Análisis del escenario de competición en fútbol prebenjamínun estudio de caso

  1. Merino Orozco, Abel
  2. Sabirón Sierra, Fernando
  3. Arraiz Pérez, Ana
Revista:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Any de publicació: 2015

Número: 28

Pàgines: 26-32

Tipus: Article

DOI: 10.47197/RETOS.V0I28.34815 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Resum

The school sport in the beginning of primary education involves non-formal settings with the potential to generate excellent learning opportunities. The main goal of the study is to research within the football training contexts of six-year old infants. This goal is achieved through the understanding of the framework of the ruled competition, which is built up taking into account the children�s football matches performed in the presence of family and coaches. An ethnographic case study design is applied through participant observation. The analysis of image and narrative data spotlights the stress between the competitive reference and the educational one. The importance of the result and game competitiveness stand out as features inherent to the framework; in the same way, they influence participation and instructional development. The model of professional sport leaks into the organizational dynamics. Emotional load goes along with the progress of the match. Furthermore, the study deals with the implications of regulated competition in under 6�s football as non-formal education and it states the necessity to give more importance to the role of the child and his peer group

Referències bibliogràfiques

  • Angrosino, M. (2012). Etnografía y observación participante en Investigación Cualitativa. Madrid: Morata.
  • Armenteros, M. (2007). Aprendizaje de las reglas del fútbol a través del videojuego. Comunicación y pedagogía: Nuevas tecnologías y recursos didácticos, 217, 42-47.
  • Arraiz, A., & Sabirón, F. (2012). Orientación para el aprendizaje a lo largo de la vida: modelos y tendencias. Zaragoza: Prensas Universitarias.
  • Avelaneda, M. (2012). El deporte y la televisión: El papel del profesional de Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 22, 33-37.
  • Barbero, J. (1992). En torno a la concepción idealista del deporte educativo. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15, 43-54.
  • Castejón, F. (2008). Deporte escolar y competición. In I. Hernández y F. Martínez (Coords.). El deporte escolar en la sociedad contemporánea. (pp. 159-177). Almería: Universidad de Almería.
  • Cruz, J., Boixadós, A., Torregrosa & Mimbrero, J. (1996). ¿Existe un deporte educativo?: papel de las competiciones deportivas en el proceso de socialización del niño. Revista de psicología del deporte, 4, 111-132.
  • Flick, U. (2014). La gestión de la calidad en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • García López, L, & Gutiérrez Díaz del Campo, D. (2013). Effects of a Sport Education season on empathy and assertiveness. Physical Education and Sport Pedagogy, (i-first article).
  • Giménez, F.J., & Rodríguez, J.M. (2006). Buscando el deporte educativo. ¿Cómo formar a los maestros? Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 9, 40-45.
  • Gimeno, F. (2000). Entrenando a padres y madres… Claves para una gestión eficaz de la relación con los padres y las madres de jóvenes deportistas. Zaragoza: Gobierno de Aragón.
  • Glaser, B., & Strauss, A. (1967). The discovery of Grounded theory: Strategies for qualitative research. New York: Aldine Publishing.
  • Gutiérrez-García, C., Hoyos, L, Yuri, M. & Pérez-Pueyo, Á. (2014). Perfil profesional de los educadores de deporte escolar en Bogotá. Retos: Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 26, 60-65.
  • Hastie, P., Martínez de Ojeda, D., & Calderón Luquin, A. (2011). A review of research on Sport Education: 2004 to the present. Physical Education & Sport Pedagogy, 16(2), 103-132.
  • Hermoso, Y. (2009) Estudio de la ocupación del tiempo libre de la población escolar y su participación en actividades extraescolares (Doctoral thesis). Málaga: Universidad de Málaga.
  • Huizinga, J. (1994). Homo ludens (4ª reimp.). Madrid: Alianza.
  • Lapresa, D., Arana, J., Garzón, B., Egüén, R. & Amatria, M. (2008). Enseñando a jugar «el fútbol». Hacia una iniciación coherente. Logroño: Universidad de La Rioja y Federación Riojana de Fútbol.
  • Lapresa, D., Arana, J., & Ponce de León, A. (1999). Orientaciones educativas para el desarrollo del deporte escolar. Logroño: Universidad de La Rioja y Federación Riojana de Fútbol.
  • Levey, H. (2009). Playing to win: Raising children in a competitive culture. (Doctoral thesis). Princeton: Princeton University.
  • Meléndez, G. (2008). Prólogo. En D. Lapresa, J. Arana, B. Garzón, R. Egüén, y M. Amatria (Coords.). Enseñando a jugar «el fútbol». Hacia una iniciación coherente. Logroño: Universidad de La Rioja y Federación Riojana de Fútbol.
  • Morin, E. (1998). Introducción al pensamiento complejo (2ª reimp.). Barcelona: Gedisa.
  • Ortega, E. (2009). Orientaciones educativas del deporte: Educación Física y Deporte Escolar. Revista digital de Innovación y experiencias, 17.
  • Pinheiro, V., Camerino, O. & Sequeira, P. (2014). El fair play en la iniciación deportiva, un estudio con entrenadores de fútbol Retos: Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 25, 32-35.
  • Reverter, J., Mayolas, C., Adell L. & Plaza, D. (2009). La competición deportiva como medio de enseñanza en los centros educativos de primaria. Retos: Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 16, 5-9.
  • Sabirón, F. (2006). Métodos de investigación etnográfica en Ciencias Sociales. Zaragoza: Mira.
  • Sánchez, D.L. (2001). Influencia de la familia en el deporte escolar. Revista Digital EFDeportes, 40.
  • Sánchez, D. L. & Viciana Ramírez, J. (2002). Análisis del discurso de un entrenador de fútbol: comparación entre dos situaciones diferentes de competición. Motricidad: revista de ciencias de la actividad física y del deporte, 8, 161-173.
  • Serra, J., García, L. M. & Sánchez-Mora, D. (2011). El juego modificado, recurso metodológico en el fútbol de iniciación. Retos: Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 20, 37-42.
  • Taylor, S.J. & Bogdan, R. (1986). Introducción a los métodos cualitativos en investigación: la búsqueda de significados. Buenos Aires: Paidós.
  • Toral, G; Vicente, A. & García, I. (2004). Dejad que los niños y las niñas jueguen (Entrenamiento integral y comunicación positiva). Bilbao: Diputación Foral de Bizkaia.
  • Torres, J. & Torres, B. (2008). Una propuesta metodológica para el deporte escolar con objetivos de recreación. En I. Hernández y F. Martínez (Coords). El deporte escolar en la sociedad contemporánea. (pp. 103-121). Almería: Universidad de Almería.
  • UNESCO (1978). Carta Internacional de la Educación Física y el Deporte. En Actas de la Conferencia General 20.a reunión París, 24 de octubre 28 de noviembre de 1978, (32-35).
  • Valdemoros, M.A. (2010). Los valores en el ocio físico-deportivo. Análisis y propuestas educativas. Logroño: Universidad de La Rioja.
  • Viciana Ramírez, J., y Zabala Díaz, M. (2004). El papel educativo y la responsabilidad de los entrenadores deportivos. Una investigación sobre las instrucciones a escolares en fútbol de competición. Revista de educación, 335, 163-188.