La Escape Room educativa como propuesta de gamificación para el aprendizaje de la Historia en Educación Infantil

  1. Noemí Sanz Yepes 1
  2. Almudena Alonso Centeno 1
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Journal:
Didácticas Específicas

ISSN: 1989-5240

Year of publication: 2020

Issue: 22

Pages: 7-25

Type: Article

DOI: 10.15366/DIDACTICAS2020.22.001 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Didácticas Específicas

Metrics

Cited by

  • Dialnet Metrics Cited by: 7 (01-10-2023)
  • Dimensions Cited by: 3 (27-02-2023)

Índice Dialnet de Revistas

  • Year 2020
  • Journal Impact: 0.070
  • Field: EDUCACIÓN Quartile: C4 Rank in field: 186/233

CIRC

  • Social Sciences: D

Dimensions

(Data updated as of 27-02-2023)
  • Total citations: 3
  • Recent citations: 2
  • Field Citation Ratio (FCR): 3.21

Abstract

History learning is often related to different educational stages of Early Childhood Education, because of the structural nature presents by the subject. From this point of view, we understand gamification as a first-order didactic strategy which introduce the concept of temporality, change and history, into the classroom of Early Childhood Education, taking the design of an Educational Escape Room as the starting point. The use of the ludic element in the learning of history allows students to connect with their closest environment in order to relate different contents and competences, so they could achieve multidisciplinary knowledge.

Bibliographic References

  • Blanco, P. D., Fernández, C., Molero, B., Ortega, D., & Sánchez, M. (2008). La formación en didáctica de las Ciencias Sociales del maestro de educación infantil. Una propuesta adaptada al Espacio Europeo de Educación Superior" .
  • Boletín Oficial del Estado. (11 de diciembre de 2018). Madrid, España.
  • Cuenca López, J. M. (s.f.). El currículo de Ciencias Sociales en la Enseñanza no Universitaria: del diseño al desarrollo. LA ENSEÑANZA Y EL APRENDIZAJE DE LAS CIENCIAS SOCIALES EN EDUCACIÓN INFANTIL. Huelva, España.
  • Fernández Díaz, Y., Ortiz Martínez, M., & Serra Larín, S. (enero de 2015). Importancia del juego para niños.
  • Godin, B. (2012). Social Innovation: Utopias of Innovation from C.1830 to the present. Project on the Intellectual History of Innovation. .
  • Marín, I., & Hierro, E. (s.f.). Gamificación. El poder del juego en la gestión empresarial y la conexión con los clientes.
  • Michavilla, F. (2009). LA INNOVACIÓN EDUCATIVA. OPORTUNIDADES Y BARRERAS. Madrid, España.
  • Miralles Martínez, P., & Rivero Gracia, P. (22 de marzo de 2012). Propuestas de innovación para la enseñanza de la historia en Educación Infantil. Murcia, España.
  • Nicholson, S. (2015). Peeking behind the locked door: A survey of escape room facilities.
  • Ramírez Montoya, M. S., & Valenzuela Gonzáñez, J. R. (2017). INNOVACIÓN EDUCATIVA Investigación, formación, vinculación y visibilidad. Madrid, España.
  • Sebarroja, J. C. (2002). El profesor y la innovación educativa. Madrid.