Enseñanza-aprendizaje con web 2.0 y 3.0

  1. Vaquerizo García, Mª Belén 1
  1. 1 Universidad de Burgos (España)
Journal:
Vivat Academia

ISSN: 1575-2844

Year of publication: 2011

Issue: 117

Pages: 116-121

Type: Article

DOI: 10.15178/VA.2011.117E.116-121 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Vivat Academia

Abstract

Web 2.0 and the Web 3.0 or Semantic Web constitutes an important advance in the educational area offering high possibilities in distant education and in virtual educational spaces. In the context of teaching-learning, both of them help in the autonomous and collaborative learning of the students and in the development of theirs capacities.In the field of education, in the aspects technological and social, they give a set of strategies and sophisticated functionalities of publication and management of educational contents in Web environments. In addition, with the existence of tools with license of free use, they can help to the teachers in the development of educational interactive contents and multimedia suitable for the formation online in an autonomous way; these contents can be organized in web sites, for his use in a virtual space.The present work shows an experience of the use of these tools in the teaching of a subject.

Bibliographic References

  • Cano, R. (2009). Tutoría universitaria y aprendizaje por competencias. ¿Cómo lograrlo?. REIFOP, 12 (1): 181-204.
  • Correa, J. & DE Pablos, J. (2009). Nuevas Tecnologías e Innovación Educativa.
  • Revista de Psicodidáctica, 14 (1): 133-145.
  • Cuesta Morales, P. (2008). Utilizando herramientas de la Web 2.0 en la Adaptación de la Materia Sistemas Multiagente al EEES. Jenui.
  • Ferro, C.; Martinez, A; Otero, M.C. (2009). Ventajas del uso de las TICs en el proceso de enseñanza-aprendizaje desde la óptica de los docentes universitarios españoles.
  • Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 29.
  • Freire, J. (2007). La Web 2.0 como plataforma para el aprendizaje activo y colaborativo.
  • Gewerc Barujel, A. (2005). El uso de weblogs en la docencia universitaria. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa.
  • Griol, D; Molina J. M; Callejas, Z.; López-Cózar, R. (2011). La plataforma EDUCAGENT: Agentes Conversacionales Inteligentes y Entornos Virtuales aplicados a la Docencia. Revista Iberoamericana de Informática Educativa.
  • Hernández, F. (2005).Enseñar y aprender en la Universidad: Una adaptación necesaria de las titulaciones al Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Circunstancia, 8.
  • Mauri Majós, T; Colomina Alvarez, R; & Gispert, I. (2009). Diseño de propuestas docentes con TIC para la enseñanza de la autorregulación en la Educación Superior.
  • Revista de Educación, 348: 377-399.
  • Narváez, J. L., Périssé, M. C. (2011). La Web Semántica en la Educación Superior. Revista académica Hologramática.
  • Ramírez León, Y., Peña Arcila, J. B.. (2011). Web 3.0 as a tool to Support Distance Education. Granada.
  • Salinas, J.; Aguaded, J. I. & Cabero, J. (2004). Tecnologías para la educación. Diseño, producción y evaluación de medios para la formación docente. Madrid: Alianza Editorial.
  • Vaquerizo-García, M. B.; Renedo-Mena, E. (2008). Herramientas para la Elaboración de Contenidos Didácticos en el Contexto e-Learning. Jenui.
  • Vaquerizo-García, M. B. (2011). Experiencia con Webquest y herramientas Web 2.0 en la evaluación de competencias transversales. Jenui.