Sports monoculture and vehicular jargon in the educational value of school football in Spain

  1. Abel Merino Orozco 1
  2. Alfredo Berbegal Vázquez 1
  3. Ana Arraiz Pérez 1
  4. Fernando Sabirón Sierra 1
  1. 1 Universidad de Zaragoza
    info

    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/012a91z28

Zeitschrift:
Culture and Education, Cultura y Educación

ISSN: 1135-6405 1578-4118

Datum der Publikation: 2020

Ausgabe: 32

Nummer: 3

Seiten: 583-608

Art: Artikel

DOI: 10.1080/11356405.2020.1785157 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Andere Publikationen in: Culture and Education, Cultura y Educación

Zusammenfassung

The importance and social availability of sport in Spain is presented as a cultural space in which pleasures and dreams are placed. Football occupies a privileged place in the media in a meaningful way, which converges with the consolidation of extracurricular activities and involves elementary schools in a specific way of understanding competition, the management of free time and endemic language at schools. This study uses an ethnographic design, where 21 interviews with teachers and 207 participant observation sessions were held with 101 schoolchildren (96 boys and five girls) who play on 10 school football teams, along with their relatives, friends and coaches as educational referents. The most salient results reveal a monopolization of school free-time spaces through the practice of football, which entails exclusionary microsocial processes if a child does not share the hobby or skills, a one-way media referentiality and children’s use of a sports jargon steeped in technicalities and vulgarisms acquired by linguistic immersion. The study concludes with an appeal to the need to adapt adult mediation to the particularities of children’s understanding of sports, since the media management of the sport reflects mercantile interests with no educational value or overlap with the curriculum.

Bibliographische Referenzen

  • Adler, A. , & Adler, P. (1994). Observation Techniques. In N.Denzin, & Y. S.Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 376–392). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Angrosino, M. (2012). Etnografía y observación participante en Investigación Cualitativa . Madrid: Morata.
  • Arraiz, A. , & Sabirón, F. (2012). Orientación para el aprendizaje a lo largo de la vida: modelos y tendencias . Zaragoza: Mira.
  • Azpillaga, I. , González, Ó. , Irazusta, S. , & Arruza, J. (2012). Análisis y valoración de la influencia que ejerce el perfil formativo de los entrenadores en jóvenes futbolistas. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación , 22, 62–64.
  • Baker, J. (2003). Early specialization in youth sport: A requirement for adult expertise? High Ability Studies , 14, 85–94.
  • Bernhardt, P. C. , Dabbs, J. M. , Fielden, J. A. , & Lutter, C. D. (1998). Testosterone changes during vicarious experiences of winning and losing among fans at sporting events. Physiology and Behavior , 65, 59–62.
  • Boor, S. , Green, M. , Hanson, C. , Shaffer, A. , Thorpe, A. , & Winn, C. (2016). Annual review of football finance 2016 . Manchester: Sports Business Group at Deloitte.
  • Butcher, J. , Lindner, K. J. , & Johns, D. P. (2002). Withdrawal from competitive youth sport: A retrospective ten-year study. Journal of Sport Behavior , 25, 145–163.
  • Calzada, A. (2004). Deporte y educación. Revista de Educación , 335, 45–60.
  • Caniuqueo, A. , Hernández, C. , Troyano, A. , Riquelme, D. , Vargas, Á. , Vargas, R. , & Fernandes, J. (2018). Representaciones sociales: el significado de la Educación Física para los estudiantes de esa disciplina. Revista electrónica de Investigación Educativa , 20(1), 104–111.
  • Cano, R. (2018). Comunicación digital en el mundo del fútbol (Doctoral dissertation). Cádiz: Universidad de Cádiz.
  • Cara, J. F. , Pernía, I. , & Utrilla, M. (2014). Relaciones socio-afectivas entre jugadores, padres, entrenadores y árbitros en los campos de fútbol base. E-motion. Revista de Educación Motricidad e Investigación , 2, 78–87.
  • Carriedo, A. (2016). El seguimiento del fútbol a través de los medios de comunicación: repercusiones sobre el funcionamiento moral y la agresividad de los espectadores (Doctoral dissertation). Oviedo: Universidad de Oviedo.
  • Casáis, L. (2009). Fútbol Base: El entrenamiento en categorías de formación (Vól. II). Vigo: Moreno y Conde Sports.
  • Cruz, J. , Mora, A. , Souza, C. , & Alcaraz, S. (2016). Effects of an individualized program on coaches’ observed and perceived behaviour. Revista de Psicología del Deporte , 25, 137–144.
  • Cruz, J. , Torregrosa, M. , Sousa, C. , Mora, A. , & Viladrich, C. (2011). Efectos conductuales de programas personalizados de asesoramiento a entrenadores en estilo de comunicación y clima motivacional. Revista de Psicología del Deporte , 20, 179–195.
  • Ericsson, K. A. , Krampe, R. T. , & Tesch-Romer, C. (1993). The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance. Psychological Review , 100, 363–406.
  • Eslava, J. (2013). Letras y pasión en el fútbol peruano. Bien jugado. Las patadas de una ilusión . Madrid: Aguilar.
  • Flick, U. (2007). Introducción a investigación cualitativa (2ª ed.). Madrid: Ediciones Morata.
  • Fraile, A. (2004). Hacia un deporte escolar educativo. In A.Fraile (Coord.), El deporte escolar en el Siglo XXI: análisis y debate desde una perspectiva europea (pp. 9–30). Barcelona: Grao.
  • Haugaasen, M. , & Jordet, G. (2012). Developing football expertise: A football-specific research review. International Review of Sport and Exercise Psychology , 5, 177–201.
  • Hendry, D. T. , Crocker, P. R. E. , & Hodges, N. J. (2014). Practice and play as determinants of self-determined motivation in youth soccer players. Journal of Sports Sciences , 32, 1091–1099.
  • Herbert, T. , & Dugas, E. (2011). L’agressivité motrice en question au sein du football. Staps: revue internationale des sciences du sport et de l’education physique , 91, 47–62.
  • Hofstede, G. J. , de Caluwé, L. , & Peters, V. (2010). Why simulation games work-in search of the active substance: A synthesis. Simulation and Gaming , 41, 824–843.
  • Jachyra, P. , Atkinson, M. , & Washiya, Y. (2015). ‘Who are you, and what are you doing here’: Methodological considerations in ethnographic Health and Physical Education research. Ethnography and Education , 10, 242–261.
  • Jayanthi, N. , Kliethermes, S. A. , & Côté, J. (2020). Youth sport specialisation: The need for an evidence-based definition. British Journal of Sports Medicine , 54, 196–197.
  • Kliethermes, S. A. , Nagle, K. , Côté, J. , Malina, R. M. , Faigenbaum, A. , Watson, A. , … Jayanthi, N. (2020). Impact of youth sports specialisation on career and task-specific athletic performance: A systematic review following the American Medical Society for Sports Medicine (AMSSM) Collaborative Research Network’s 2019 Youth Early Sport Specialisation Summit. British Journal of Sports Medicine , 54, 221–230.
  • Kvale, F. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa . Madrid: Ediciones Morata.
  • Marini, E. (2016). Las redes sociales como estrategia comunicativa en la espectacularización del deporte el caso del fútbol de masas en España, Italia e Inglaterra (Doctoral dissertation). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • Martín, R. , López, H. , & Fernández, J. (2017). El deporte como antídoto contra la fragmentación de audiencias: Un estudio exploratorio de los programas más vistos de la televisión en España (1989-2016). Revista Latina de Comunicación Social , 72, 1027–1039.
  • Martínez, E. (2015). Gestión de la Calidad de los Servicios de los Clubes de Fútbol Base (Doctoral dissertation). Murcia: Universidad de Murcia.
  • Merino, A. , Arraiz, A. , & Sabirón, F. (2017). La adherencia del entorno familiar en el fútbol prebenjamín: un estudio de caso. Revista iberoamericana de psicología del ejercicio y el deporte , 12, 139–148.
  • Merino, A. , Arraiz, A. , & Sabirón, F. (2018). U8 football training: Optimising educational potential. Apunts. Educación Física y Deportes , 133, 68–84.
  • Merino, A. , Sabirón, F. , & Arraiz, A. (2015). Análisis del escenario de competición en fútbol prebenjamín: Un estudio de caso. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación , 28, 26–32.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte . (2015). Encuesta de hábitos deportivos en España. 2015 . Madrid: Secretaría General Técnica. Subdirección General de Documentación y Publicaciones.
  • Nocera, P. (2009). Los usos del concepto de efervescencia y la dinámica de las representaciones colectivas en la sociología durkheimiana. Revista Española de Investigaciones Sociológicas , 127, 93–119.
  • Ortín, F. J. (2009). Los padres y el deporte de sus hijos . Madrid: Pirámide.
  • Peñaloza, R. , Méndez, M. P. , Jaenes, J. C. , & Ponce, N. (2017). Orientación de logro y compromiso deportivo: estudio transcultural entre México y España. Revista de Psicología del Deporte , 26, 133–139.
  • Pérez, D. (2019). Aplicación del análisis del rendimiento y coaching en un equipo de fútbol para la mejora psicológica y el rendimiento (Doctoral dissertation). Valencia: Universitat de València.
  • Pesce, C. , Faigenbaum, A. , Crova, C. , Marchetti, R. , & Bellucci, M. (2013). Benefits of multi-sports physical education in the elementary school context. Health Education Journal , 72, 326–336.
  • Sabirón, F. (2006). Métodos de investigación etnográfica en Ciencias Sociales . Zaragoza: Mira.
  • Santos, S. , Mateus, N. , Gonçalves, B. , Silva, A. , Sampaio, J. , & Leite, N. (2015). The influence of previous sport experiences in transfer of behaviour patterns among team sports. Revista de Psicologia del Deporte , 24(3), 89–92.
  • Sousa, C. , Cruz, J. , Torregrosa, M. , Vilches, D. , & Viladrich, C. (2006). Evaluación conductual y programa de asesoramiento personalizado (PAPE) a entrenadores de deportistas jóvenes. Revista de Psicología del Deporte , 15, 263–278.
  • Stake, R. E. (1999). Investigación con estudio de casos (2ª ed.). Madrid: Morata.
  • Taylor, S. J. , & Bogdan, R. (1986). Introducción a los métodos cualitativos en investigación: la búsqueda de significados . Buenos Aires: Paidós.
  • Vallerand, R. J. , Ntoumanis, N. , Philippe, F. L. , Lavigne, G. L. , Carbonneau, N. , Bonneville, A. , … Maliha, G. (2008). On passion and sports fans: A look at football. Journal of Sports Sciences , 26, 1279–1293.
  • Viciana, J. , Mayorga, D. , Ruiz, J. , & Blanco, H. (2016). La comunicación educativa de entrenadores de fútbol en competición. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación , 29, 17–21.
  • Galeano, E. (2015). El fútbol a sol y a sombra (6ª ed.). Madrid: Siglo XXI.
  • Glaser, B. , & Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research . New York, NY: Aldine Publishing.