Miedos y percepciones de la aplicación de la evaluación formativa y compartida por un docente novel de Educación Física

  1. Palacios Gómez, Javier 1
  2. Hortigüela-Alcalá, David 1
  3. Hernando-Garijo, Alejandra 1
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Journal:
Espiral. Cuadernos del profesorado

ISSN: 1988-7701

Year of publication: 2023

Volume: 16

Issue: 34

Type: Article

DOI: 10.25115/ECP.V16I34.9627 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Espiral. Cuadernos del profesorado

Abstract

Formative and shared evaluation (FSA) implies a methodological change in the teaching-learning process, allowing students to be active agents of their own learning. Students emphasize what and how they are learning, generating more conscious and solid situations. However, introducing it in Physical Education (PE) sessions is an arduous task, due to its complexity and conception, from which difficulties arise for its optimal implementation. This research, with a qualitative paradigm and autoethnographic approach, has the following objectives: a) to identify fears and insecurities of a novel PE teacher in the implementation of FSA, as well as the difficulties encountered; and b) to analyse the participation and involvement of students because of the implementation of FSA. The categories of analysis that structure this research are a) fears and insecurities shown by students and teachers because of its implementation and development; and b) student involvement and motivation as a consequence of its development and how it affects their teaching-learning processes. The results obtained have been the causes of reluctance towards the methodology, and the students' identification of the benefits of using the methodology to improve their learning.

Bibliographic References

  • Álvarez, C. (2011). El interés de la etnografía escolar en la investigación educativa. Estudios Pedagógicos, 37(2), 267-279. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052011000200016
  • Barba-Martín, R. A., Hortigüela-Alcalá, D., & Pérez-Pueyo, Á. (2020). Evaluar en educación física: análisis de las tensiones existentes y justificación del empleo de la evaluación formativa y compartida. Educación Física Y Deporte, 39(1), 23–46. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v39n1a03
  • Braund, H., & DeLuca, C. (2018). Elementary students as active agents in their learning: an empirical study of the connections between assessment practices and student metacognition. Australian Educational Researcher, 45(1), 65-85. https://doi.org/10.1007/s13384-018-0265-z
  • Cerrón, W. (2019). La investigación cualitativa en educación. Horizonte de la Ciencia, 9(17), 68-83. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2019.17.510
  • Contán, A. (2020). El método etnográfico como construcción de conocimiento: un análisis descriptivo sobre su uso y conceptualización en ciencias sociales. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(1), 83-103. http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7241
  • Domínguez-Castillo, E. (2018). Violencia y conflictos generados por la evaluación educativa en EMS: una mirada desde la diversidad y la paz. Ra Ximhai, 14(1), 30-40. https://www.redalyc.org/journal/461/46158062002/html/
  • Fernández, M., & Postigo-Fuentes, A.Y. (2020). La situación de la investigación cualitativa en Educación: ¿Nueva guerra de paradigmas? Márgenes, Revista de la Universidad de Málaga, 1(1), 45-68. http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7396
  • González Palacio, E. V., Chaverra Fernández, B. E., Bustamante Castaño, S. A., & Toro Suaza, C. A. (2021). Diseño y validación de un cuestionario sobre las concepciones y percepción de los estudiantes sobre la evaluación en Educación Física. Retos, 40, 317–325. https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.80914
  • Guerrero, J. (2017). Las claves de la autoetnografía como método de investigación en la práctica social: conciencia y transformatividad. Atas - Investigação Qualitativa em Ciências Sociais, 3, 130-134. https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1868
  • Gutiérrez, C., Hortigüela-Alcalá, D., Peral, Z., & Pérez-Pueyo, A. (2018). Percepciones de Alumnos del Grado en Maestro en Educación Primaria con Mención en Educación Física sobre la Adquisición de Competencias. Estudios Pedagógicos, 44(2), 223-239. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000200223
  • Herrero-González, D., López-Pastor, V.M. & Manrique-Arribas, J.C. (2020). La Evaluación Formativa y Compartida en contex¬tos de Aprendizaje Cooperativo en Educación Física en Primaria. Cultura, Ciencia y Deporte, 15(44), 213-222. https://doi.org/10.12800/ccd.v15i44.1463
  • Hortigüela-Alcalá, D., Pérez-Pueyo, A. & González-Calvo, G. (2019). Pero… ¿A qué nos referimos realmente con evaluación formativa y compartida?: Confusiones habituales y reflexiones prácticas. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 13-27. https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.001
  • Imbernón Muñoz, F. (2007). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Graó.
  • López Pastor, V. M., Monjas Aguado, R., Gómez García, J., López Pastor, E. M., Martín Pinela, J. F., González Badiola, J., Barba Martín, J. J., Aguilar Baeza, R., González Pascual, M., Heras Bernardino, C., Martín, M. I., Manrique Arribas, J. C., Subtil Marugán, P., & Marugán García, L. (2006). la evaluación en Educación Física. Revisión de modelos tradicionales y planteamiento de una alternativa. La evaluación formativa y compartida. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (10), 31-41. https://doi.org/10.47197/retos.v0i10.35061
  • López-Pastor, V. M., & Pérez-Pueyo, Á. (2017). Evaluación formativa y Compartida en educación: Experiencias de éxito en todas las etapas educativas. Universidad de León.
  • López-Pastor, V. M., Kirk, D., Lorente, E., MacPhail, A., & Macdonald, D. (2013). Alternative assessment in physical education: a review of international literature. Sport, Education and Society, 18(1), 57-76. https://doi.org/10.1080/13573322.2012.713860
  • López-Pastor, V.M. (2012). Evaluación formativa y compartida en la universidad: clarificación de conceptos y propuestas de intervención desde la Red Interuniversitaria de Evaluación Formativa. Psycology, Society & Education, 4(1), 117 – 130. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3961371
  • Lorente-Catalán, E. (2019). Dificultades del profesorado en formación al aplicar las evaluación formativa y compartida en sus primeras experiencias docentes. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje 5(2), 536-541. https://doi.org/10.22370/ieya.2019.5.2.1771
  • Manrique, J., Vallés, C. & Gea, J. (2012). Resultados generales de la puesta en práctica de 29 casos sobre el desarrollo de sistemas de evaluación formativa en docencia universitaria. Psychology, Society & Education, 4(1), 87-102. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3961358.pdf
  • Ortega-Quevedo, C., & Gil, C. (2019). La evaluación formativa como elemento para visibilizar el desarrollo de competencias en ciencia y tecnología y pensamiento crítico. Infancia, Educación y Aprendizaje, 5(2), 75-85. https://doi.org/10.22370/ieya.2019.5.2.1562
  • Sanmartí, N. (2007). Evaluar para aprender. 10 ideas clave. Graó.
  • Trainor, A. & Graue, E. (2014). Evaluating rigor in qualitative methodology and research dissemination. Remedial and Special Education, 35(5), 267-274. https://doi.org/10.1177/0741932514528100
  • Vanegas Ortega, Carlos, & Fuentealba Jara, Adrián. (2019). Identidad profesional docente, reflexión y práctica pedagógica: Consideraciones claves para la formación de profesores. Perspectiva Educacional, 58(1), 115-138. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.58-iss.1-art.780
  • Wanner, T., & Palmer, E. (2018). Formative Self- and Peer Assessment for Improved Student Learning: The Crucial Factors of Design, Teacher Participation and Feedback. Assessment & Evaluation in Higher Education, 43(7), 1032-1047. https://doi.org/10.1080/02602938.2018.1427698