¿Cómo se utilizan las rúbricas para la evaluación de los Trabajos de Fin de Grado en Educación Física?El predominio de la función calificadora

  1. Carla Fernández Garcimartín 1
  2. Víctor Manuel López Pastor 1
  3. Teresa Fuentes Nieto 1
  4. David Hortigüela Alcalá 2
  1. 1 Universidad de Valladolid, España
  2. 2 Universidad de Burgos, España
Aldizkaria:
Espiral. Cuadernos del profesorado

ISSN: 1988-7701

Argitalpen urtea: 2023

Alea: 16

Zenbakia: 33

Orrialdeak: 54-67

Mota: Artikulua

DOI: 10.25115/ECP.V16I33.9377 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Espiral. Cuadernos del profesorado

Laburpena

Since the implementation of the European Higher Education Area, the reliable assessment of Final Year Projects (FYP) has become a problem to be solved in many countries. This paper analyzes the use of rubrics for the assessment of FYP in the Physical Education teaching degree. A case study is conducted, using in-depth interviews and a focus group, with four teachers and eight students. The results show that the assessment rubrics of the TFG are public from the beginning of the course (transparent assessment) but that most students are not aware of them and that tutors do not usually work with them. Both are aware that they could be used with a more formative approach, throughout the FYP elaboration process. The use given to rubrics is mainly for grading, on both sides. The article provides relevant information on an under-researched topic. More research seems urgent on how to encourage a formative use of rubrics during the whole process of writing dissertations, which promotes self-regulation of learning, and not only the final mark.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Cañadas, L., Santos-Pastor, M. L., & Castejón, F. J. (2019). Competencias docentes en la formación inicial del profesorado de educación física, Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 35, 284-288. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/64812/41400
  • Colmenero, M.J., Molina, M.D., & Rodríguez, J. (2020). Percepciones del alumnado universitario sobre los trabajos de fin de grado (trabajos de fin de carrera). Formación Universitaria, 13(6), 283-290. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000600283
  • De Sande, J. C., Eckert, M., Gutierrez-Arriola, J., Pescador, F., Garcia-del-Pino, P., SaenzLechon, N., & Fraile, R. (2011). Competence assessment of final year project for undergraduate telecommunication students. 4th International Conference of Education, Research and Innovation (989–997). IATED. http://oa.upm.es/21107/
  • Declaración de Bolonia (1998). Declaración conjunta para la armonización del diseño del Sistema de Educación Superior Europeo. París, 25 de mayo de 1998.
  • Díaz-Vázquez, R., García-Díaz, A., Maside, J.M., & Vázquez-Rozas, E. (2018). Trabajo de Fin de Grado: fines, modalidades y estilos de tutorización. Revista de docencia Universitaria, 16(2), 159-175. https://doi.org/10.4995/redu.2018.10178
  • Fernández Garcimartín, C., López Pastor, V. M., Fuentes-Nieto, T., & Hortigüela Alcalá, D. (2023a). La evaluación de los Trabajos Fin de Grado en la Formación Inicial del Profesorado de Educación Física: de una evaluación presencial a una evaluación on-line. Retos, 49, 1018–1026. https://doi.org/10.47197/retos.v49.99146
  • Fernández-Garcimartín, C., López-Pastor, V. M., Fuentes-Nieto, T., & Hortigüela-Alcalá, D. (2023b). Evaluación formativa y compartida para la tutorización de Trabajos Fin de Grado en la Formación del Profesorado de Educación Física. Cultura, Ciencia y Deporte,18(55), 33-56. https://doi.org/10.12800/ccd.v18i55.1922
  • Granero-Gallegos, A. (2020). Hacia la enseñanza competencial, una propuesta desde la Educación Física. EDUAL.
  • Guba, E. G. (1989). Criterios de credibilidad en la investigación naturalista. En J. Gimeno & A. Pérez, La enseñanza: su teoría y su práctica (pp. 148-165). Akal.
  • Hashim, N., & Hashim, H. (2010). Outcome based education performance evaluation on the Final Year Degree Project. In The Proceedings of the 7th WSEAS international conference on engineering education. https://cutt.ly/yjkb5Cc
  • Jonsson, A. (2014). Rubrics as a way of providing transparency in assessment. Assessment & Evaluation in Higher Education, 39(7), 840-852. https://doi.org/10.1080/02602938.2013.875117
  • Jonsson, A., & Svingby, G. (2007). The use of scoring rubrics: Reliability, validity and educational consequences. Educational research review,2(2), 130-144. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2007.05.002
  • López-Pastor, V. M. & Pérez-Pueyo, Á. (2017). Evaluación formativa y compartida en educación: experiencias de éxito en todas las etapas educativas (e-book). Universidad de León. https://buleria.unileon.es/handle/10612/5999
  • Medina, C. P., De la Iglesia Mayol, B., Gelabert, S. V., & Ramon, M. R. R. (2020). Diseño, aplicación y valoración del feedback formativo para la tutorización del TFG. Magister, 32(1), 1-8. https://doi.org/10.17811/msg.32.1.2020.1-8
  • Molina, M., López-Pastor, V. M., Hortigüela-Alcalá, D., Pascual-Arias, C., & Fernández-Garcimartín, C. (2023). Formative and Shared Assessment and Feedback: an example of good practice in Physical Education in Pre-service Teacher Education. Cultura, Ciencia y Deporte, 18(55), 157-169. https://doi.org/10.12800/ccd.v18i55.1986
  • Mut-Amengual, B., Rosselló-Ramon, Mª. R, Bagur, S., & Verger, S. (2023). Análisis de la realidad del TFG en las universidades españolas. Revista Complutense de Educación, 34(3), 481-494. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/79434/4564456566175
  • Oliver-Hoyo, M., & Allen, D. (2006). The use of triangulation methods in qualitative educational research. Journal of College Science Teaching, 35(4), 42-47. https://www.nsta.org/journal-college-science-teaching/all?keywords=The+Use+of+Triangulation+Methods+in+Qualitative+Educational+Research
  • Panadero, E., & Alonso-Tapia, J. (2017). Autoevaluación: connotaciones teóricas y prácticas. Cuándo ocurre, cómo se adquiere y qué hacer para potenciarla en nuestro alumnado. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 11(30), 551-576. http://ojs.ual.es/ojs/index.php/EJREP/article/view/1568/0
  • Panadero, E., & Jonsson, A. (2013). The use of scoring rubrics for formative assessment purposes revisited: A review. Educational research review, 9, 129-144. http://dx.doi.org/10.1016/j.edurev.2013.01.002
  • Panadero, E., Tapia, J. A., & Huertas, J. A. (2012). Rubrics and self-assessment scripts effects on self-regulation, learning and self-efficacy in secondary education. Learning and individual differences, 22(6), 806-813. http://dx.doi.org/10.1016/j.lindif.2012.04.007
  • Pascual-Arias, C., López-Pastor, V. M., & Hortigüela-Alcalá, D. (2022). La participación del alumnado en la evaluación y la formación permanente del profesorado como herramienta de transparencia y mejora de la calidad educativa. Espiral. Cuadernos del profesorado, 15(31), 1-10. https://ojs.ual.es/ojs/index.php/ESPIRAL/article/view/7889/6886
  • Pascual-Arias, C., López-Pastor, V. M., & Hortigüela-Alcalá, D. (2023). Estudio longitudinal sobre los efectos del desarrollo de la Evaluación Formativa y Compartida en la Formación Inicial del Profesorado. Cultura, Ciencia y Deporte, 18(55), 5-31. https://doi.org/10.12800/ccd.v18i55.1904.
  • Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales.
  • Reyes-García, C.I., & Díaz-Megolla, A. (2017). ¿Se adecúa la normativa del Trabajo Fin de Grado al enfoque de evaluación del Espacio Europeo de Educación Superior? Revista Complutense de Educación, 28(4), 1285-1302. http://dx.doi.org/10.5209/RCED.51831
  • Romero, M. R., & Chivite, M. (2021). ¿Qué competencias se programan en los TFG/TFM de Educación Física? Journal of Sport Pedagogy and Research, 7(3), 83-86. http://www.ipg.pt/scpd/files/JSPR_SE_7_3_2021.pdf
  • Romero-Martín, M. R., Caballero-Julia, D., Ruiz-Lara, E., & Ureña-Ortín, N. (2023). Análisis de las guías docentes de los Trabajos Fin de Estudios en la formación del profesorado de Educación Física ¿es formativa su evaluación? Cultura, Ciencia y Deporte,18(55), 215-239. https://ccd.ucam.edu/index.php/revista/article/view/1955/1070
  • Sharef, N., Hamdan, H., & Madzin, H. (2014). Innovation-enhanced rubrics assessment for final year projects. Global Journal of Engineering Education, 16(3), 129-135. http://www.wiete.com.au/journals/GJEE/Publish/vol16no3/05-Sharef-N.pdf
  • Simons, H. (2014). Case study research: in-depth understanding in context. In: P. Leavy, ed. The Oxford handbook of qualitative research (pp. 455–470.) Oxford University Press.
  • Stake, R. E. (1995). The art of case study research. Sage Publications.
  • Vaismoradi, M., Jones, J., & Turunen, H. (2016). Theme development in qualitative content analysis and thematic analysis. Journal of Nursing Education and Practice, 6(5), 100–110. http://dx.doi.org/10.5430/jnep.v6n5p100
  • Zubillaga-Olague, M. Z., & Cañadas, L. (2021). Finalidades de los procesos de evaluación y calificación en Educación Física. Espiral. Cuadernos del profesorado, 14(29). https://doi.org/10.25115/ecp.v14i29.4398