La educación online en los museos. El caso del Museo de la Evolución humana (Burgos, Castilla y León)

  1. Alonso Alcalde, Rodrigo 1
  2. Juez Aparicio, Laura 2
  3. Abajo González, Andrés 2
  1. 1 Museo de la Evolución Humana (Junta de Castilla y León)
  2. 2 Sedena S.L. Museo de la Evolución Humana
Journal:
Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

ISSN: 1137-8778 2341-4847

Year of publication: 2023

Volume: 25

Issue: 1

Pages: 225-249

Type: Article

DOI: 10.17561/AE.V25N1.7498 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

Abstract

As a consequence of the COVID-19 pandemic, museums were forced to close. Facing that situation, the Museum of Human Evolution (MEH), located in Burgos and dependent on the Junta de Castilla y León, developed an education programme to connect in real time with education institutions. Activities are based on new information and communication technologies (ICT) and have enabled the design of online visits and live connections through social media. As a result, 100,000 schoolchildren have been able to access the museum's contents. Therefore, the MEH has become a paradigm of how the emergence of COVID-19 has served to consolidate ICT in the educational field of museums.

Bibliographic References

  • Alonso Alcalde, R. y Sarmiento Carrión, A. (Coords.) (2020). Miniguías didácticas del MEH. Valladolid: Fundación Siglo para el Turismo y las Artes de Castilla y León. Recuperado de https://www.museoevolucionhumana.com/archivos/miniguias-2020-museo-de-la-evolucion-humana.pdf
  • Alonso Alcalde, R. y Sarmiento Carrión, A. (Coords.) (2021). MEH Educational mini-guides. Valladolid: Fundación Siglo para el Turismo y las Artes de Castilla y León. Recuperado de https://issuu.com/museoevolucion/docs/miniguides_meh
  • Gancedo, B. (2020). Castilla y León, referente de educación colaborativa en remoto gracias a Microsoft Teams. Recuperado de https://news.microsoft.com/es-es/2020/07/14/castilla-y-leon-referente-de-educacion-colaborativa-en-remoto-gracias-a-microsoft-teams/
  • Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R. y Nacke, L. (2011). From game design elements to gamefulness. En The 15th International Academic MindTrek Conference. New York, New York, USA: ACM Press. Recuperado de https://dl.acm.org/doi/10.1145/2181037.2181040
  • González-Alba, B. (2020). Breakout Educativo. Otra forma de aprender. En López-Meneses, E., Cobos-Sanchiz, D., Molina-García, L., Jaén-Martínez, A., y Martín-Padilla, A.H. Claves para la innovación pedagógica ante los nuevos retos: Respuestas en la vanguardia de la práctica educativa (pp. 346–352). Barcelona: Octaedro S.L. Recuperado de https://www.innovagogia.es/claves-para-la-innovacion-pedagogica-ante-los-nuevos-retos/
  • International Council of Museums (2020). Informe de seguimiento ICOM: Museos, profesionales de los museos y COVID-19. Recuperado de https://icom.museum/es/news/informe-seguimiento-museos-covid-19/
  • Los museos españoles ante la pandemia de COVID-19 (2022). Recuperado de https://www.libreria.culturaydeporte.gob.es/libro/los-museos-espanoles-ante-la-pandemia-de-covid-19_9632/
  • Moliner Roca, A. M. (2021). Una exploración del impacto de la pandemia en las estrategias digitales de los museos. En Congreso CIMED - I congreso internacional de museos y estrategias digitales. Valencia: Universitat Politècnica de València. Recuperado de http://ocs.editorial.upv.es/index.php/CIMED/CIMED21/paper/viewFile/12486/6594
  • Torres-Toukoumidis, Á. y Romero-Rodríguez, L. M. (2018). Aprender jugando. La gamificación en el aula. En R. García-Ruiz, A. Pérez-Rodriguez y A. Torres (Eds.), Educar para los nuevos medios. Claves para el desarrollo de la competencia mediática en el entorno digital. (pp. 61–73). Quito-Ecuador: Editorial Universitaria Abya-Yala.
  • Yáñez de Aldecoa, C., Gisbert Cervera, M. y Saz Peñamaría, A. (2013). La estrategia digital de los museos. Un primer paso en la evaluación. Recuperado de https://www.uda.ad/wp-content/uploads/2010/01/AISOC.pdf