Desigualdades Socioespaciales en la Educación Secundaria Postobligatoriael caso de Madrid

  1. Rujas, Javier 2
  2. Prieto, Miriam 1
  3. Rogero-García, Jesús 1
  1. 1 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

  2. 2 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Journal:
REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

ISSN: 1696-4713

Year of publication: 2020

Issue Title: School segregation

Volume: 18

Issue: 4

Pages: 241-267

Type: Article

DOI: 10.15366/REICE2020.18.4.010 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

Abstract

Studying the socio-spatial dimension of education is essential to understand educational inequalities and school segregation. This paper analyses the distribution of upper secondary education provision in Madrid (Baccalaureate and medium level vocational training) across the city. To do so, it draws on a dataset gathered from an official school search engine and secondary data. The distribution of upper secondary education provision in space is unequal, and meets the socio-spatial divide between the advantaged (northwest) and disadvantaged (southeast) areas of the city. A larger number of upper secondary schools and students and, in particular, a larger presence of the academic track, in the richer districts of the city, and a higher proportion of state schools in working class inner suburbs and private schools in the middle and upper class districts of the city center and the northwest. Also, significant differences are found in the spatial distribution and availability of the two tracks of upper secondary education and their different modalities, degrees, and distinctive options. The uneven distribution of upper secondary education provision in urban space could be contributing to produce unequal educational opportunities for young people leaving in privileged and disadvantaged areas of the city.

Funding information

Este trabajo se enmarca en el proyecto "La construcción de las oportunidades educativas post-16. Un análisis de las transiciones a la educación secundaria postobligatoria en contextos urbanos" (EDUPOST16, http://edupost16.es/), financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad (Ref. CSO2016-80004-P). Se presentó una versión anterior en la XX Conferencia de Sociología de la Educación de 2018. Javier Rujas quiere agradecer a Miguel Rubiales su generosa ayuda en la iniciación al análisis socio-espacial con SIG.

Funders

Bibliographic References

  • Alegre, M. A. y Ferrer, G. (2010). School regimes and education equity: Some insights based on PISA 2006. British Educational Research Journal, 36(3), 433-461. https://doi.org/10.1080/01411920902989193
  • Bonal, X. y Albaigés, B. (2009). La segregación escolar en Cataluña. Cuadernos de Pedagogía, 387, 89-94.
  • Bonal, X. y Bellei, C. (2018). Introduction: The renaissance of school segregation in a context of globalization. En X. Bonal y C. Bellei (Eds.), Understanding school segregation. Patterns, causes and consequences of spatial inequalities in education (pp. 3-26). Bloomsbury. https://doi.org/10.5040/9781350033542.ch-001
  • Bourdieu, P. (2015). Effets de lieu. En P. Bourdieu (Ed.), La misère du monde (pp. 249-262). Seuil.
  • Brännström, L. (2008). Making their mark: The effects of neighbourhood and upper secondary school on educational achievement. European Sociological Review, 24(4), 463-478. https://doi.org/10.1093/esr/jcn013
  • Bernardi, F. y Requena, M. (2010). Inequality in educational transitions: The case of post-compulsory education in Spain. Revista de Educación, Número extraordinario, 93-118.
  • Butler, T. y Robson, G. (2003). London calling: The middle classes and the making of inner London. Berg.
  • Franzé, A., Poveda, D., Jociles, M. I., Rivas, A. M., Villaamil, F., Peláez, C. y Sánchez, P. (2011). La segregación étnica en la educación secundaria de la ciudad de Madrid: Un mapa y una lectura crítica. En F. J. García Castaño y S. Carrasco Pons (Eds.), Población inmigrante y escuela: Conocimientos y saberes de investigación (pp. 289-316). MEC-IFIIE.
  • Galster, G. C. (2012). The mechanism(s) of neighbourhood effects: Theory, evidence, and policy I¡implications. En M. van Ham, D. Manley, N. Bailey, L. Simpson y D. Maclennan (Eds.), Neighbourhood effects research: New Perspectives (pp. 23-55). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-2309-2_2
  • Gramberg, P. (1998). School segregation: The case of Amsterdam. Urban Studies, 35(3), 547-564. https://doi.org/10.1080/0042098984907
  • Jencks, C. y Mayer, S. E. (1990). The social consequences of growing up in a poor neighborhood. En L. E. Lynn y M. G. H. McGeary (Eds.), Inner-city poverty in the United States (pp. 111-186). National Academy Press.
  • Kauppinen, T. M. (2007). Neighborhood effects in a European city: Secondary education of young people in Helsinki. Social Science Research, 36(1), 421-444. https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2006.04.003
  • Kauppinen, T. M. (2008). Schools as mediators of neighborhood effects on choice between vocational and academic tracks of secondary education in Helsinki. European Sociological Review, 24(3), 379-391. https://doi.org/10.1093/esr/jcn016
  • Leventhal, T. y Brooks-Gunn, J. (2000). The neighborhoods they live in: The effects of neighborhood residence on child and adolescent outcomes. Psychological Bulletin, 126(2), 309-337. https://doi.org/10.1037/0033-2909.126.2.309
  • Morentin, J. y Ballesteros, B. (2018). Desde fuera de la escuela: Una reflexión en torno al aprendizaje a partir de trayectorias de abandono escolar prematuro. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16(1), 5-20. https://doi.org/10.15366/reice2018.16.1.001
  • Murillo, F. J. y Martínez-Garrido, C. (2018). Magnitud de la segregación escolar por nivel socioeconómico en España y sus Comunidades Autónomas y comparación con los países de la Unión Europea. RASE. Revista de Sociología de la Educación, 11(1), 37-58. https://doi.org/10.7203/rase.11.1.10129
  • Murillo, F. J., Belavi, G. y Pinilla, L. M. (2018). Segregación escolar público-privada en España. Papers: Revista de Sociología, 103(3), 307-337. https://doi.org/10.5565/rev/papers.2392
  • Musterd, S., Marcinczak, S., Ham, M. y Tammaru, T. (2017). Socioeconomic segregation in European capital cities. Increasing separation between poor and rich. Urban Geography, 38(7), 1062-1083. https://doi.org/10.1080/02723638.2016.1228371
  • Oberti, M. (2007). Social and school differentiation in urban space: Inequalities and local configurations. Environment and Planning A, 39(1), 208-227. https://doi.org/10.1068/a39159
  • Oberti, M. y Savina, Y. (2019). Urban and school segregation in Paris: The complexity of contextual effects on school achievement. Urban Studies, 56(15), 3117–3142. https://doi.org/10.1177/0042098018811733
  • Owens, A. y Candipan, J. (2019). Social and spatial inequalities of educational opportunity: A portrait of schools serving high and low income neighbourhoods in US metropolitan areas. Urban Studies, 56(15), 3178-3197. https://doi.org/10.1177/0042098018815049
  • Prieto, M. y Villamor, P. (2012). Libertad de elección, competencia y calidad: Las políticas educativas de la Comunidad de Madrid. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación de Profesorado, 16(3), 149-166.
  • Prieto, M. y Rujas, J. (2020). Transiciones a la educación posobligatoria en Madrid: El peso de los factores políticos e institucionales. Papers: Revista de Sociología, 105(2), 183-209. http://doi.org/10.5565/rev/papers.2777
  • Raudenbush, S. W. y Willms, J. D. (1995). The estimation of school effects. Journal of Educational and Behavioral Statistics, 20(4), 307-335. https://doi.org/10.2307/1165304
  • Rogero-García, J. y Andrés-Candelas, M. (2017). Segregación escolar y desigualdades educativas. En B. Barragué y J. Zalakain (Coords.), Repensar las políticas sociales. Predistribución e inversión social (pp. 87-98). Grupo 5.
  • Rubiales, M. (2020). Segregación en las metrópolis españolas 2001-2011: Un análisis con detalle territorial. Documents d’Anàlisi Geogràfica, 66(1), 83-105. https://doi.org/10.5565/rev/dag.581
  • Sorando, D. y Leal, J. (2019). Distantes y desiguales: El declive de la mezcla social en Barcelona y Madrid. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 167, 125-148. https://doi. org/10.5477/cis/reis.167.125
  • Sturgis, P., Brunton-Smith, I., Kuha, J. y Jackson, J. (2014). Ethnic diversity, segregation and the social cohesion of neighbourhoods in London. Ethnic and Racial Studies, 37(8), 1286-1309. https://doi.org/10.1080/01419870.2013.831932
  • Sykes, B. y Musterd, S. (2011). Examining neighbourhood and school effects simultaneously: What does the Dutch evidence show? Urban Studies, 48(7), 1307-1331. https://doi.org/10.1177/0042098010371393
  • van Zanten, A. (2009). Competitive arenas and schools' logics of action: a European comparison. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 39(1), 85-98. https://doi.org/10.1080/03057920802447867
  • van Zanten, A. (2012). Postface. De la ségrégation aux inégalités: La réduction des opportunités. Formation Emploi, 120(4), 127-134.
  • Villamor, P. y Prieto, M. (2016). Reformas hacia la privatización de la educación en la Comunidad de Madrid. RASE. Revista de Sociología de la Educación, 9(2), 265-276.