¿Por qué ya no cantan los maestros?

  1. Nieto-Miguel, Ignacio 1
  2. Álvarez García, Francisco José 2
  3. Guevara Ingelmo, Raquel María 2
  4. Urchaga Litago, José David 2
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

  2. 2 Universidad Pontificia de Salamanca
    info

    Universidad Pontificia de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02jj93564

Journal:
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado: REIFOP

ISSN: 1575-0965

Year of publication: 2022

Issue Title: Metodologías docentes en momentos de cambio

Volume: 25

Issue: 2

Pages: 15-26

Type: Article

DOI: 10.6018/REIFOP.516371 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado: REIFOP

Sustainable development goals

Abstract

The present work analyzes the use of the song as a didactic tool in the field of Primary Education, for which a study was carried out with a total of 128 general teachers of Primary Education (22.7% women) active in the Community. of Castilla y León in Spain, and without a specific musical training. The fundamental objective was to know the musical tools that they use in their classes (especially the song) according to the years of teaching experience. The main results show that music as a transversal tool is highly valued by generalist teachers in line with other research, although there are relevant differences in the use of the song according to the years of teaching experience, with veterans being the ones who use music the most. same. Finally, the causes that may have influenced the decrease in the use of songs as a didactic resource –traditionally considered highly useful and effective– are analyzed and some measures are proposed to enhance it.

Bibliographic References

  • Aróstegui, J. L. (2014). Introducción. En J. L. Aróstegui (Ed.), La Música en educación primaria. Manual de formación del profesorado (pp. 13-15). Madrid: Dairea.
  • Barrios, P. (2004). Música popular de tradición oral y aplicación en contextos escolares. En E. Barcia (Ed.), La tradición oral en Extremadura : utilización didáctica de los materiales (pp. 339-380). Mérida: Consejería De Educación, Ciencia Y Tecnología.
  • Bautista, P. (2017). El futuro maestro generalista ¿Preparado para utilizar la música en su enseñanza? Revista Educación y Ciencia, 6(47), 32-44.
  • Bowles, C. L. (1998). Music Activity Preferences of Elementary Students. Journal of Research in Music Education, 46(2), 193-207.
  • Bowman, W. (2012). Music´s place in education. En G. E. McPherson & F. Graham (Eds.), The Oxford Handbook of Music Education, vol 1. (pp. 21-39). Oxford: Oxford University Press.
  • Cámara, A. (2004). La actividad de cantar en la escuela : una práctica en desuso. Revista de Psicodidáctica, 17, 75-84.
  • Cámara, A. (2005). Actitudes de los niños y las niñas hacia el canto. Musiker, 14, 101-119.
  • Casanova, O., & Serrano, R. M. (2016). Internet, tecnología y aplicaciones para la educación musical universitaria del siglo XXI. REDU: Revista de docencia Universitaria, 14(1), 405-421.
  • Crookes, G., & Schmidt, R. W. (1991). Motivation: Reopening the Research Agenda. Language Learning, 41, 469-512.
  • Dopico, E. (2008). Tradición y tecnología en la cultura oral. Revista de Antropología Experimental, 8, 139-159.
  • Elorriaga, A. (2018). El sonido se transforma. Educación coral para adolescentes. Madrid: Editorial Anexo.
  • Falioni, J. W. (1993). Music as Means to Enhance Cultural Awareness and Literacy in the Foreign Language Classroom. Mid-Atlantic Journal of Foreign Language Pedagogy, 7, 97-108.
  • Flores, S. (2007). Principales acercamientos al uso de la música popular actual en la Educación Secundaria. Revista Electrónica de LEEME, 2007, 1-16.
  • Fonseca, M. . C., & García, L. (2010). Aprender Español en usa: los Medios de Comunicación como Motivación Social. Comunicar, 34, 145-153.
  • Gul, G., & Bozkaya, I. (2015). The Efficiency of The Song Repertoire on The Musical Development Level of Pre-School Children Aged Six Years Old. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 197, 506-513. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.177
  • Hormigos, J. (2008). Música y sociedad. Análisis sociológico de la cultura musical de la posmodernidad. Madrid: Fundación Autor.
  • Hormigos, J. (2020). Una propuesta metodológica para trabajar la violencia de género con adolescentes a través de las canciones. Revista Electronica de LEEME, 46, 92-107. https://doi.org/10.7203/LEEME.46.16999
  • Karvelis, N. (2018). Race, Class, Gender, and Rhymes: Hip-Hop as Critical Pedagogy. Music Educators Journal, 105(1), 46-50. https://doi.org/10.1177/0027432118788138
  • López, M. A. (2007). La música en centros de educación infantil 3-6 años de Galicia e Inglaterra: un estudio de su presencia y de las prácticas educativas [Universidad Santiago de Compostela]. https://minerva.usc.es/xmlui/handle/10347/2355
  • Marín-Suelves, D., Pardo-Baldoví, M. I., Vidal-Esteve, M. I., & San Martín-Alonso, A. (2021). Indagación narrativa y construcción de identidades docentes : la reflexión pedagógica como herramienta de formación docente Narrative inquiry and construction of teacher identities : pedagogical reflection as a teacher training tool. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2), 125-138. https://doi.org/https://doi.org/10.6018/reifop.469691
  • Martín, M. J. (2010). Las canciones infantiles de Transmisión Oral en Murcia durante el siglo XX. Murcia: Universidad de Murcia.
  • Molina, M., Fernández, S., Vázquez, F., & Urra, A. (2006). Voz del niño. Revista de medicina de la Universidad de Navarra, 50(3), 31-43.
  • Muñoz, J. R. (2019). ¿A quién le importa el canto en el aula ? Estudio basado en un cuestionario. Revista Electrónica de LEEME, 44, 1-23. https://doi.org/10.7203/LEEME.44.15631
  • Murphey, T. (1990). The Song Stuck in my Head Phenomenon: a Melodic Din in the lad? System, 18 (1), 53-64.
  • Nieto-Miguel, I., Álvarez García, F. J., Guevara-Ingelmo, R. M., & Urchaga-Litago, J. D. (2022). Uso y valoración de la música como herramienta didáctica en Educación Primaria. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 19.
  • Pascual, P. (2006). Didáctica de la Música. Pearson.
  • Poch, D. (2005). Música para disfrutar, música para compartir. La educación musical en la temprana infancia con mamá o papá. Eufonía. Didáctica de la Música, 33, 38-46.
  • Pujadas, J. J. (1992). Elaboración de una historia de vida. En J. J. Pujadas (Ed.), El método biográfico: el uso de las historias de vida en ciencias sociales (pp. 61-84). CIS.
  • Romero-Rodrigo, M., & López-Marí, M. (2021). Luces , sombras y retos del profesorado entorno a la gamificación apoyada en TIC : un estudio con maestros en formación. Revista Electrónica in, 24(2), 167-179. https://doi.org/https://doi.org/10.6018/reifop.470991
  • Ruiz, E., Palmero, C., & Baños, V. (2015). Docencia en educación vocal y canto: adaptación a las necesidades del aula. EDETANIA, 47, 205-219.
  • Sadio-Ramos, F. J., Ortiz-Molina, M. A., & Bernabé, M. M. (2020). La formación del profesorado de Música para potenciar la creatividad desde la utilización de las TIC: una experiencia biográfica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(2), 155-166. https://doi.org/https://doi.org/10.6018/reifop.422891
  • Sampedro, A. (2002). De la tradición oral a las nuevas tecnologías. En S. Navarro, C. I. de Santiago, & J. M. Bernal (Eds.), III Jornadas de Molinología (pp. 1-13). Murcia: Consejería De Educación Y Cultura.
  • Schellemberg, E. G., Nakata, T., Hunter, P. G., & Tamoto, S. (2007). Exposure to Music and Cognitive Performance: Tests of Children and Adults. Psychology of Music, 35, 5-19.
  • Touriñán, L. (2018). Música, educación y nuevas tecnologías: fundamentos pedagógicos de la relación. Educación “por” la música en la formación adulta universitaria a través de las TIC. Redipe, 7(7), 39-77. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/522/496
  • UNESCO. (2003). La armonía a través de la canción. Educar a través de la música. Guía del facilitador. Sector de Educación. UNESCO.
  • Vander Ark, S. S., Nolin, W. H., & Newman, I. (1980). Relationships between musical attitudes, self-steem, social status, and grade level of elementary children. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 62, 31-41.