La buena educación. Cuando la transmisión del canon cinematográfico es una cuestión de élite cultural

  1. Leire Azkunaga-García
  2. Ainhoa Fernández de Arroyabe-Olaortua
  3. María Chicote-González
Aldizkaria:
Ambitos: Revista internacional de comunicación

ISSN: 1988-5733 1139-1979

Argitalpen urtea: 2024

Zenbakia: 63

Orrialdeak: 147-163

Mota: Artikulua

DOI: 10.12795/AMBITOS.2024.I63.08 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openIdus editor

Beste argitalpen batzuk: Ambitos: Revista internacional de comunicación

Laburpena

This research aims to reflect on young university students’ knowledge of reference cinema through a case study of the University of the Basque Country (UPV/EHU). Taking Bourdieu’s transfer of embodied cultural capital (ECC) as a starting point, the methodology combines two unprecedented tools. First, a selection of representative films of the cinematic styles that meet the demands of academia, critics and the public. This selection has been grouped into three general categories —institutional canon, mannerism and avant-garde— and analyzed via the questionnaire completed by 725 university students, a representative sample of all students of the aforementioned university. Secondly, the design and application to data processing of the cultural profile variable, which quantifies and distinguishes the four levels of ECC accumulation of the respondents. The results evidence Bourdieu’s hypothesis applied to the cinematographic field by observing a correlation between cultural profile and minority film consumption. Namely the ones with higher ECC are also the ones who constitute as the major consumers of canonical, mannerist and avant-garde films, contrary to the students with a low cultural profile who are placed outside the minority film audience. The study ultimately provides, taking the French system as a reference, the keys to designing educational policies that guarantee equal access to film culture from childhood.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Ateca-Amestoy, V. (2009). El capital humano como determinante del consumo cultural. Estudios de Economía Aplicada, 27(1), 87–110. https://bit.ly/3R9Sn8W
  • Bauman, Z. (2007). Vida de consumo. Fondo de Cultura Económica.
  • Bazin, A. (1990). Qué es el cine? Rialp.
  • Bergala, A. (2007). Hipótesis del cine: pequeño tratado sobre la transmisión del cine en la escuela y fuera de ella. Laertes.
  • British Film Institute y Sigh & Sound. (2018). The 100 Greatest Films of All Time. https://www2.bfi.org.uk/greatest-films-all-time
  • Bourdieu, P. (1986). The forms of Capital. En J. Richardson (Ed.), Handbook of theory and Research for the Sociology of education (pp. 241–260). Greenwood.
  • Bourdieu, P. (1998). La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Grupo Santillana.
  • Bourdieu, P. (2010). El sentido social del gusto. Elementos para una sociología de la cultura. Siglo XXI.
  • Bordwell, D., & Thompson, K. (1994). Film History. An Introduction. McGraw-Hill.
  • Bordwell, D. (1997). On the History of Film Style. Harvard University Press.
  • Burn, A., & Reid, M. (2012). Screening literacy: Reflecting on models of film education in Europe. Nordic Journal of Digital Literacy, 7(4), 314–323. https://doi.org/10.18261/ISSN1891-943X-2012-04-07
  • Casetti, F. (1989). El film y su espectador. Cátedra.
  • Casillas, M. A., Ramírez-Martinell, A., & Ortiz, V. (2014). El capital tecnológico una nueva especie del capital cultural: Una propuesta para su medición. En A. Ramírez-Martinell & M. A. Casillas (Eds.), Háblame de tic: tecnología digital en la educación superior (pp. 23–37). Editorial Brujas.
  • Castañeda-Luperdi, I. A., Tenorio-García, M., Pacheco-Rojas, M. L. R., Pastor-Fernández, B., & Prado-Límaco, G. (2023). Tendencias de consumo de cine en estudiantes de comunicaciones en instituciones de educación superior limeñas. Tsafiqui: Revista científica en ciencias sociales, 13(20), 7–16. https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v13i20.1058
  • Carr, J. (2002). The A List: The National Society Of Film Critics’ 100 Essential Films. Da Capo Press.
  • Clarembeaux, M. (2010). Educación en cine: Memoria y patrimonio. Comunicar, 18(35), 25–32. https://doi.org/10.3916/C35-2010-02-02
  • Cousins, M. (2008). The Story of film. Anova Books.
  • DiMaggio, P. (1982). Cultural capital and school success: The impact of status culture participation on the grades of US high school students. American Sociological Review, 47(2), 189–201. https://doi.org/10.2307/2094962
  • Espinal Monsalve, N., Ramos Ramírez, A., & Gómez Hernández, L. (2020). Poniendo a prueba la teoría de la reproducción del capital cultural en Colombia. Caso de las artes escénicas, conciertos y cine. Lecturas de Economía, (92), 101–131. https://doi.org/10.17533/udea.le.n92a04
  • European Commission. (2012). Screening literacy: Country profiles. https://bit.ly/3uxjQaV
  • Galindo Pérez, J. M. (2020). El canon cinematográfico y el campo cinematográfico. Variaciones fílmicas de una tradición conceptual. Archivos de la Filmoteca, (78), 35–48. https://bit.ly/3RtQXXh
  • González-Fernández, N., Ramírez, A., & Aguaded, J. I. (2019). Alfabetización mediática en escenarios familiares: diagnóstico, necesidades y propuesta formativa. Education in the knowledge society, 20, 13. https://doi.org/10.14201/eks2019_20_a11
  • Gubern, R. (2016). Historia del cine. Anagrama.
  • Internet Movie Database. (2012). Cahiers du Cinemá 100 Greatest Films. https://imdb.to/3Rf2vgO
  • Kobal, J. (2003). Las 100 mejores películas. Alianza.
  • Lamont, M., & Lareau, A. (1988). Cultural capital: Allusions, gaps and glissandos in recent theoretical developments. Sociological Theory, 6(2), 153–168. https://doi.org/10.2307/202113
  • López Vidales, N., & Gómez Rubio, L. (2021). Tendencias de cambio en el comportamiento juvenil ante los media: Millennials vs Generación Z. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(2), 543–552. https://doi.org/10.5209/esmp.70170
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2019). Encuesta de Hábitos y Prácticas Culturales en España 2018-2019. https://bit.ly/355OmKC
  • Nagel, I. (2010). Cultural participation between the ages of 14 and 24: Intergenerational transmission or cultural mobility? European Sociological Review, 26(5), 541–556. https://doi.org/10.1093/esr/jcp037
  • Navarro Robles, M., & Vázquez Barrio, T. (2020). El consumo audiovisual de la Generación Z. El predominio del vídeo online sobre la televisión tradicional. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (50), 10–30. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2020.i50.02
  • Ochoa Tinoco, C., & Abimael Falcón, A. (2022). El consumo cinematográfico de jóvenes universitarios en la Ciudad de México. Múltiples pantallas, miradas limitadas. Ultima Década, 30(59), 5–42. https://bit.ly/3RsPaUI https://doi.org/10.4067/S0718-22362022000200005
  • Pérez-Herrera, M. A., Jiménez-Pérez, N. J., & De la Hoz-Vallejo, M. (2022). El capital cultural incorporado y su relación con el rendimiento académico de los estudiantes del programa de sociología de la Universidad del Atlántico. Encuentros, 20(1), 54–67. https://doi.org/10.15665/encuen.v20i01.1600
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants Part 2: Do They Really Think Differently? On the Horizon, 9(6), 1–6. https://doi.org/10.1108/10748120110424843
  • Salado-Rodríguez, L. I., & Ramírez-Martinell, A. (2018). Capital cultural en el contexto tecnológico: Consideraciones para su medición en la educación superior. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 9(24), 125–137. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2018.24.268
  • Suárez, J. L., & Alarcón, J. F. (2015). Capital cultural y prácticas de consumo cultural en el primer año de estudios universitarios. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 37(1), 42–62. https://bit.ly/3yKgowe
  • Suárez Domínguez, J. L. (2015). El capital cultural de los estudiantes de nuevo ingreso a las disciplinas de humanidades en la Universidad Veracruzana. CPU-e. Revista de Investigación Educacional, (20), 100–130. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i20.1303
  • Suárez Domínguez, J. L., Navarro Martínez, S. I., & Jiménez García, S. (2022). El consumo cultural en la dinámica escolar del primer año de estudios en la Universidad Veracruzana. Dixit, 36(1), 72–88. https://doi.org/10.22235/d.v36i1.2595
  • Sullivan, A. (2002). Bourdieu and Education: How Useful is Bourdieu’s Theory for Researchers? Netherlands Journal of Social Sciences, 38(2), 144–166. https://bit.ly/3yJRJaW
  • Van Hek, M., & Kraaykamp, P. G. (2015). How do parents affect cultural participation of their children?: Testing hypotheses on the importance of parental example and active parental guidance. Poetics, 52, 124–138. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2015.06.001
  • Willekens, M., & Lievens, J. (2014). Family (and) culture: The effect of cultural capital within the family on the cultural participation of adolescents. Poetics, 42, 98–113. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2013.11.003
  • Zubiaur-Gorozika, N. E., Fernández de Arroyabe-Olaortua, A., & Arocena-Badillos, C. (2023). Entre tinieblas. El (des)conocimiento sobre el cine español entre los estudiantes de la Universidad del País Vasco. Arte, Individuo y Sociedad, 35(1), 103–120. https://doi.org/10.5209/aris.80655