El síndrome del cromosoma X frágilfenotipo conductual y dificultades de aprendizaje

  1. Claudia Grau Rubio 1
  2. María FERNÁNDEZ HAWRYLAK 2
  3. José Luis Cuesta Gómez 2
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Zeitschrift:
Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual

ISSN: 2530-0350

Datum der Publikation: 2015

Ausgabe: 46

Nummer: 4

Seiten: 25-44

Art: Artikel

DOI: 10.14201/SCERO20154642544 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual

Zusammenfassung

In this aeticle, we describe the behavioral phenotype of individuals with Fragile X Syndrome and its impact in the educational scope. This syndrome is characterized by difficulties in sensory integration, cognitive deficits (verbal reasoning, abstract/ visual and quantitative skills, short term memory, sequential processing, attention and executive processes), language disorders (phonetic-phonologicals, semanticals, morphosyntacticals and pragmaticals) and communication disorders, social anxiety, general hyperarousal, autism, non autistic social difficulties, attention deficit and hyperactivity, and learning disabilities. The behavioral phenotype is highly variable and depends on sex, age, and mutation status (full mutation or premutation). The behavioural phenotype has important repercussions in education, as it enables us to understand the learning disabilities and to develop specific intervention strategies.

Bibliographische Referenzen

  • Abbeduto, L., Brady, N. y Kover, S. T. (2007). Language Development and Fragile X Syndrome: Profiles, Syndrome-Specificity, and Within-Syndrome Differences. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 13, 36-46.
  • http://dx.doi.org/10.1002/mrdd.20142
  • Artigas-Pallarés, J. (2002). Fenotipos conductuales. Revista de Neurología, 34 (Supl. 1): S38-S48.
  • Artigas-Pallarés, J. y Brun-Gasca, C. (2004). ¿Se puede atribuir el fenotipo conductual del síndrome X frágil al retraso mental y al trastorno por déficit de atención/hiperactividad?Revista de Neurología, 38 (1), 7-11.
  • Artigas-Pallarés, J., Brun, C. y Gabau, E. (2001). Aspectos médicos y neuropsicológicos del síndrome X frágil. Revista de Neurología Clínica, 2 (1), 42-54.
  • Artigas-Pallarés, J., Gabau-Vila, E. y Guitart-Feliubadaló, M. (2006). Fenotipos conductuales en el retraso mental de origen genético. Revista de Neurología, 42 (Supl. 1), S15-S19.
  • Ayres, A. J. (2008). La integración sensorial en los niños: desafíos sensoriales ocultos. Madrid, Spain: Tea Ediciones.
  • Baker, S., Hooper, S., Skinner, M., Hatton, D., Schaaf, J., Ornstein, P. y Bailey, D. (2011). Working memory subsystems and task complexity in young boys with Fragile X syndrome. Journal of Intellectual Disability Research, 55 (1), 19-29.
  • http://dx.doi.org/10.1044/1092-4388(2009/08-0001)
  • Barnes, E., Roberts, J., Long, S. H., Martin, G. E., Berni, M. C., Mandulak, K. C. y Sideris, J. (2009). Phonological Accuracy and Intelligibility in Connected Speech of Boys with Fragile X Syndrome or Down Syndrome. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 52, 1048-1061.
  • http://dx.doi.org/10.1044/1092-4388(2006/065)
  • Barnes, E. F., Roberts, J., Mirrett, P., Sideris, J. y Misenheimer, J. (2006). A Comparison of Oral Structure and Oral-Motor Function in Young Males with Fragile X Syndrome and Down Syndrome. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 49, 903-917. doi:10.1044/1092-4388(2006/065)
  • Beltrán, D. A., Guerra, J. A., Crespo, A. E., López-Muñoz, F. y Álamo, C. (2011). Síndrome de cromosoma X frágil. Toko-Ginecología Práctica, 70 (1), 7-20.
  • Block, S. S., Brusca-Vega, R., Pizzi, W. J., Berry-Kravis, E., Maino, D. M. y Treitman,T. M. (2000). Cognitive and Visual Processing Skills and Their Relathionship to Mutation Size in Full and Permutation Female Fragile X Carriers. Optometry and Vision Science, 77 (11), 592-599.
  • http://dx.doi.org/10.1097/00006324-200011000-00009
  • Calvani, M., D’Iddio, S., De Gaetano, A., Mariotti, P., Mosconi, L., Pomponi, M. G., Tabolacci, E., Torriolil, M. G., Vernacotola, S. y Neri, G. (2001). El tratamiento con L-aceltilcarnitina del comportamiento hiperactivo de pacientes con el síndrome X frágil. Revista de Neurología, 33 (Supl. 1), S65-S70.
  • Castro-Volio, I. y Cuenca-Berger, P. (2005). Trastornos del neurodesarrrollo (síndrome X frágil) y neurodegenerativos (síndrome de temblor/ataxia) asociados al “crecimiento” de un gen. Revista de Neurología, 40 (7), 431-437.
  • Cornish, K., Kogan, C., Turk, J., Manly, T., James, N., Mills, A. y Dalton, A. (2005). The emerging fragile X premutation phenotype: Evidence from the domain of social cognition. Brain and Cognition, 57 (1): 53-60.
  • http://dx.doi.org/10.1016/j.bandc.2004.08.020
  • Cornish, K., Turk, J. y Hagerman, R. (2008). The fragile X continuum: new advances and perspectives. Journal of Intellectual Disability Research, 55 (6), 469-482.
  • http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2788.2008.01056.x
  • Del Barrio, J. A., Castro, A. y Buesa, L. (2006). Síndrome del X Frágil. En FEAPS, Síndromes y apoyos. Panorámica desde la ciencia y desde las asociaciones (pp. 161-189). Madrid: FEAPS.
  • Di Nuovo, S. y Buono, S. (2011). Behavioral phenotypes of genetic syndromes with intellectual disability: Comparison of adaptive profiles. Psychiatry Research, 189 (3), 440-445.
  • http://dx.doi.org/10.1016/j.psychres.2011.03.015
  • Fernández-Lozano, M. P., Puente-Ferreras, A. y Ferrando-Lucas, M. T. (2010). Síndrome X frágil: Desarrollo e intervención del lenguaje escrito. Revista Chilena de Neuro- Psiquiatría, 48 (3), 219-231.
  • Fernández-Lozano, M. P., Puente-Ferreras, A. y Ferrando-Lucas, M. T. (2011). Lectura y escritura en niños con síndrome X frágil: estrategias de intervención. Anales de Psicología, 47 (3), 808-815.
  • Ferrando-Lucas, M. T., Banús-Gómez, P. y López-Pérez, G. (2003). Aspectos cognitivos y del lenguaje en niños con síndrome X frágil. Revista de Neurología, 36 (Supl. 1), S137-S142.
  • Ferrer, A., Arocas, E. y García, J. M. (2012). Intervención psicoeducativa en trastornos del espectro autista. En C. Grau y M. D. Gil (Coords.), Intervención Psicoeducativa en Necesidades Específicas de Apoyo Educativo (pp. 211-242). Madrid: Pearson Educación.
  • Finestack, L. H. y Abbeduto, L. (2010). Expressive Language Profiles of Verbally Expressive Adolescents and Young Adults with Down Syndrome or Fragile X Syndrome. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 53 (5), 1334-1348.
  • http://dx.doi.org/10.1044/1092-4388(2010/09-0125)
  • Finestasck, L. H., Palmer, M. y Abbeduto, L. (2012). Macrostructural Narrative Language of Adolescents and Young Adults with Down Syndrome or Fragile X Syndrome. American Journal of Speech-Language Pathology, 21 (1), 29-46. doi:10.1044/1058-0360(2011/10-0095)
  • http://dx.doi.org/10.1044/1058-0360(2011/10-0095)
  • Finestack, L. H., Sterling, A. M. y Abbeduto, L. (2013). Discriminating Down Syndrome and Fragile X Syndrome based on language ability. Journal of Child Language, 40 (1), 244- 265.
  • http://dx.doi.org/10.1017/S0305000912000207
  • García-Nonell, C., Rigau-Ratera, E. y Artigas-Pallarés, J. (2006). Autismo en el síndrome X frágil. Revista de Neurología, 42 (Supl. 2), S95-S98.
  • Goldson, E. (2001). Integración sensorial y síndrome X Frágil. Revista de Neurología, 33 (Supl. 1), S32-S36.
  • Hessl, D., Tassone, F., Loesch, D. Z., Berry-Kravis, E., Leehey, M. A., Gane, L. W.,Barbato, I., Rice, C., Gould, E., Hall, D. A., Grigsby, J., Wegelin, J. A., Harris, S., Lewin, F., Weinberg, D., Hagerman, P. J. y Hagerman, R. J. (2005). Abnormal elevation of FMR1 mRNA is associated with psychological symptoms in individuals with the fragile X permutation. American Journal of Medical Genetics Part B: Neuropsychiatric Genetics, 139B: 115-121.
  • http://dx.doi.org/10.1002/ajmg.b.30241
  • Hodapp, R. M. y Dykens, E. M. (2004). Genética y fenotipo conductual en la discapacidad intelectual: su aplicación a la cognición y a la conducta problemática (1.ª parte). Revista Síndrome de Down, 21, 134-149.
  • Hodapp, R. M. y Dykens, E. M. (2005). Genética y fenotipo conductual en la discapacidad intelectual: su aplicación a la cognición y a la conducta problemática (2.ª parte). Revista Síndrome de Down, 22, 27-36.
  • Johnson-Glenberg, M. C. (2008). Fragile X syndrome: Neural network models of sequencing and memory. Cognitive Systems Research, 9, 274-292.
  • ttp://dx.doi.org/10.1016/j.cogsys.2008.02.002
  • Kwon,H., Menon, V., Eliez, S., Warsofsky, I. S., White, C. D., Dyer-Friedman, J., Taylor,A. K., Glover, G. H. y Reiss, A. L. (2001). Functional Neuroanatomy of Visuospatial Working Memory in Fragile X Syndrome: Relation to Behavioral and Molecular Measures. The American Journal of Psychiatry, 158 (7), 1040-1051.
  • http://dx.doi.org/10.1176/appi.ajp.158.7.1040
  • Lasker, A. G., Mazzocco, M. M. M. y Zee, D. S. (2007). Ocular motor indicators of executive dysfunction in fragile X and Turner syndromes. Brain and Cognition, 63, 203-220.
  • http://dx.doi.org/10.1016/j.bandc.2006.08.002
  • Lewis, P., Abbeduto, L., Murphy, M., Richmond, E., Giles, N., Bruno, N. y Schroeder,S. (2006). Cognitive, language and social-cognitive skills of individuals with fragile X syndrome with and without autism. Journal of Intellectual Disability Research, 50 (7), 532-545.
  • http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2788.2006.00803.x
  • Martos-Pérez, J. y Lorente-Comí, M. (2013). Tratamiento de los trastornos del espectro autista: unión entre la comprensión y la práctica basada en la evidencia. Revista Neurología, 57 (1), S185-S191.
  • Mazzocco, M. M. M. (2001). Math Learning Disability and Math LD Subtypes: Evidence from Studies of Turner Syndrome, Fragile X Syndrome, and Neurofibromatosis Type 1. Journal of Learning Disabilities, 34 (6), 520-533.
  • http://dx.doi.org/10.1177/002221940103400605
  • Medina, B. (2014). El síndrome del X Frágil: identificación del fenotipo y propuestas educativas. Revista Española de Discapacidad, 2 (2), 45-62.
  • http://dx.doi.org/10.5569/2340-5104.02.02.03
  • Menon, V., Kwon, H., Eliez, S., Taylor, A. K. y Reiss, A. L. (2000). Functional brain activation during cognition is related to FMR1 gene expression. Brain Research, 877 (2), 367-370.
  • http://dx.doi.org/10.1016/S0006-8993(00)02617-2
  • Menon, V., Rivera, S. M., White, C. D., Glover, G. H. y Reiss, A. L. (2000). Dissociating Prefrontal and Parietal Cortex Activation during Arithmetic Processing. Neuroimage, 12, 357-365.
  • http://dx.doi.org/10.1006/nimg.2000.0613
  • Murphy, M. M., Mazzoco, M. M. M., Gerner, G. y Henry, A. E. (2006). Mathematics learning disability in girls with Turner syndrome or fragile X syndrome. Brain and Cognition, 61, 195-210.
  • http://dx.doi.org/10.1016/j.bandc.2005.12.014
  • O’Brien, G. (2006). Behavioural phenotypes: causes and clinical implications. Advances in Psychiatric Treatment, 12 (5): 338-348.
  • http://dx.doi.org/10.1192/apt.12.5.338
  • Price, J. R., Roberts, J. E., Hennon, E. A., Berni, M. C., Anderson, K. L. y Sideris, J. (2008).Syntactic Complexity during Conversation of Boys with Fragile X Syndrome and Down Syndrome. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 51, 3-15. doi:10.1044/1092- 4388(2008/001)
  • Reiss, A. L. y Dant, C. C. (2003). The behavioral neurogenetics of fragile X syndrome: Analyzing gene-brain-behavior relationships in child developmental psychopathologies. Developmental and Psychopathology, 15: 927-968.
  • http://dx.doi.org/10.1017/S0954579403000464
  • Rivera, S. M., Menon, V., White, C. D., Glasser, B. y Reiss, A. L. (2002). Functional brain activation during arithmetic processing in females with fragile X syndrome is related to FMR1 protein expression. Human Brain Mapping, 16 (4), 206-218.
  • http://dx.doi.org/10.1002/hbm.10048
  • Roberts, J. E., Hennon, E. A., Price, J. R., Dear, E., Anderson, K., Vandergrift, N.A. y Abbeduto, L. (2007). Expressive Language during Conversational Speech in Boys with Fragile X Syndrome. American Journal on Mental Retardation, 112 (1), 1-17.
  • http://dx.doi.org/10.1352/0895-8017(2007)112[1:ELDCSI]2.0.CO;2
  • Roberts, J., Long, S. H., Malkin, Ch., Barnes, E., Skinner, M., Hennon, E. A. y Anderson, K. (2005). A Comparison of Phonological Skills of Boys with Fragile X Syndrome and Down Syndrome. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 48, 980-995. doi:10.1044/1092-4388(2005/067)
  • Roberts, J., Martin, G. E., Moskowitz, L., Harris, A. A., Foreman, J. y Nelson, L. (2007).Discourse Skills of Boys with Fragile X Syndrome in Comparison to Boys with Down Syndrome. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 50, 475-492.
  • http://dx.doi.org/10.1044/1092-4388(2007/033)
  • Rondal, J. A. (2007). Teoría de la mente y lenguaje. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 27 (2), 51-55.
  • http://dx.doi.org/10.1016/S0214-4603(07)70073-6
  • Ruggieri, V. L. y Arberas, C. L. (2003). Fenotipos conductuales. Patrones neuropsicológicos biológicamente determinados. Revista de Neurología, 37 (3), 239-253.
  • Sullivan, K., Hatton, D., Hammer, J., Sideris, J., Hooper, S., Ornstein, P. y Bailey, D. (2006). ADHD symptoms in children with FXS. American Journal of Medical Genetics, Part A, 140A (21), 2275-2288.
  • http://dx.doi.org/10.1002/ajmg.a.31388
  • Sullivan, K., Hatton, D. D., Hammer, J., Sideris, J., Hooper, S., Ornstein, P. A. y Bailey,D. B. (2007). Sustained attention and response inhibition in boys with fragile X syndrome: Measures of continuous performance. American Journal of Medical Genetics Part B: Neuropsychiatric Genetics, 144B (4), 517-532.
  • http://dx.doi.org/10.1002/ajmg.b.30504
  • Visootsak, J., Warren, S. T., Anido, A. y Graham, J. M. (2005). Fragile X Syndrome: An Update and Review for the Primary Pediatrician. Clinical Pediatrics, 44, 371-381.
  • http://dx.doi.org/10.1177/000992280504400501