente, J. A., Murillo, B., Generelo, E., Zaragoza, J. La Educación Física: ¿Una oportunidad para la promoción de la actividad física? Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 2015; (28):155-159.
  • Biddle, S. J., Ciaccioni, S., Thomas, G., Vergeer, I. Physical activity and mental health in children and adolescents: an updated review of reviews and an analysis of causality. Psycholgy of Sport and Exercise. 2019; 42:146–155
  • Chen, S., Liu, Y., Schaben, J. To Move More and Sit Less: Does Physical Activity/Fitness Knowledge Matter in Youth?, Journal of Teaching in Physical Education, 2017;36(2): 142-151.
  • Chillón, P., Villén Contreras, R., Pulido Martos, M., Ruiz, J. R. Desplazamiento activo al colegio, salud positiva y estrés en niños españoles. SPORT TKRevista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 2017; 6(1): 117–124.
  • Chiva Bartoll, Ó., Fernandez Rio, J. Aprendizaje Servicio. En Á Pérez-Pueyo, D. Hortigüela Alcalá, J. Fernández Río (coords.), Modelos Pedagógicos en Educación Física: qué, cómo, por qué y para qué. 2021; p.227-246. Servicio de Publicaciones de la Universidad de León.
  • Delfa De la Morena, J.M., Bores García, D., Solera Alfonso, A., Romero Parra, N. Barriers to physical activity in spanish children and adolescents: sex and educational stage differences. Frontiers in Psychology, 2022;13:910930
  • Durán Vinagre, M. Á., Leador Albano, V. M., Sánchez Herrera, S., Feu Molina, S. Motivación y TIC como reguladores de la actividad física en adolescentes: una revisión sistemática. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 2021; (42): 785-797.
  • Eyler, A. A., Baker, E., Cromer, L., King, A. C., Brownson, R. C., Donatelle, R. J. Physical activity and minority women: a qualitative study. Health Education & Behavior, 1998; 25(5): 640-652.
  • Fernández, I., Canet, O., Giné Garriga, M. Assessment of physical activity levels, fitness and perceived barriers to physical activity practice in adolescents: cross-sectional study. European Journal of Pediatrics, 2017; 176: 57–65.
  • García Rico, L., Carter Thuillier, B., Santos Pastor, M. L., Martínez Muñoz, L. F. Formar Profesores de Educación Física para la Justicia Social: Efectos del Aprendizaje-Servicio en Estudiantes Chilenos y Españoles. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 2020; 9(2): 29–47.
  • Gerdin, G., Smith, W., Philpot, R., Schenker, K., Mordal Moen, K., Linnér, S., Westlie, K., Larsson, L. Social Justice Pedagogies in Health and Physical Education. 2021, London, UK: Routledge.
  • Gil Gómez, J., Chiva Bartoll, O., Martí Puig, M. La adquisición de la competencia social y ciudadana en la universidad mediante el Aprendizaje-Servicio: Un estudio cuantitativo y cualitativo en el ámbito de la Educación Física. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 2015; 2(2).
  • González Calvo, G., Otero Saborido, F., Hortigüela Alcalá, D. Discussion of Obesity and Physical Education: Risks, Implications and Alternatives. Apunts Educación Física y Deportes, 2022; 148:10-16.h
  • Guthold, R., Stevens, G. A., Riley, L. M., Bull, F. C. Global trends in insufficient physical activity among adolescents: a pooled analysis of 298 populationbased surveys with 1.6 million participants. Lancet Child & Adolescent Health, 2020;4: 23–35.
  • Jodkowska, M., Mazur, J., Oblacinska, A. Perceived barriers to physical activity among Polish adolescents. Przeglad Epidemiologiczny, 2015; 69: 169–173
  • Kirk, D. Precarity, Critical Pedagogy and Physical Education. 2020, New York: Routledge.
  • Kurdaningsih, S. V., Sudargo, T., Lusmilasari, L. (2016). Physical activity and sedentary lifestyle towards teenagers’ overweight/obesity status. International Journal of Community Medicine and Public Health, 2016; 3:630–635.
  • Manrique Arribas, J. C., López Pastor, V. M., Monjas Aguado, R., Barba Martín, J. J., Gea Fernández, J. M. Implantación de un proyecto de transformación social en Segovia (España): desarrollo de un programa de deporte escolar en toda la ciudad. Apunts. Educació física i esports, 2011; 105: 58-66.
  • Marconnot, R., Marín Rojas, A., Delfa De la Morena, J.M., Pérez Corrales, J., Güeita Rodríguez, J., Fernández De las Peñas, C., PalaciosCeña, D. Recognition of barriers to physical activity promotion in inmigrant children in Spain: a qualitative case study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 2019; 16: 431.
  • Martins, J., Costa, J., Sarmento, H., Marques, A., Farias, C., Onofre, M. Adolescents’ perspectives on the barriers and facilitators of physical activity: an updated systematic review of qualitative studies. International Journal of Environmental Research and Public Health, 2021;18: 4954.
  • Mendoza Muñoz, M., Adsuar, J. C., Pérez Gómez, J., Muñoz Bermejo, L., Garcia Gordillo, M., Carlos Vivas, J. (2020). Well-being, obesity and motricity observatory in childhood and youth (WOMO): a study protocol. International Journal of Environmental Research and Public Health, 2020; 17: 2129.
  • Moreno Llamas, A. Determinantes sociales de la actividad física y el sedentarismo en la población adulta europea (Tesis doctoral). 2022, Universidad de Murcia.
  • Philpot, R., Gerdin, G., Smith, W., Linnér, S., Schenker, K., Westlie, K., Mordal Moen, K., Larsson, L. Taking action for social justice in HPE classrooms through explicit critical pedagogies. Physical Education and Sport Pedagogy, 2021;26(6): 662-674.
  • Philpot, R., Smith, W., Gerdin, G., Larsson, L., Schenker, K., Linnér, S., Mordal Moen, K., Westlie, K. Exploring social justice pedagogies in health and physical education through Critical Incident Technique methodology. European Physical Education Review, 2021; 27(1): 57-75.
  • Romero, A. J. Low-income neighborhood barriers and resources for adolescents’ physical activity. Journal of Adolescent Health, 2005; 36(3): 253-259.
  • Shelton, R. C., McNeill, L. H., Puleo, E., Wolin, K. Y., Emmons, K. M., Bennett, G. G. The association between social factors and physical activity among low-income adults living in public housing. American journal of public health, 2011; 101(11): 2102-2110.
  • Smith, W., Philpot, R., Gerdin, G., Schenker, K., Linnér, S., Larsson, L., Mordal Moen, K., Westlie, K. (2021). School HPE: its mandate, responsibility and role in educating for social cohesion, Sport, Education and Society, 2021; 26(5):500-513.
  • Vasquez, T., Fernandez, A., Haya Fisher, J., Kim, S., Beck, A.L. A qualitative exploration of barriers and facilitators to physical activity among low-income latino adolescents. Hispanic Health Care International, 2021; 19: 86–94.