Recreando la sociedad del pasadomodernización y conflicto social en La Señora

  1. Chicharro Merayo, María del Mar
Revista:
Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura

ISSN: 0211-2175

Any de publicació: 2009

Número: 39

Pàgines: 51-70

Tipus: Article

Altres publicacions en: Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura

Referències bibliogràfiques

  • ACOSTA-ALRUZU, C. (2003). «I am Not a Feminist… I Only Defend Women as Human Beings: The Production, Representation, Consumption of Feminism in a Telenovela». Critical Studies in Media Communication, vol. 20, núm. 3, p. 269-249.
  • ARON, R. (1965). Dieciocho lecciones sobre la sociedad industrial. Barcelona: Seix Barral.
  • BELL, D. (1976). El advenimiento de la sociedad postindustrial. Madrid: Alianza.
  • BUONANNO, M. (2006). L’età della televisione. Roma: Editori Laterza.
  • CASTELLÓ, E. (2004). «Mecanismos de construcción de la identidad cultural en las series de ficción: el caso de la televisión autonómica en España». Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 20, p. 45-77.
  • CASTELLÓ, E. (2009). «The Nation as Political Stage: A Theoretical Approach to Television Fiction and National Identity». International Communication Gazette, vol. 71, núm. 4, p. 303-322.
  • CERVANTES, A. C. (2005). «La telenovela colombiana: un relato que reivindicó las identidades marginadas». Investigación y Desarrollo, vol. 13, núm. 2. p. 280-295.
  • CHATMAN, S. (1990). Historia y discurso. La estructura narrativa en la novela y el cine. Madrid: Taurus.
  • CHICHARRO, M. (2009). «Información, ficción, telerrealidad y telenovela. Algunas lecturas sobre la sociedad española y su historia». Comunicación y Sociedad, núm. 11, p. 73-98. Universidad de Guadalajara.
  • CHICHARRO, M.; RUEDA, J. C. (2005). Imágenes y palabras. Medios de comunicación y públicos contemporáneos. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • CHICHARRO, M.; RUEDA, J. C. (2008). «Televisión y ficción histórica. Amar en tiempos revueltos». Comunicación y Sociedad, núm. 2, p. 57-84.
  • EISENSTADT, S. N. (1992). «Estudios de modernización y teoría sociológica». En: CARNERO ARBAT, T. (ed.). Modernización, desarrollo político y cambio social. Madrid: Alianza, p. 71-100.
  • ERICKSON, R.; GOLDTHORPE, J. H. (1993). The Constant Flux: A Study of Class Mobility in Industrial Societies. Oxford: Clarendon Press.
  • FERRÉS, J. (1996). Televisión subliminal. Socialización mediante comunicaciones inadvertidas. Barcelona: Paidós.
  • FISKE, J. (1987). Television culture. Londres: Routledge.
  • GALÁN, E. (2007). «Las huellas del tiempo del autor en el discurso televisivo de la posguerra española». Razón y Palabra, 56, www.cem.itesm.mx/dacs/publicaciones/logos/. actual/egalan.html
  • GIDDENS, A. (1995). La transformación de la intimidad: sexualidad, amor y erotismo en las sociedades modernas. Madrid: Cátedra.
  • GOFFMAN, E. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life. Garden City, Nueva York: Anchor Books.
  • GOFFMAN, E. (1982). «The Interaction Order». American Sociological Review, vol. 48, p. 1-17.
  • GOLDTHORPE, J. H.; MARSHALL, G. (1992). «The Promising future of class analysis». Sociology, 26.
  • GÓMEZ, R. (1996). «Temas articuladores del género telenovela». En: SOTO, M. (ed.). Telenovela/telenovelas. Buenos Aires: Atuel, p. 37-50.
  • GORTON, K. (2008). «There’s No Place Like Home. Emotional Exposure, Excess and Empathy on TV». Critical Studies in Television, vol. 3. núm. 1. p. 3-14.
  • HARRIS, C. (1983). Familia y sociedad industrial. Barcelona: Península.
  • IGLESIAS DE USSEL, J. (1998). La familia y el cambio político en España. Madrid: Tecnos.
  • IGLESIAS DE USSEL, J. (1992). «El influjo de la Revolución Francesa en la familia moderna». En: VVAA. Escritos de teoría sociológica en homenaje a Luis Rodríguez Zúñiga. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas, p. 525-538.
  • IMBERT, G. (2003). El zoo visual. De la televisión espectacular a la televisión especular. Barcelona: Gedisa, p. 96.
  • KLAGSBRUNN, M. (1993). «The Brazilian telenovela: A genre in development». En: FADUL, A. M. (ed.). Serial fiction in TV: The Latin American telenovelas. Sao Paulo: Universidad de Sao Paulo, p. 15-24.
  • LA PASQUINA, A. C.; STRAUGBHAAR, J. D. (2005). «Multiple proximities between television, genres, and audiences». Gazette: The International Journal for Communication Studies, vol. 6, núm. 3, p. 271-288.
  • LEAL, O. F. (1986). A leitura social da novela das oito [The social reading of the eight o’clock telenovela]. Petrópolis, Brasil: Editora Vozes.
  • LEAL, O. F. (1988). «Class interpretations of a soap opera narrative: The case of the Brazilian novella “Summer Sun”». Theory, Culture and Society, vol. 5, p. 81-88.
  • MATELSKI, M. (1999). Soap Operas Wordlwide: Cultural and Serial Realities. Jefferson, NC: Mcfarland.
  • OBREGON, R. (1995). «Telenovelas: An Exploration of Genre Proximity in International Television». Texto no publicado citado por LA PASQUINA, A. C.; STRAUGBHAAR J. D. (2005). «Multiple proximities between television, genres, and audiences». Gazette: The International Journal for Communication Studies, vol. 67, núm. 3, p. 271-288.
  • O’DONNELL, H. (1999). Good Times, Bad Times: Soap Operas and Society in Western Europe. Londres y Nueva York: Leicester University Press, p. 159-178.
  • O’DONNELL, H. (2002). «Peripheral Fissions? Language and Identity in Three Minority-Language Soaps». Entertext. An Interactive Interdisciplinary E-Journal for Cultural and Historical Studies and Creative Work, vol. 2, núm. 1, p. 173-97.
  • PORTO, M. P. (2005). «Political Controversies in Brazilian TV Fiction. Viewers’ Interpretation of the Telenovela Terra Nostra». Television and New Media, vol. 6, núm. 4, p. 342-395.
  • REHER, D. S. (1997). Perspectives on the Family in Spain. Past and Present. Oxford: Clarendon Press.
  • RUBIN, A. M.; PERSE, E. M. (1987). «Audience Activity and Soap Opera Involvement: A Uses and Effects Investigation». Human Communication Research, vol. 14, p. 246-268.
  • SILVERSTONE, R. (1994). Television and Everyday Life. Londres: Routledge.
  • SMELSER, N. J. (1971). «Mecanismos de cambio y ajuste al cambio». En: HOSELITZ, B. F.; MOORE, W. E. (eds.). Industrialización y sociedad. Madrid: Euramérica, p. 45-75.
  • SMITH, P. J. (2008). «Transnational Telenovela. The Case of Amar en Tiempos Revueltos». Critical Studies in Television, vol. 3, núm. 2, p. 4-18.
  • SOLÉ, C. (1976). Modernización: un análisis sociológico. Barcelona: Península.
  • STONE, L. (1977). The Family, Sex and Marriage in England. 1500-1800. Nueva York: Harper and Row.
  • STRAUBHAAR, J. D. (1991). «Beyond Media Imperialism: Asymmetrical Interdependence and Cultural Proximity». Critical Studies in Mass Communication, vol. 8, p. 39-59.
  • STRAUBHAAR, J. D. (1998). «Cultural Capital, Language and Cultural Proximity in the Globalization of Television». Presented at the 48th International Communication Association, Jerusalem.
  • TUFTE, T. (1994). Living with the Rubbish Queen: A media ethnography about telenovelas in everyday life of Brazilian women. Unpublished doctoral dissertation, Dinamarca: Universidad de Copenhagen.
  • TUFTE, T. (2000). Living with the Rubbish Queen: Telenovelas, culture and modernity in Brazil. Luton: University of Luton Press.
  • VALERO, Á. (1992). «La muerte de la familia: mito o realidad». En: MOYA, C.; et. al. Escritos de teoría sociológica en homenaje a Luis Rodríguez Zúñiga. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas, p. 1127-1144.
  • VILCHES, L. (1999). La televisión. Los efectos del bien y del mal. Barcelona: Paidós.
  • WILLIS, P. (1977). Learning to Labour. How Working Class Kids Get Working Class Jobs. Farnborough: Saxon House.
  • WRIGHT, E. O. (1978). Class, Crisis and State. Londres: Verso. Mª del Mar Chicharro Merayo es profesora de Sociología de la Comunicación del Centro de Estudios Superiores Felipe II, UCM.