Participación del alumnado en la elaboración del examen teóricoanálisis de resultados

  1. Cristina Pascual Arias
  2. Miriam Molina
  3. Víctor Manuel López Pastor
  4. David Hortigüela Alcalá
Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2023

Volume: 34

Issue: 2

Pages: 379-388

Type: Article

DOI: 10.5209/RCED.79327 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Abstract

Examinations in the pre-service teacher education can have an impact on students’ academic life as well as on their subsequent teaching. Therefore, the application of Formative and Shared Assessment (F&SA) systems can help to improve their learning on an ongoing basis. A study is presented with three main researched questions: (a) what influence can student involvement in the design of exam questions have on academic performance in the pre-service teacher education?; (b) can the grades obtained in the final exam be influenced by the students’ background?; (c) how reliable is the peer making of the exam compared to teacher marking? The methodology used is based on a case study with 35 students divided into two groups. To obtain the data, the report with the exam marks is used. The results show a high academic performance in most of the students, but we did not find significant differences between groups according to their education background. They also show a high and significant reliability in the correction of the exam between students and teachers. The implications seem positive and relevant in the pre-service teacher education; however, it seems advisable to test the good results of this procedure with groups performing more traditional examinations models, with larger samples or with other pre-service teacher education subjects.

Bibliographic References

  • Andrade. H. L. & Heritage, M. (2017). Using Formative Assessment to Enhance Learning, Achievement and Academic Self-Regulation. Routledge
  • Barba-Martín, R. & López-Pastor, V. (2017). Evaluación formativa y compartida en los procesos de trabajo tutorado, un ejemplo de buena práctica. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 3(2), 66-70. https://doi.org/10.22370/ieya.2017.3.2.701
  • Barberá, E. (2003). Estado y tendencias de la evaluación en educación superior. Revista de la Red Estatal de Docencia Universitaria, 2(3), 94-99. https://revistas.um.es/redu/article/view/10161
  • Biggs, J. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Narcea.
  • Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.
  • Boud, D., (ed.). (1995). Enhancing learning through self- assessment. Routledge Falmer.
  • Boud, D. (2020). Retos en la reforma de la evaluación en educación superior: una mirada desde la lejanía. RELIEVE, 26(1). https://doi.org/10.7203/relieve.26.1.17088
  • Boud, D. & Falchikov, N. (2006). Aligning assessment with long-term learning. Assessment and Evaluation in Higher Education, 3(4), 399-413.https://doi.org/10.1080/02602930600679050
  • Boud, D. & Falchikov, N. (2007). Rethinking Assessment in Higher Education. Learning for the long term. Routledge.
  • Brown, S. & Glasner, A. (2003). Evaluar en la Universidad. Problemas y nuevos enfoques. Narcea.
  • Buscá, F., Rivera E. & Trigueros, C. (2012). La credibilitat dels sistemes d’avaluació formativa en la formació inicial del professorat d’educació física. Temps d’Educació, 43, 167-184. http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/113262
  • Castejón, F. J., López-Pastor V. M., Julián, J. A., & Zaragoza, J. (2011). Evaluación Formativa y rendimiento académico en la formación inicial del profesorado de Educación Física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 11(42), 238-346. https://bit.ly/2IUMkml
  • Dann, C. & O’Neill, S. (2017). Positioning Preservice Teacher Formative Assessment in the Literature. En T. Richardson, D. Beverly, C. Dann & S. O’Neill (Eds.), Formative Assessment. Practices for pre-servide Teacher Practicum Feedback: Emerging Research and Opportunities (pp.1-46). IGI Global.
  • Dochy, F., Segers, M. & Dierick, S. (2002). Nuevas vías de aprendizaje y enseñanza y sus consecuencias:, una era de evaluación. Red Estatal de Docencia Universitaria, 2(2), 13-30. https//bit.ly/2IU0Xqs
  • Dochy, F., Segers, M. & Sluijsmans, D. (1999). The use of self-, peer and co-assessment in higher education: a review. Studies in Higher Education, 24, 331-350. https://doi.org/10.1080/0375079912331379935
  • Falchikov, N. (2005): Improving Assessment Through Student Involvement. Practical solutions for aiding learning in higher and further education. Routledge-Falmer.
  • Fraile, A. (2004). Un cambio democrático en las aulas universitarias: una experiencia en la formación del profesorado de Educación Física. Contextos educativos: Revista de Educación, 6(7), 213-234. https://bit.ly/2U92y0S
  • Fraile, A. & Cornejo, P. (2012). La evaluación formativa en la enseñanza universitaria: una experiencia de innovación educativa con estudiantes de Educación Física. Revista de evaluación educativa, 1(2). https://bit.ly/2IKNJwn
  • Fraile, A., López-Pastor, V.M., Castejón, J. & Romero, R. (2013). La evaluación formativa en docencia universitaria y el rendimiento académico del alumnado. Aula abierta, 41(2), 23-34. https://bit.ly/2x6wwKU
  • Gallardo-Fuentes, F., López-Pastor, V. M. & Carter-Thuillier, B. (2018). Efectos de la Aplicación de un Sistema de Evaluación Formativa en la Autopercepción de Competencias Adquiridas en Formación Inicial del Profesorado. Estudios Pedagógicos, 44(2), 55-77. https://doi.org/10.4067/s0718-07052018000200055
  • Hortigüela-Alcalá, D., Abella, V., Delgado, V. & Austin, V. (2016). Influencia del sistema de evaluación empleado en la percepción del alumno sobre su aprendizaje y las competencias docentes. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 2(1), 20-42. https://doi.org/10.22370/ieya.2016.2.1.582
  • Hortigüela-Alcalá, D., Palacios, A. & López-Pastor, V. M. (2019). The impact of formative and shared or co-assessment on the acquisition of transversal competences in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 44(6), 933.945. https://doi.org/10.1080/02602938.2018.150341
  • Hortigüela-Alcalá, D., Pérez-Pueyo, A. & Abella, V. (2015). Perspectiva del alumnado sobre la evaluación tradicional y la evaluación formativa. Contraste de grupos en las mismas asignaturas. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad y Cambio en Educación, 13(1), 35-48. https://www.uv.es/RELIEVE/v21n1/RELIEVEv21n1_ME6.pdf
  • López-Pastor, V. M. (Coord.). (2009). La Evaluación Formativa y Compartida en Educación Superior: propuestas, técnicas, instrumentos y experiencias. Narcea.
  • López-Pastor, V. M. (2012). Evaluación Formativa y Compartida en la Universidad: clarificación de conceptos y propuestas de intervención desde la Red Interuniversitaria de Evaluación Formativa. Psychology, Society & Education, 4(1), 117-130. https://bit.ly/3cVCBud
  • López-Pastor, V. M. (2017). Capítulo 1. Evaluación Formativa y Compartida: Evaluar para aprender y la implicación del alumnado en los procesos de evaluación y aprendizaje. En V. M. López-Pastor & A. Pérez-Pueyo, Buenas prácticas docentes. Evaluación Formativa y Compartida en Educación: Experiencias de éxito en todas las etapas educativas, pp. 34-68. León: Universidad de León, secretariado de publicaciones. https://bit.ly/2IRLwit
  • López-Pastor, V. M., Castejón, J. & Pérez-Pueyo, A. (2012). ¿Implicar al alumnado en la evaluación en la formación inicial del profesorado? Un estudio de caso de evaluación entre iguales de un examen. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 2(2), 177-201. https://doi.org/10.4471/remie/2012.09
  • López-Pastor, V. M., Hamodi, C. & López, A. T. (2017). Evaluación Formativa y Compartida en Educación Superior: Buenas Prácticas y Experiencias desarrolladas por la Red de Evaluación Formativa. En C. Eparza (Coord.), Buenas prácticas en evaluación de aprendizajes en Educación Superior (pp.13-43). Universidad de los Lagos.
  • López-Pastor, V. M., Molina, M., Pascual, C. & Manrique, J. C. (2020). La importancia de utilizar la Evaluación Formativa y Compartida en la Formación Inicial del Profesorado de Educación Física: los Proyectos de Aprendizaje Tutorado como ejemplo de buena práctica. Retos, 37, 620-627. https://bit.ly/2Qhf6IA
  • López-Pastor, V. M. & Sicilia-Camacho, A. (2017). Formative and shared assessment in higher education. Lessons learned and challenges for the future. Assessment & Evaluation in Higher Education, 42(1), 77-97. https://dx.doi.org/10.1080/02602938.2015.1083535
  • Lozano, C., Casado, O. M. & Pérez-Pueyo, A. (2017). Capítulo 15. La preparación de exámenes a través de la evaluación formativa y la redacción colectiva de preguntas y respuestas. En V. M. López-Pastor, & A. Pérez-Pueyo, Buenas prácticas docentes. Evaluación Formativa y Compartida en Educación: Experiencias de éxito en todas las etapas educativas, pp. 272-285. Universidad de León, secretariado de publicaciones. https://bit.ly/2IRLwit
  • Martínez-Mínguez, L. (2016). Proyectos de Aprendizaje Tutorados y autoevaluación de competencias profesionales en la formación inicial del profesorado. Retos, 29, 242-250. https://bit.ly/3a2kllc
  • Martos, D., Torrent, G., Durbá, V., Saíz. & Tamarit, E. (2014). El desarrollo de la autonomía y la responsabilidad en educación física: un estudio de caso colaborativo en secundaria. Retos: nuevas tenencias en educación física, deporte y recreación, 26, 3-8. https://doi.org/10.47197/retos.v0i26.34386
  • Molina Soria, M., López-Pastor, V. M., Pascual Arias, C. & Barba Martín, R. A. (2019). Los proyectos de aprendizaje tutorado como buena práctica en educación física en primer curso de doble titulación (educación infantil y educación primaria). Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, 8, 1-14. https://doi.org/10.21071/ripadoc.v8i1.11988
  • Moss, C. M. & Brookhart, S. M. (2019). Advancing Formative Assessment in Every Classroom. A guide for Instructional Leaders. ASCD.
  • Nicol, D. J. & Macfarlanee-Dick, D. (2006). Formative assessment and self-regulated learning: a model and seven principles of good feedback practice. Studies in Higher Education, 31(2), 199-218. https://doi.org/10.1080/03075070600572090
  • Pérez-Pueyo, A., López-Pastor, V. M., Hortigüela-Alcalá, D. & Gutiérrez, C. (2017). Capítulo 2. Aclaración de los términos implicados en el proceso de evaluación educativa. En V. M. López-Pastor, y A. Pérez-Pueyo, Buenas prácticas docentes. Evaluación Formativa y Compartida en Educación: Experiencias de éxito en todas las etapas educativas, pp. 70-91. Universidad de León, secretariado de publicaciones. Recuperado de: https://bit.ly/2IRLwit
  • Pérez-Pueyo, A., Martínez-Mínguez, L. & Santos, M. (2014). Tres Buenas Prácticas con Evaluación Formativa en Docencia Universitaria. Revista de Educación Física, 30(1), 1-15. https://doi.org/10.1080/13573322.2012.713860.22
  • Romero-Martín, M. R., Asún, S. & Chivité, M. T. (2016). La autoevaluación en expresión corporal en formación inicial del profesorado de educación física: un ejemplo de buena práctica. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 29, 236-241
  • Silva, I. & López-Pastor, V. M. (2015). ¿Cómo vive el alumnado la evaluación en formación inicial del profesorado? @tic revista de innovación educativa, 14. https://doi.org/10.7203/attic.14.4171
  • Simons, H. (2011). El estudio de caso: teoría y práctica. Morata.
  • Stake, R. E. (2005). Qualitative case studies. En N. Denzin, y Y. Lincoln (Eds.), The SAGE handbook of qualitative research (pp.443-446). Sage Publication.