De la postura literaria al postureo literarioMaría Gómez y la tipología autorial del escritor celebrity

  1. Amores Fúster, Miguel 1
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Journal:
Philobiblión: Revista de literaturas hispánicas

ISSN: 2444-1538

Year of publication: 2023

Issue: 17

Pages: 189-206

Type: Article

DOI: 10.15366/PHILOBIBLION2023.17.009 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Philobiblión: Revista de literaturas hispánicas

Abstract

The nature of the link between the fictional literary text and its author, as well as the way in which its public image conditions the reading process, are complex matters that the field of authorial studies deals with. However, scholars usually start from the premise that the core of the analysis is the text, and that the image of the author is something subordinate to it. Here, however, a unique case from the point of view of authorial studies will be analyzed: the novel Odio en las manos (2021), written by the Spanish journalist and presenter María Gómez. In this work, the aforementioned hierarchy between text and author is inverted because Gómez already had a consolidated public image prior to her performance as a fiction writer. It will be defended that in this case the traditional tool to measure the impact of the author’s image in the reading process, the literary stance, has to be reformulated, and replaced by an ad hoc category, postureo literario.

Bibliographic References

  • Aristóteles (1999), Retórica, Madrid, Gredos.
  • Booth, Wayne C. (1974), La retórica de la ficción, Barcelona, Antoni Bosch.
  • Bourdieu, Pierre (2005). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo artístico, Barcelona, Anagrama.
  • Coleridge, Samuel T. (1817), Biographia literaria; or Biographical sketches of my literary life and opinions, Londres, R. Fenner.
  • Diaz, José-Luis (2016), «Muertes y renacimiento del autor», en Aina Pérez
  • Fontdevila y Meri Torras Francés (eds.), Los papeles del autor/a. Marcos teóricos sobre la autoría literaria, Madrid, Arco Libros, págs. 55-77.
  • Ducrot, Oswald y Schaeffer, Jean-Marie (1995), Nouveau dictionnaire encyclopédique des sciences du langage, París, Seuil.
  • F., T. (2018), «Mónica Marchante y su ¿falsa? Crítica a María Gómez, víctima del sexismo en Rusia», en El Confidencial, 3 de julio. En línea: https://www.elconfidencial.com/deportes/futbol/mundial/2018-07-03/monica-marchante-maria-gomez-guapa-reproche-falso_1587467/. Último acceso el 15-feb-2023.
  • Gallagher, Catherine (2006), «The Rise of Fictionality», en Franco Moretti (ed.), The novel: History, Geography and Culture (Vol. 1), Princeton, Princeton University Press, págs. 336-363.
  • García-Vaquero, Micaela G. (2012), «Sara Carbonero compara las gracias de ‘Gracias Sara’ con la Inquisición», en La Verdad de Murcia, 26 de junio. En línea: https://www.laverdad.es/eurocopa/2012-polonia-ucrania/noticias/sara-carbonero-defiende-desde-201206251210-rc.html. Último acceso el 15-feb-2023.
  • Gómez, María (2021), Odio en las manos, Madrid, Suma de letras.
  • Hamburger, Käte (1995), La lógica de la literatura, Madrid, Visor.
  • Meizoz, Jérôme (2007), Postures littéraires : Mises en scène modernes de l’auteur, Ginebra, Slatkine.
  • Meizoz, Jérôme (2011), La fabrique des singularités : postures littéraires II, Ginebra, Slatkine.
  • Meizoz, Jérôme (2014), «“Écrire, c’est entrer en scène”: la littérature en personne», en COnTEXTES. En línea: https://journals.openedition.org/contextes/6003. Último acceso el 15-feb-2021.
  • Mingo, Alicia (2018), «María Gómez: “Me comparan con Sara Carbonero”», en Diez Minutos, 27 de junio. En línea: https://www.diezminutos.es/teleprograma/programas-tv/a1989742/maria-gomez-sara-carbonero-mundial-rusia/. Último acceso el 15-feb-2023.
  • Morris, Charles (1985), Fundamentos de la teoría de los signos, Barcelona, Paidós.
  • Paige, Nicholas (2011), Before Fiction: The Ancien Régime of the Novel. Philadelphia, University Pennsylvania Press.
  • Searle, John (1996 [1975]). «El estatuto lógico del discurso de ficción». Íkala, 1, (1-2), 125-157.