Antonio Fernández Albathe art of architectural drawing

  1. Bernal López-Sanvicente, Amparo 1
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Journal:
EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

ISSN: 1133-6137 2254-6103

Year of publication: 2023

Issue Title: in conversation with... Andrés Perea Ortega

Volume: 28

Issue: 48

Pages: 300-320

Type: Article

DOI: 10.4995/EGA.2023.17077 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

Abstract

This text presents a retrospective view of architectural drawing in the work of the Spanish architect Antonio Fernández Alba (Salamanca 1927). Fernández Alba is one of the great masters of the Spanish modern architecture. His continuous experimentation in different graphic languages and forms of representation of architecture gives him a key role in our history of architectural drawing. The use of shadows, colour, and representation systems in the plans of his projects show that technical documents can acquire aesthetic value by themselves through their own language, as he himself affirmed in his writings on the architect’s drawing. During more than fifty years of professional career, he has created an enormous graphic legacy of notebooks, sketches and drawings of projects that is currently deposited in institutions such as Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Biblioteca Nacional of Spain, the School of Architecture of Madrid, the Association of Architects of Madrid, and the Centre Pompidou in Paris.

Bibliographic References

  • ARNHEIM, Rudolf, 1985 (1954). Arte y Percepción visual: psicología del ojo creador. Madrid: Alianza Forma.
  • BERNAL, Amparo, 2015. Blanco y negro: un lenguaje para la arquitectura de Antonio Fernández Alba. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, n. 26, pp. 142-151. https://doi.org/10.4995/ega.2015.3309
  • BERNAL, Amparo, 2017. Conversando con... Antonio Fernández Alba. Trazas y trazos de Antonio Fernández Alba. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, n. 14, pp. 136-145, https://doi.org/10.4995/ega.2017.5403
  • CERVERA VERA, Luis, 1989. "Contestación", en Antonio FERNÁNDEZ ALBA, Sobre la naturaleza del espacio que construye la arquitectura (Geometría del recuerdo y proyecto del lugar). Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.
  • FERNÁNDEZ ALBA, Antonio, 1980. Antonio Fernández Alba, obras y proyectos. 1957-1979. Madrid: Ministerio de Cultura, Dirección General del Patrimonio Artístico, Archivos y Museos.
  • FERNÁNDEZ ALBA, Antonio, 1981. Antonio Fernández Alba, Arquitecto. 1957-1980. Madrid: Xarait.
  • FERNÁNDEZ ALBA, Antonio, 2000. "El dibujo del arquitecto", en Antonio Fernández Alba: espacios de la norma. Lugares de invención 1980-2000. Madrid: Fundación ESTEYCO, pp. 14-15.
  • FERNÁNDEZ ALBA, Antonio et al., 2011. Antonio Fernández Alba: Premio Nacional de Arquitectura 2003. Madrid: Ministerio de Fomento.
  • FERNÁNDEZ DEL AMO, José Luis y JIMÉNEZ-BLANCO, Mª Dolores, 1995. "Treinta preguntas a José Luis Fernández del Amo", en AA.VV. José Luis Fernández del Amo. Un proyecto de museo de arte contemporáneo. Madrid: Museo Reina Sofía, pp. 49-56.
  • GARCÍA HÍPOLA, Mayka, 2009. ¿Por qué Peter Eisenman hace tan buenos diseños? Tácticas, estrategias y estratagemas. EGA revista de expresión gráfica arquitectónica, n. 14, pp. 90-99. https://doi.org/10.4995/ega.2009.10241
  • HUXTABLE, Ada Louise, 1977. Architectural Drawings as Art Gallery Art. The New York Times, 23-10-1977, p. 27.
  • KAUFFMAN, Jordan, 2018. Drawing on Architecture: The Object of Lines, 1970-1990. Cambridge, London: The MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/11370.001.0001
  • MOHOLY-NAGY, László, 1972. La nueva visión y reseña de un artista. Buenos Aires: Ediciones infinito.
  • MONTES, Carlos, BERNAL, Amparo y LUNA, Jesús, 2018. Architectural Drawing in the Escuela de Madrid during the 1960s. Diségno. Unione Italiana per il Disegno, n. 3, pp. 143-152. doi: https://doi.org/10.26375/disegno.3.2018.14
  • RILEY, Terence, et al., 2002. The changing of the avant-garde: visionary architectural drawings from the Howard Gilman collection. New York: Museum of Modern Art.
  • TRILLO DE LEYVA, Juan Luis, 2015. La palabra dibujada. Antonio Fernández-Alba primer y último maestro. Proyecto, progreso, arquitectura, n. 12, pp. 24-37. https://doi.org/10.12795/ppa.2015.i12.02
  • URÍA, Leopoldo, 1981. "Más allá de la curva del camino", en Antonio FERNÁNDEZ ALBA. Antonio Fernández Alba, Arquitecto. 1957-1980. Madrid: Xarait, pp. 7-18.
  • WÖLFFLIN, Heinrich, 1970 (1941). Conceptos fundamentales en la Historia del Arte. Madrid: Espasa-Calpe.