Puertas afuera, puertas adentrola (trans)domesticidad como dialéctica social en «La señorita Julia» de Amparo Dávila y «The Babadook» de Jennifer Kent

  1. Rosa María Díez Cobo 1
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Journal:
Asparkia: Investigació feminista
  1. Luquin Calvo, Andrea (ed. lit.)
  2. Ferrer García, Alberto (ed. lit.)
  3. Raga Vives, Anna (ed. lit.)

ISSN: 1132-8231

Year of publication: 2023

Issue Title: Deconstrucción y reapropiación feminista del espacio en el arte

Issue: 43

Pages: 107-125

Type: Article

DOI: 10.6035/ASPARKIA.7213 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Asparkia: Investigació feminista

Abstract

Domestic space has been an archetypal locus for fantastic literature. Among its critical potentials, a central one has been the representation of the social limitations afflicting women. However, the somewhat worn-out role of this diegetic framework has contributed to the diversification of its representations and the amplification of its semiotic aspects. One of these aspects implicates the need not to limit the conception of the haunted house to a mere interiority, to a closed space, alien to the exterior. In this direction, this work intends to explore the domestic-social dialectic that is established between the outside and the inside in the story «La señorita Julia» (1959), by the Mexican Amparo Dávila, and the film The Babadook (2014), by the Australian Jennifer Kent.

Bibliographic References

  • Balanzategui, Jessica (2017). «The Babadook and the Haunted Space between High and Low Genres in the Australian Horror Tradition» en Studies in Australasian Cinema, Vol. 11, Nº 1, pp. 18-32.
  • Carrera Garrido, Miguel (2018). «Silencios y metáforas: analogías en el uso de la ambigüedad en «El huésped» de Amparo Dávila y el cine de terror (pos)moderno» en Brumal. Revista de investigación sobre lo fantástico, Vol. 6, Nº 2, pp. 187-206. Disponible en: https://doi.org/10.5565/rev/brumal.516 (Fecha de consulta: 14/02/23).
  • Couto-Ferreira, Érica (2021). Infestación. Una historia cultural de las casas encantadas, Ondara: Dilatando Mentes.
  • Cruz, Lenika (2014). «What the Hellish Babadook Has to Say About Childhood Grief» en The Atlantic, Diciembre 10. Disponible en: https://www.theatlantic.com/entertainment/archive/2014/12/what-the-hellish-babadook-has-to-say-about-childhood-grief/383528/ (Fecha de consulta: 14/02/23).
  • Dávila, Amparo (2009a). Cuentos reunidos, Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
  • DÁVILA, Amparo (2009b). «Mi actitud literaria» en Cardoso Nelky, Regina y Laura CÁZARES (eds.) (2009). Amparo Dávila. Bordar el abismo, Ciudad de México: Universidad Autónoma de México y Tecnológico de Monterrey, p. 193.
  • Diamantino Valdés, Jesús y Carolina María Teresa Heiremans (2015). «The Babadook de Jennifer Kent: la dualidad del ser humano y la escenificación del monstruo» en Brumal. Revista de investigación sobre lo fantástico, Vol. 3, Nº 2, pp. 107-115. Disponible en: https://raco.cat/index.php/Brumal/article/view/303912 (Fecha de consulta: 15/02/23).
  • Díez Cobo, Rosa María (2020). «Arquitecturas del hogar invertido: reescribiendo la casa encantada» en Brumal. Revista de investigación sobre lo fantástico, Vol. 8, Nº 1, pp. 135-156. Disponible en https://doi.org/10.5565/rev/brumal.633 (Fecha de consulta: 01/12/2022)
  • Dowd, A. A. (2014). «The Babadook is Metaphorically Rich—and Pretty Damn Scary Too» en AV Film, Nº 25. Disponible en: https://www.avclub.com/the-babadook-is-metaphorically-rich-and-pretty-damn-sca-1798182049 (Fecha de consulta: 14/02/2023).
  • Enriquez, Mariana (2022). «Intimidad arrasada, seres extraños, gótico desértico: toda Amparo Dávila» en Babelia, El País (04/04/2022). Disponible en https://elpais.com/babelia/2022-04-04/cuentos-reunidos-de-amparo-davila.html (Fecha de consulta: 17/02/2023).
  • Escalas Ruiz, María Isabel (2019). «El terror maternal contemporáneo desde la psicopatía del personaje infantil en Babadook» en Concordia Discors vs Discordia Concors. Researches into Comparative Literature, Contrastive Linguistics, Cross-Cultural and Translation Strategies, pp. 107-144. Disponible en: https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/154222/555829.pdf?sequence=1&isAllowed=y (Fecha de consulta: 10/02/2023).
  • Eudave, Cecilia (2021). «Amparo Dávila: la escritura como refugio ante lo siniestro» en Brumal. Revista de investigación sobre lo fantástico, Vol. 9, Nº1, pp. 11-19. Disponible en: https://doi.org/10.5565/rev/brumal.771 (Fecha de consulta: 14/02/23).
  • Foucault, Michel (2008) «Topologías», trad. Rodrigo García, en Fractal, Nº 48, pp. 39-62.
  • Frouman-Smith, Erica (1989a). «Patterns of Female Entrapment and Escape in Three Short Stories by Amparo Dávila» en Chasqui: revista de literatura latinoamericana, Vol. 18, Nº 2, pp. 49-55.
  • Frouman-Smith, Erica (1989b). «Entrevista con Amparo Dávila» en Chasqui: revista de literatura latinoamericana, Vol. 18, Nº 2, pp. 56-63.
  • García, Mara L. (2017). «Huéspedes e invasores fantásticos en la cuentística de Amparo Dávila» en Journal of Foreign Languages, Cultures and Civilizations, Vol. 5, Nº 1, pp. 34-39. Disponible en: http://jflcc.com/journals/jflcc/Vol_5_No_1_June_2017/5.pdf (Fecha de consulta: 10/02/23).
  • García, Patricia (2015). Space and the Postmodern Fantastic in Contemporary Literature: The Architectural Void, New York: Routledge.
  • García, Patricia (2020). «A Geocritical Perspective on the Female Fantastic: Rethinking the Domestic» en CLCWeb: Comparative Literature and Culture, Vol. 22, Nº 4. Disponible en: https://doi.org/10.7771/1481-4374.3689 (Fecha de consulta: 13/11/2022).
  • Gaunson, Stephen (2019). «Spirits Do Come Back: Bunyips and the European Gothic in The Babadook» en COLLINS, Felicity; LANDMAN, Jane y Susan Bye (eds.) (2019). A Companion to Australian Cinema, Hoboken: Wiley, pp. 355-369.
  • Gilbert, Sandra y Susan Gubar (1979). The Madwoman in the Attic: The Woman Writer and the Nineteenth-Century Literary Imagination, New Haven & London: Yale University Press.
  • Gildersleeve, Jessica; Sulway, Nike y Amanda Howell (2022). «Monstrous Victims: Women, Trauma, and Gothic Violence in Jennifer Kent’s The Babadook and The Nightingale en Gildersleeve, Jessica y Kate Cantrell (eds.) (2022). Screening the Gothic in Australia and New Zealand: Contemporary Antipodean Film and Television. Ámsterdam: Amsterdam University Press, pp. 213-228.
  • Kent, Jennifer (2014). The Babadook. Screen Australia and Entertaintment One.
  • King, Stephen (1981). Danse Macabre, London: Hodder & Stoughton, 2006.
  • Konkle, Amanda (2019). «Mothering by the Book: Horror and Maternal Ambivalence in The Babadook (2014)» en Feminist Encounters: A Journal of Critical Studies in Culture and Politics, Vol. 3, Nº 1-2, pp. 1-12. Disponible en: https://www.lectitopublishing.nl/Article/Detail/mothering-by-the-book-horror-and-maternal-ambivalence-in-the-babadook-2014-5910 (Fecha de consulta: 03/02/2023).
  • Luna Chávez, Marisol y Víctor Díaz Arciniega (2018). «La rutina doméstica como figuración siniestra. Amparo Dávila: su poética del dolor» en Sincronía, Nº. 74. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/5138/513855742010/html/ (Fecha de consulta: 10/01/23).
  • Luna Martínez, América (2008). «Amparo Dávila o la feminidad contrariada» en Espéculo: Revista de Estudios Literarios, Nº 39. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3033505 (Fecha de consulta: 01/2/23).
  • Massey, Doreen (1994). Space, Place and Gender, Minneapolis: Polity Press.
  • milbank, Alison (1992). Daughters of the House: Modes of the Gothic in Victorian Fiction, Londres: Palgrave Macmillan.
  • MItchell, Paul (2019). «The Horror of Loss: Reading Jennifer Kent’s The Babadook as a Trauma Narrative» en Atlantis: Journal of the Spanish Association of Anglo-American Studies, Vol. 41, Nº 2, pp. 179-196.
  • Preciado, Paul B. (2022). Dysphoria mundi, Barcelona: Anagrama.
  • Quigley, Paula (2016). «When Good Mothers Go Bad: Genre and Gender in The Babadook» en Irish Journal of Gothic and Horror Studies, Nº 15, pp. 57-75.
  • Roas, David (2014). «El reverso de lo real: Formas y categorías de lo in sólito» en Ordiz, Javier (ed.) (2014). Estrategias y figuraciones de lo insólito en la narrativa mexicana (siglos XIX-XXI), Berna: Peter Lang, pp. 9-30.
  • Ryan, Marie-Laure (2012). «Space» en Hühn, Peter (ed.) (2012) The Living Handbook of Narratology, Hamburgo: Hamburg University. Disponible en: https://www-archiv.fdm.uni-hamburg.de/lhn/node/55.html (Fecha de consulta: 12-12-22).
  • Sélavy, Virginie (2014). «The Babadook: Interview with Jennifer Kent» en Electric Sheep Magazine, Octubre 24. Disponible en: http://www.electricsheepmagazine.co.uk/2014/10/24/the-babadook-interview-with-jennifer-kent/ (Fecha de consulta: 05/02/23)
  • Sheller, Mimi y John Urry (2006). «The New Mobilities Paradigm» en Environment and Planning, Vol. 38, pp. 207-226.
  • Showalter, Elaine (1977). A Literature of Their Own: British Women Novelists from Brontë to Lessing, Princeton: Princeton University Press.
  • Showalter, Elaine (1991). Sister's Choice: Tradition and Change in American Women’s Writings, Oxford: Clarendon Press.
  • Wallace, Diana y Andrew SMITH (eds.) (2008). The Female Gothic: New Directions, Nueva York: Palgrave.