InfoEDUgrafías como recurso pedagógico en Educación Superior

  1. Delgado Benito, Vanesa
  2. Ausín Villaverde, Vanesa
  3. Abella García, Víctor
  4. Hortigüela Alcalá, David
Journal:
EducaT: Educación virtual, Innovación y Tecnologías

ISSN: 2745-2107 2745-2115

Year of publication: 2021

Volume: 2

Issue: 1

Pages: 63-74

Type: Article

DOI: 10.22490/27452115.4801 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: EducaT: Educación virtual, Innovación y Tecnologías

Abstract

This document presents an experience of educational innovation developed in the Qualifying Subject of the Technology and Education Degree in Pedagogy ofthe University of Burgos (Spain), through the creation of educational infographics. The objective is to make infographics known to future education professionals as a pedagogical resource, for boosting creativity and under the educational methodology “Learning by doing“. At first, the participating students (n = 44) were explained what infographics is and its possibilities as a pedagogical resource. Subsequently, theywere asked by working groups, to carry out an infographic about the content of a particular subject. In total, eleven infographics were created with various applications. After finishing the experience, the students made a final assessment from which we can conclude in general, that the satisfaction and interest levels towards this resource was quite high.

Bibliographic References

  • Abreu, C. Periodismo Iconográfico (y XI) ¿es la infografía un género periodístico?. Revista Latina de comunicación social, 51. Caracas. Recuperado de http://www.revistalatinacs.org/2002abreujunio5101.htm
  • Alba, T. (10 de noviembre de 2016) ¿Cómo hacer una Infografía? La guía definitiva. [Entrada de blog]. Recuperado de https://blog.mailrelay.com/es/2016/11/10/como-hacer-una-infografia
  • Aldas, T., Crispo, V., Johnson, N., & Price, T. A. (2010). Learning by Doing: The Wagner Plan from Classroom to Career. Association of American Colleges and Universities, (12) 4, pp. 24-28. Washington.
  • Asenjo, S. (22 de junio de 2016). Tres herramientas para crear infografías de forma sencilla. [Entrada de blog]. Recuperado de https://wwwhatsnew.com/2016/06/22/tres-herramientas-para-crear-infografias-de-forma-sencilla/.Valencia.
  • Barroso, C. L., de Luna, Á. B. M., y Abad, M. V. (2014). Implementación del aprendizaje basado en problemas (ABP) y el Learning by Doing en el Grado en Publicidad y Relaciones Públicas para la adquisición de competencias. Historia y Comunicación Social, (18) Especial noviembre, pp. 639- 650. Madrid. Universidad Complutense de Madrid. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44264
  • Bon, M. (2017). Infogr.am, la herramienta online y gratuita para crear infografías. [Entrada de blog]. Valencia–España. Gráffica. Recuperado de http://graffica.info/infogram
  • Borgnakke, K. (2004). “Ethnographic studies and analisis of a recurrent theme: Learning by Doing”. European Educational Research Journal, (3) 3, pp. 539-565. Odense-Dinamarca: Universidad del Sur de Dinamarca.
  • Canva. (2017). Nuestra historia. Recuperado de https://about.canva.com/es_es/historia/ [Último acceso: mayo 30, 2021]
  • Clark, R. C. & Mayer, R. E. (2008). “Learning by Viewing versus Learning by Doing evidence-based guidelines for principled learning environments”. Performance Improvement, 47, (9), pp. 5-13.
  • De Pablos, J. M. (1998). “Siempre ha habido infografía”. Revista Latina de Comunicación Social. No.5. Tenerife. España. Universidad de Tenerife. Recuperado de: https://www.ull.es/publicaciones/latina/a/88depablos.htm. [Último acceso: mayo 28, 2021]
  • Delgado, V., Ruiz, M., Ausín, V. y Abella, V. (2015). “Píldoras formativas audiovisuales, un recurso didáctico multimedia a través de la metodología educativa “Learning by Doing”. En S. Rodríguez Cano, Mª J. López Castellano y T. Ambrona Benito (Eds.). Diferentes perspectivas de la educación del siglo XXI, 13, (1), pp. 17-28. Epaña: ASIRE Educación. easel.ly (2017). Our Mission: To inspire and enable anyone to represent an idea in avisual way. Recuperado de https://www.easel.ly/aboutus [Último acceso: mayo 30,2021]
  • García, A., García, N. Navas, R., Álvarez, L. Berros, X. y Pastor Noguera, M. (2017a). ¿Qué es una infografía? Chile: Universidad de Santiago de Chile. Recuperado de https://sites.google.com/site/infoedugrafias/-que-es-una-infografia [Último acceso:mayo 30, 2021]
  • García, A., García, N. Navas, R., Álvarez, L. Berros, X. y Pastor Noguera, M. (2017b). Proyecto colaborativo. InfoEDUgrafías. Recuperado de https://sites.google.com/site/infoedugrafias/home
  • Genial.ly (2017). Nace Genial.ly, una herramienta online que pretende revolucionar la comunicación y la educación. Recuperado de http://doitgenially.com/wpcontent/uploads/2015/11/Nota-de-Prensa-presentaci%C3%B3n-Genially.pdf [Último acceso: mayo 30, 2021] infogr.am (2017). What is Infogram? Recuperado de https://infogr.am/about [Último acceso: mayo 30, 2021]
  • Lee, L. (27 de junio de 2015). Piktochart plans to expand global team, customers largely in US. Singapur (On Line) [Entrada de blog]. Recuperado de https://www.dealstreetasia.com/stories/piktochart-plans-to-expand-global-teamcustomers-largely-in-us-8389/
  • Lolup (20 de febrero de 2016). Cómo crear una infografía en seis pasos. Valencia - España Recuperado de: http://www.lolup.es/como-crear-una-infografia-en-6- pasos/
  • Martínez, A. F., Gálvez, A. M. P., Nuviala, A. N., Ordás, R. P., Fajardo, J. T., Cruces, A. G., & Badillo, J. J. G. (2012). Estudio comparativo entre una metodología de aprendizaje tradicional respecto a una metodología de aprendizaje basada en el Learning by doing para la consecución de competencias específicas. Revista de Innovación Docente. (1) 1, pp. 159-166. Sevilla: UPO INNOVA.
  • Muñoz, E. (2014). “Uso didáctico de las infografías”. Espiral. Cuadernos del Profesorado. (7)14, pp. 37-43. Almería: Universidad de Almería Pacho Reyero, F. (1992). Dimensiones informativas de la infografía, en La imagen en la prensa. Madrid: Publicación de la Asociación de Editores de Diarios Españoles (AEDE).
  • Painn, A. (2017). Canva. Guía rápida para diseño Online. Recuperado de http://www.antoniopainn.com/canva-tutorial-diseno/ [Último acceso: mayo 30, 2021] Real Academia Española. (2017). Infografía. En Diccionario de la lengua española (22.a ed.). Recuperado de http://dle.rae.es/?id=LXqiQRU [Último acceso:mayo 30, 2021]
  • Reinhardt, N. (2010). Infografía Didáctica: producción interdisciplinaria de infografías didácticas para la diversidad cultural. Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, (31), pp.119-191. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5331057. [Último acceso: mayo 28, 2021].
  • Schank, R. C., Berman, T. R., y Macpherson, K. A. (1999). Learning by doing. En C. M. Reigeluth (Ed.): Instructional design theories and models volume II: A new paradigm of instructional theory. Universidad de Indiana. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Tcherkask, O. (1997) (Ed.). Manual de Estilo del Clarín. Buenos Aires: Arte Gráfico Editorial Argentino S.A. - Clarín.
  • Valero, J.L. (1999). “La infografía de prensa. Ámbitos”. Revista Andaluza de Comunicación, (3), 4, pp. 123-131. Cataluña: Universidad Autónoma de Barcelona.
  • Valero, J. L. (2009). La transmisión del conocimiento a través de la infografía digital Ámbitos. Revista Andaluza de Comunicación. (18), pp. 51-63. Cataluña: Universidad Autónoma de Barcelona
  • Venngage (2017). Make Infographics That People Love. Tell your stories and present your data with infographics. Recuperado de https://venngage.com/ [Último acceso:mayo 30, 2021].