La evolución del pensamiento de los alumnos de magisterio en algunas cuestiones clave de su formación inicial
ISSN: 0213-8646
Argitalpen urtea: 2010
Zenbakien izenburua: Educación y exclusión social
Zenbakia: 69
Orrialdeak: 167-186
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales
Laburpena
This paper considers how Teacher Education students build their thinking throughout their undergraduate training in different specialities. The research lies on the imminent implementation of the European Higher Education Area and the wish to improve the universities own tasks. The paper will first present a contextualizing framework. It then proposes an approach to the construction of their thinking from a theoretical point of view, and to the different possibilities of the students� development of conceptions on the teaching and learning processes. After explaining the objectives and methodology used, this paper will analyse the questionnaire distributed to the students at two different moments of their training. Finally, it will show the results, analyse them and draw conclusions from them.
Erreferentzia bibliografikoak
- ARNAY, J. (1997). “Reflexiones para un debate sobre la construcción del conocimiento en la escuela: hacia una cultura científica escolar”. En M.J. RODRIGO Y J. ARNAY (Comps.), La construcción del conocimiento escolar. Barcelona: Paidós.
- AUSUBEL, D.P. (1976). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México: Trilla.
- BRUNER, J. (1988). Desarrollo cognitivo y educación. Madrid: Morata.
- CLAXtON, G. (1987). Vivir y aprender. Madrid: Alianza Editorial.
- COLáS BRAVO, P. y de PABLOS PONS, J. (Coords.) (2005). La Universidad en la Unión Europea. Málaga: Aljibe.
- FREINET, C. (1972). Por una escuela del pueblo. Barcelona: Fontanella.
- FREIRE, P. (1970). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.
- GARCÍA, E. (1997). “La naturaleza del conocimiento escolar: ¿transición de lo cotidiano a lo científico o de lo simple a lo complejo?” En M.J. RODRIGO Y J. ARNAY (COMPS.), La construcción del conocimiento escolar. Barcelona: Paidós.
- KNIGHT, P. (2005). El profesorado de educación superior. Madrid: Narcea.
- KUHN, T. S. (1971). La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de Cultura Económica.
- MONEREO, C. Y POZO, J.I. (2003). La universidad ante la nueva cultura educativa. Madrid: Síntesis.
- MORIN, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona: Paidós.
- MUÑOZ, J. (2003). “Los colegios familiares rurales”. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17 (3), 75-89.
- NAVARIDAS, J. (2004). Estrategias didácticas en el aula universitaria. Logroño: Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Rioja.
- VYGOTSKI, L.S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.
- ZABALZA, M.A. (2002). La enseñanza universitaria. Madrid: Narcea.
Atariko dokumentuak egunero eguneratzen dira. Data horrek atariaren egiturari buruzko informazioa eguneratzeari egiten dio erreferentzia (pertsonak, ikerketa-taldeak, antolaketa-unitateak, proiektuak...).