Educación STEMdel acrónimo a su transposición didáctica

  1. Radu Bogdan Toma 1
  1. 1 Universidad de Burgos, España
Revue:
Boletín ENCIC: Revista del Grupo de Investigación HUM-974

ISSN: 2530-9579

Année de publication: 2021

Titre de la publication: Enseñanza basada en el contexto, prácticas científicas y educación STEM: Propuestas estratégicas para promover el pensamiento crítico desde la Enseñanza de las Ciencias

Volumen: 5

Número: 2

Pages: 110-118

Type: Article

D'autres publications dans: Boletín ENCIC: Revista del Grupo de Investigación HUM-974

Résumé

Despite the growing popularity of the integrated STEM approach in science education, the many conflicting conceptualizations compromise its educational value. Likewise, the absence of pedagogical models makes its didactic transposition a challenging task that is inconsistent with the definitions proposed in the literature. Therefore, this article presents a socio-constructivist interdisciplinary STEM education model that aims at integrating conceptual and procedural scientific, engineering, mathematical and technological curricular contents in a single teaching and learning sequence. Subsequently, the usefulness of the proposed model for the design of STEM teaching units is illustrated. Finally, the implications of the proposed model for future research are discussed.

Références bibliographiques

  • Ausubel, D. P. (1982). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. Trillas.
  • Bybee, R. W. (2011). Scientific and Engineering practices in K-12 Classrooms: Understanding a Framweork for K-12 Science Education. The Science Teacher, 78, 34–40.
  • Couso, D., y Grimalt, C. (2020). ¿Qué es STEM y STEAM y por qué ponerse a ello? Aula de Innovación Educativa, 290, 71–72.
  • Cunningham, C. M. (2018). Engineering in elementary STEM education: Curriculum design, instruction, learning, and assessment. Teachers College Press and Museum of Science Driveway.
  • Dare, E. A., Ellis, J. A., y Roehrig, G. H. (2018). Understanding science teachers’ implementations of integrated STEM curricular units through a phenomenological multiple case study. International Journal of STEM Education, 5(4), 1–19.
  • Domènech, J. (2018). Aprendizaje basado en proyectos en el marco STEM. Componentes didácticas para la competencia científica. Ápice, Revista de Educación Científica, 2(2), 29–42.
  • Gobierno de España (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. [Organic Law 8/2013, of December 9, 2013, for the improvement of the quality of education].
  • Kelley, T. R., y Knowles, J. G. (2016). A conceptual framework for integrated STEM education. International Journal of STEM Education, 3(11), 1–11.
  • Moore, T., Stohlmann, M., Wang, H., Tank, K., Glancy, A., y Roehrig, G. (2014). Implementation and integration of engineering in K-12 STEM education. In S.
  • Purzer, J. Strobel, & M. Cardella (Eds.), Engineering in Pre-College Settings: Synthesizing Research, Policity, and Practices (pp. 35–60). Purdue University Press.
  • NGSS Lead States. (2013). The Next Generation Science Standards: For states, by states. The National Academies Press.
  • Sanders, M. (2009). STEM, STEM education, STEM mania. Technology Teacher, 68(4), 20–26.
  • Solé, A. (2007). The dream of water. Barcelona: Bausan Films.
  • Toma, R. B. (2018). Integrando la programación computacional en el enfoque STEM: un ejemplo sobre la calidad del agua. En I. M. Greca y J. Á. Meneses (Coords.), Proyectos STEAM para la Educación Primaria: fundamentos y aplicaciones prácticas, (pp. 115-136). Dextra Editorial S.L.
  • Toma, R. B., y García-Carmona, A. (2021). «De STEM nos gusta todo menos STEM». Análisis crítico de una tendencia educativa de moda. Enseñanza de las Ciencias, 39(1), 65-80.
  • Toma, R. B., & Retana-Alvarado, D. A. (2021). Mejora de las concepciones de maestros en formación de la educación STEM. Revista Iberoamericana de Educación, 87(1), 15–33.
  • Vygotsky, L. S. (1981). Pensamiento y lenguaje. La Pléyade.