Calidad de vida y educacion de mayoresLa influencia de los programas universitarios para mayores en el mantenimiento de la calidad de vida. Analisis longitudinal

  1. Macias Gonzalez, Liberto
Dirigida per:
  1. Lluís Ballester Brage Director/a
  2. Carmen Orte Socias Director/a

Universitat de defensa: Universitat de les Illes Balears

Fecha de defensa: 10 de de febrer de 2020

Tribunal:
  1. María Carmen Palmero Cámara Presidenta
  2. Pere Antoni Salvà Tomàs Secretari/ària
  3. Florentino Blázquez Entonado Vocal

Tipus: Tesi

Resum

El treball de recerca «Qualitat de Vida i Educació de Majors: la influència dels Programes Universitaris per a Majors en el manteniment de la qualitat de vida. Anàlisi longitudinal» s'orienta a estudiar al col·lectiu de persones majors de 60 anys que participen en un programa universitari per a persones majors, amb la finalitat de conèixer, d'una banda, com influeix en el seu desenvolupament intel·lectual i personal i, d'altra banda, en la seva qualitat de vida. La metodologia utilitzada per a dur a terme la recerca s'ha basat en tres eixos. D'una banda s'ha utilitzat el CUBRECAVI, un instrument estandarditzat i validat, per a mesurar la qualitat de vida en aquest col·lectiu concret, i d'aquesta manera s'ha pogut obtenir com valoren la seva pròpia qualitat de vida a l'inici del programa i una vegada finalitzat el procés formatiu. A més es van tenir en compte alguns factors associats, que influeixen de manera positiva, a la qualitat de vida com són la «xarxa social» i les «TIC», mitjançant l’emplenament de qüestionaris. D'altra banda, per a conèixer les aportacions, dels professionals que gestionen directament aquest tipus de programes, es va realitzar un Panell Delphi i un DAFO. I finalment per a comprendre l'experiència viscuda en primera persona, es van realitzar «relats de vida» a una selecció d'estudiants, així com un DAFO amb el mateix grup. D'aquesta manera es van obtenir dades, i informació, rellevants de tres fonts importants involucrades en el procés formatiu, utilitzant diferents metodologies per a l'obtenció d'aquestes dades. Una de les conclusions, que es poden ressaltar a nivell general, és que la participació de les persones majors en aquest tipus de programes universitaris de formació, específica per a ells, fomenta un envelliment actiu i en positiu, observant-se beneficis tant en el manteniment com en la millora de la percepció de la qualitat de vida.