Formative assessment and Final Degree Projects in Physical Education Pre-service Teacher Education.

  1. Fernández-Garcimartín, Carla
  2. López Pastor, Victor Manuel
  3. Fuentes-Nieto, Teresa
  4. Hortigüela-Alcalá, David 1
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Revista:
Cultura, ciencia y deporte

ISSN: 1696-5043

Ano de publicación: 2023

Título do exemplar: Monográfico de Evaluación formativa y compartida en Educación Física. Evaluar para implicar, dialogar, compartir y aprender

Volume: 18

Número: 55

Páxinas: 33-56

Tipo: Artigo

DOI: 10.12800/CCD.V18I55.1922 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Cultura, ciencia y deporte

Resumo

The aim of this research is to analyse the processes of formative and shared-assessment (F&SA) in the development-tutoring and defence-evaluation of the Final Year Projects (FYP) in Physical Education Teacher Education. A case study was carried out with 20 participants (12 lecturers and 8 students), applying four data collection techniques (in-depth interviews, focus group, group interview and seminar proceedings). The results show that it is possible to carry out F&SAprocesses during the development and final evaluation of the FYP. The main results are: (a) rubrics are not usuallyused as an instrument for feedback, self-regulation and self-assessment; (b) during the COVID-19 confinement,rubrics were used to provide formative feedback and to justify the online grading of the FYP; (c) teachers andstudents prefer the defence of the FYP to be face to face, due to the advantages in terms of the feedback theyobtain. Lessons learned are provided on how to carry out F&SA processes during the tutoring-developmentand evaluation-defence of the FYP using the rubrics as a formative, feedback and feedforward element. Theseresults represent an advance in the learning processes using F&SA and feedback in a very understudied subject,the FYP.

Referencias bibliográficas

  • Atienza, R., Valencia-Peris, A., Martos-García, D., López-Pastor, V. M., y Devís-Devís, J. (2016). La percepción del alumnado universitario de educación física sobre la evaluación formativa: ventajas, dificultades y satisfacción. Movimento, 22(4), 1033-1048. https://www.redalyc.org/pdf/1153/115349439002.pdf
  • Estapé, G., Rullan, M., López, C., Pons, J. y Tena, D. (2012). Rúbricas y evaluación de competencias en los TFG. Un paso atrás para saltar. Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació, 1(1), 1-37. https://www.cidui.org/revistacidui/index.php/cidui/article/view/401
  • Fernández-March, A. (2011). La evaluación orientada al aprendizaje en un modelo de formación por competencias en la educación universitaria. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 8(1), 11-34. http://dx.doi.org/10.4995/redu.2010.6216
  • Fuentes, T. (2021). Tutorización de TFG de Educación Física durante la Covid-19. Journal of Sport Pedagogy and Research, 7(3), 48-50. http://www.ipg.pt/scpd/files/JSPR_SE_7_3_2021.pdf
  • García, E. y Ferrer, M. (2016). Evaluación por competencias: la perspectiva de las primeras promociones de graduados en el EEES. Universitat de Barcelona: Octaedro. http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/144088
  • Gil, C. y Vallés, C. (2021). Evaluación de la tutorización del trabajo fin de grado y máster ante la Pandemia. Journal of Sport Pedagogy and Research, 7(3), 73-76. http://www.ipg.pt/scpd/files/JSPR_SE_7_3_2021.pdf
  • Gil, J. y Padilla, M. T. (2009). La participación del alumnado universitario en la evaluación del aprendizaje. Educación XXI, 12(1), 43-65. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70611919004
  • Guba, E. (1989). Criterios de credibilidad en la investigación naturalista. La enseñanza: su teoría y su práctica. Akal.
  • Hamui, A., y Varela, M. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en educación médica, 2(5), 55-60. https://www.elsevier.es/es-revista-investigacion-educacion-medica-343-articulo-la-tecnica-grupos-focales-S2007505713726838
  • López-Pastor, V. M. y Pérez-Pueyo, A. (Coords.) (2017). Buenas prácticas docentes. Evaluación formativa y compartida en educación: experiencias de éxito en todas las etapas educativas (e-book). Universidad de León. https://buleria.unileon.es/handle/10612/5999
  • Martínez-Rojas, J. G. (2008). Las rúbricas en la evaluación escolar: su construcción y su uso. Avances en medición, 6(1), 129-134. https://www.uaem.mx/sites/default/files/facultad-de-medicina/descargas/construccion-y-uso-de-rubricas-de-evaluacion.pdf
  • Maxwell, J. A. (2019). Diseño de investigación cualitativa. Un enfoque interactivo. GEDISA.
  • Medina, C., De la Iglesia, B., Gelabert, S. V. y Ramon, M. R. (2020). Diseño, aplicación y valoración del feedback formativo para la tutorización del TFG. Magister, 32(1), 1-8. http://dx.doi.org/10.17811/msg.32.1.2020.1-8
  • Nicol, D. J. y Macfarlane, D. (2006). Formative assessment and self-regulated learning: A model and seven principles of good feedback practice. Studies in Higher Education, 31(2), 199-218. http://dx.doi.org/10.1080/03075070600572090
  • Panadero, E. y Jonsson, A. (2013). The use of scoring rubrics for formative assessment purposes revisited: A review. Educational research review, 9, 129-144. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2013.01.002
  • Panadero, E. y Jonsson, A. (2020). A critical review of the arguments against the use of rubrics. Educational Research Review, 30. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100329
  • Panadero, E., y Alonso-Tapia, J. (2017). Autoevaluación: connotaciones teóricas y prácticas. Cuándo ocurre, cómo se adquiere y qué hacer para potenciarla en nuestro alumnado. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 11(30), 551-576. https://www.redalyc.org/pdf/2931/293128257012.pdf
  • Pintor, P. y Gómez, A. (2021). Adaptaciones en el diseño, desarrollo y evaluación de TFG o Máster en la FIP-EF ante la COVID-19. Journal of Sport Pedagogy and Research, 7(3), 94-96. http://www.ipg.pt/scpd/files/JSPR_SE_7_3_2021.pdf
  • Quintana, M. y Gil, J. (2015). Las rúbricas como método efectivo de valoración en la evaluación del aprendizaje. Alternativas, 16(3), 5-13. http://dx.doi.org/10.23878/alternativas.v16i3.73
  • Real Decreto 1002/2010, de 5 de agosto, sobre expedición de títulos universitarios oficiales. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2010-12621
  • Resines, J. A. y Valle, R. E. (2013). La rúbrica de evaluación como instrumento de adquisición de competencias docentes: una experiencia en la formación inicial. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 2973-2978. https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/308169
  • Reyes, C. I. (2013). La evaluación del TFG a través de la rúbrica. El Guiniguada, 22(1), 128-147. http://dx.doi.org/10.20420/GUIN.2013.0049
  • Romero, M. R. y Chivite, M. (2021). ¿Qué competencias se programan en los TFG/TFM de Educación Física? Journal of Sport Pedagogy and Research, 7(3), 83-86. http://www.ipg.pt/scpd/files/JSPR_SE_7_3_2021.pdf
  • Sánchez, F., Climent, J., Corbalán, J., Fonseca, P., García, J., Herrero, J. R., Llinàs, X., Rodriguez, H., Sancho, M-R., Alier, M., Cabré, J. y López, D. (2014). Evaluation and assessment of professional skills in the Final Year Project. In 2014 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE) Proceedings (pp. 1-8). IEEE. DOI: https://doi.org/10.1109/FIE.2014.7044378
  • Sancho-Esper, F. (coord.) (2018). Estrategias de mejora en la elaboración y evaluación de los TFGs: la rúbrica como herramienta de auditoría. En Rosabel Roig-Vila (coord.), Memorias del Programa de Redes-ICE de calidad, innovación e investigación en docencia universitaria. Convocatoria 2017-2018. Universidad de Alicante, ICE, 1(1), 185-204. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/88674
  • Torres, R. (2019). Metodología de la Investigación las rutas cuantitativas, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill Interamericana Editores.
  • Urbieta, J. M., Garayalde, K. A., y Losada, D. (2011). Diseño de rúbricas en la formación inicial de maestros/as. Revista de formación e innovación educativa Universitaria, 4(3), 156-169. http://refiedu.webs.uvigo.es/inactivo.html
  • Ureña, N. (2021). La Evaluación formativa y acción tutorial en los TFG. Journal of Sport Pedagogy and Research, 7(3), 89-91. http://www.ipg.pt/scpd/files/JSPR_SE_7_3_2021.pdf
  • Varela, M. y Vives, T. (2016). Autenticidad y calidad en la investigación educativa cualitativa: multivocalidad. Investigación en educación médica, 5(19), 191-198. http://dx.doi.org/10.1016/j.riem.2016.04.006
  • Vicario-Molina, I., Martín, E., Gómez, A. y González, L. (2020). Nuevos desafíos en la Educación Superior: análisis de resultados obtenidos y dificultades experimentadas en la realización del TFG de estudiantes de los Grados de Maestro de la Universidad de Salamanca. Revista Complutense de Educación, 3(2), 185-194. https://cutt.ly/jgDNkcp