PIDECuna experiencia de investigación en enseñanza de las ciencias

  1. Caballero Sahelices, María Concesa
Revista:
IN. Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa

ISSN: 1989-0966

Any de publicació: 2011

Títol de l'exemplar: Aprenentatge significatiu

Volum: 3

Número: 1

Pàgines: 93-106

Tipus: Article

Altres publicacions en: IN. Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa

Resum

Es presenta l'experiència d�investigació desenvolupada, des de fa més de deu anys, en un programa internacional de doctorat en ensenyament de les ciències, impartit a la Universitat de Burgos (Espanya) en el marc d'un conveni amb la Universitat Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre (Brasil). Es descriuen les característiques i orientacions que han guiat la formació de docents i investigadors en ensenyament de les ciències i s'exposen els resultats de les investigacions promogudes. La teoria de l'aprenentatge significatiu i les visions recents de la psicologia cognitiva són els suports teòrics subjacents a les investigacions detallades en aquest treball.

Referències bibliogràfiques

  • A., Moreira, M. A. y Rodríguez Palmero, M. L. (org.) Actas del V Encuentro Internacional sobre Aprendizaje Significativo. Indivisa Boletín de Estudios e Investigación, Monografía VII. Madrid: Centro Superior de Estudios Universitarios La Salle/SM. 47-64
  • Ausubel, D. P. (1976). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México: Ed. Trillas.
  • Ausubel, D. P. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Barcelona: Ed. Paidós.
  • Caballero Sahelices, C. (2008). La progresividad del aprendizaje significativo de conceptos. En Rodríguez Palmero, M. L. (org.): La Teoría del Aprendizaje Significativo en la perspectiva de la Psicología Cognitiva. Barcelona: Ed. Octaedro. Págs. 162-197.
  • Moreira, M. A. (2000 b). Aprendizaje Significativo Subversivo. Actas del III Encuentro Internacional sobre Aprendizaje Significativo, págs. 33-45. Peniche. Portugal.
  • Moreira, M. A. (2008). Aprendizaje significativo: la asimilación ausubeliana desde una visión cognitiva contemporánea. En Rodríguez Palmero, M. L. (org.): La Teoría del Aprendizaje Significativo en la perspectiva de la Psicología Cognitiva. Barcelona: Ed. Octaedro. Págs. 198-22
  • Moreira, M.A. (1999). Investigación en enseñanza: aspectos metodológicos. En Moreira, M.A. y Caballero, C. (editores): Actas del PIDEC. Vol. 1. UFRGS. Págs. 5-38.
  • Moreira, M.A. (2000 a). Aprendizaje significativo: teoría y práctica. Madrid: Visor.
  • Moreira, M.A. (2003). Sobre monografías, disertaciones, tesis, artículos y proyectos de investigación: significados y recomendaciones para principiantes en el área de educación científica. En Moreira, M.A. y Caballero, C. (editores): Actas del PIDEC. Vol. 5. UFRGS. Págs. 79-94.
  • Rodríguez Palmero, M. L. (2008). La Teoría del Aprendizaje Significativo. En Rodríguez Palmero, M. L. (org.): La Teoría del Aprendizaje Significativo en la perspectiva de la Psicología Cognitiva. Barcelona: Ed. Octaedro. Págs. 7-45.
  • Rodríguez Palmero, M. L., Caballero Sahelices, C. y Moreira, M. A. (2010). La teoría del aprendizaje significativo: un referente aún actual para la formación del profesorado. Actas del I Congreso Internacional Reinventar la formación docente. Universidad de Málaga. Págs. 589-603.
  • Thagard, P. (1996). Mind: Introduction to cognitive science. Cambridge, M.A:The Mit Press.
  • Vega, M. (1984). Introducción a la Psicología Cognitiva. Madrid:Alianza.
  • Vergnaud, G. (2007). ¿En qué sentido la teoría de los campos conceptuales puede ayudarnos para facilitar aprendizaje significativo? En Ojeda Ortiz, J.