Presencia del streaming, mixture e inclusión en los centros educativos españoles de primaria y secundaria
- Cifuentes García, María Asunción
- Torrego Egido, Luis
- Siles Molina, Gregori
ISSN: 0213-8646
Year of publication: 2012
Issue Title: De la superstición a la ciencia
Issue: 73
Pages: 89-104
Type: Article
More publications in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales
Bibliographic References
- AUBERT, A.; FLECHA, A.; GARCÍA, C.; FLECHA, R. Y RACIONERO, S. (2008). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Barcelona: Hipatia.
- BRADDOCK, J.H. Y SLAVIN, R.E. (1992). Why ability grouping must end: Achieving Excellence and Equity in American Education. Baltimore, mD: Center for research on Effective schooling for Disadvantaged students.
- CHORZEMPA, B. F. Y GRAHAM, S. (2006). “Primary-grade teachers’ use of within-class ability grouping in reading”. Journal of Educational Psychology, 98 (3), 529-541.
- COMISIÓN EUROPEA (2006). Eficiencia y equidad en los sistemas europeos de educación y formación. Bruselas, 8/9/2006, Com(2006) 481 final. sEC (2006) 1096.
- DE HAAN, M. Y ELBERS, E. (2005). “Peer tutoring in a multiethnic classroom in the netherlands: a multiperspective analysis of diversity”. Comparative Education Review, 49(3), 365-388.
- ELBOJ, C., PUIGDELLÍVOL, I., SOLER, M. Y VALLS, R. (2002). Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación. Barcelona: Graó.
- ELBOJ, C. Y NIEMELÄ, R. (2010). “sub-communities of mutual learners in the classroom: the case of interactive groups”. Revista de Psicodidáctica, 15(2), 177-189.
- FLECHA, R. (1997). Compartiendo palabras: el aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo. Barcelona: paidós.
- FREIRE, P. (1998). Pedagogy of Freedom. Ethics, democracy and civic courage. Lanham, mD: rowman & Littlefield.
- GATT, S., OJALA, M. Y SOLER, M. (2011). “Promoting social inclusion counting with everyone: Learning communities and inCLuD-ED”. International Studies in Sociology of Education, 21(1), 33-47.
- GÓMEZ, J., LATORRE A., SÁNCHEZ M. Y FLECHA R. (2006). Metodología comunicativa Crítica. Barcelona: El Roure.
- GÓMEZ, A., PUIGVERT, L. Y FLECHA R. (2011). “Critical communicative methodology: informing real social transformation through research”. Qualitative Inquiry, 17(3), 235-245.
- INCLUD-ED project. strategies for inclusion and social cohesion in Europe from education. 2006-2011. 6th Framework programme. Citizens and Governance in a knowledgebased society. Cit4-Ct-2006-028603. Directorate-General for Research, European Commission.
- INCLUD-ED. (2009). Actions for success in schools in Europe. European Commission, Directorate-General for Research, 6th Framework programme for research – Citizens and Governance in a knowledge-based society.
- INCLUD-ED. (2011). Actuaciones de éxito en las escuelas europeas. ministerio de Educación: instituto de Formación del profesorado, investigación e innovación Educativa (iFiiE).
- JOHNSON, D.W., JOHNSON, R.T. Y HOLUBEC, E.J. (1994). Cooperative learning in the Classroom. alexandria, Va: association for supervision and Curriculum Development.
- OLIVER, E. Y GATT, S. (2010). “De los actos comunicativos de poder a los actos comunicativos dialógicos en las aulas organizadas en grupos interactivos”. Review Signos, 2010, 43(2): 279-294.
- OCDE (2010). PISA 2009 Results: What Makes a School Successful? Resources, policies and practices. Volume iV.
- PUIGDELLÍVOL, I. Y KRASTINA, L. (2010). “inclusió i segregació a l’escola: practiques inclusives i excloents amb l’alumnat vulnerable”. Temps d’Educació, (38), 95-113.
- SLAVIN, R. (1991). “Synthesis of research of cooperative learning”. Educational Leadership, 48(5), 71-82.
- STEVENS, R. Y SLAVIN, R. (1995). “The cooperative elementary school: Effects on students' achievement, attitudes, and social relations”. American Educational Research Journal, 32(2), 321-351.
- WELLS, G. (1999). Dialogic inquiry: Towards a sociocultural practice and theory of education. New York: Cambridge University Press.
- YOUDELL, D. (2003). “Identity traps or how black students fail: the interactions between biographical, sub-cultural, and learner identities”. British Journal of Sociology of Education, 24(1), 3-20.
- ZIMMER, R. (2003). “a new twist in the educational tracking debate”. Economics of Education Review, 22(3), 307.
Portal documents are updated daily. This date refers to the updating of information related to the portal structure (people, research groups, organizational units, projects...).