Aprendizaje Activo de la Física y análisis de Rasch para circuitos eléctricos mediante "physlets"
- César Mora 1
- Marco Antonio Moreira 1
- Jesús Ángel Meneses-Villagrá 1
-
1
Universidad de Burgos
info
ISSN: 0326-7091, 2250-6101
Any de publicació: 2021
Volum: 33
Número: 2
Pàgines: 365-378
Tipus: Article
Altres publicacions en: Revista de enseñanza de la física
Resum
We show some research results in Physics Education on Rasch analysis and Active Learning of electrical circuits using physlets, with high school students from the National Polytechnic Institute of Mexico. Active Learning methodologies are important, because there are good results in the literature on their implementation at different educational levels. In addition, using physletsis a way to innovate the physics class, and the Rasch model helps us to appreciate the progress that students are making in their knowledge of electrical circuits, using an active teaching methodology in the classroom
Referències bibliogràfiques
- Abad F. J., Olea, J., Aguado, D., Ponsoda, D., Barrada, J. R. (2010). Deterioro de parámetros de los ítems en test
- adaptativos informatizados: estudio con eCAT. Psicothema, 22(2), 340-347.
- Amadeu, R., Leal, J. (2013). Ventajas del uso de simulaciones por ordenador en el aprendizaje de la Física. Enseñanza
- de las Ciencias, 31(3). 177-188.
- Andersen, E. B., Olsen, L. W. (2001). Chapter 1: The Life of Georg Rasch as a Mathematician and as a Statistician. In
- Boomsma, A., van Duijn, M. A. J., Snijders, T. A. B. (Editors), Essays on Item Response Theory, New York: Springer
- Sience+Business Media LLC, pp. 3-24.
- Azariadis, C., Drazen, A. (1990). Threshold Externalities in Economic Development. Quaterly Journal of Economics,
- Cambridge, The Massachusetts Institute of Technology Press, 105, 501-526.
- Baker, F. B. y Kim, S. H. (2017). The Basics of Item Response Theory Using R, Switzerland: Springer Nature.
- Boomsma, A., van Duijn, M. A. y Snijders, T. A. (2001). Essays on item response theory. New York, NY: Springer-Verlag.
- Cran, (2021). The R Project for Statistical Computing. [Online]. Disponible en: htpps://www.r-project.org. (Visitado el
- de enero de 2021).
- Formica, S. (2012). A Medley of Successful Active-Learning Methods. Interdisciplinary STEM Teaching & Learning
- Conference (2012-2019). 57. Disponible en: https://digitalcommons.georgiasouthern.edu/stem/2012/2012/57.
- (Visitado el 15 de agosto de 2021).
- Leo-Revilla, A. (2021). Breve historia de R. [Online]. Disponible en: https://momentotic.com/2013/08/07/brevehistoria-de-r/. (Visitado el 15 de enero de 2021).
- Liu, X., & Collard, S. (2005). Using the Rasch model to validate stages of understanding the energy concept. J. Appl.
- Meas. 6(2), 224-41.
- Mintzes, J. J. y Walter, E. M. (2020). Active learning in college science: The case of evidence-based practice. Cham,
- Switzerland: Springer Nature.
- Orozco Martínez, J. (2012). El aprendizaje activo de la Física en los cursos en línea del IPN. Revista Mexicana de
- Bachillerato a Distancia, 4(7), 71-77.
- Planinic, M. Boone, W. J., Susac, A. and Ivanjek, L. (2019). Rasch analysis in physics education research: Why
- measurement matters. Physical Review Physics Education Research, 15, 020111.
- Prieto, G., Delgado, A. (2003). Análisis de un test mediante el modelo de Rasch, Psicothema, 15(1). 94-100.
- Rost, J. (2001). Chapter 2: The Growing Family of Rasch Models, in Essays on Item Response Theory. In Boomsma, A.,
- van Duijn, M. A. J., Snijders, T. A. B. (Editors). Essays on Item Response Theory, New York: Springer Sience+Business
- Media LLC, pp. 25-44.
- Sokoloff, D. R., Thornton, R. K. y Laws, P. W. (1998). Realtime physics, active learning laboratories, module 1:
- Mechanics. New York: Wiley.
- Sokoloff, D. R., & Thornton, R. K. (2006). Interactive lecture demonstrations, active learning in introductory physics.
- New York: Wiley.
- Sirur Flores, J. & Benegas, J. (2008). Aprendizaje de circuitos eléctricos en el nivel polimodal: resultados de distintas
- aproximaciones didácticas, Enseñanza de las Ciencias, 26(2). 245–256.
- Sokoloff, D. R. y Laws, P. W. (2012). Realtime physics, active learning laboratories, module 3: Electricity & magnetism.
- New York: Wiley.
Els documents de l'Observatori s'actualitzen diàriament. Aquesta data fa referència a l'actualització de la informació relacionada amb l'estructura de l'Observatori (persones, grups d'investigació, unitats organitzatives, projectes, etc.).