Los elementos audiovisuales en la danza actual

  1. Juan Alfredo Jiménez Eguizábal 1
  2. Natalia Ollora Triana 1
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Journal:
Ciencias Pedagógicas. Revista electrónica científico-pedagógica

ISSN: 1605-5888

Year of publication: 2020

Pages: 17-28

Type: Article

More publications in: Ciencias Pedagógicas. Revista electrónica científico-pedagógica

Abstract

Dancing on stage has experimented several changes in the creation of paradigms as areaction to cross-discipline proposals in a growing number for the last decades, ofcoreographers, dancers and artist. As an artistic discipline on stage, it is configurated by aseries of sings or elements bearing significance. The spatial parameter and within the virtualspace, are characteristical of creation paradigm and the meaning of the plays on stagenowadays. Inside this space we find how the new audiovisual technologics provide the playsof significance and contextualize them defining the paradigm of actual contemporary creation.

Bibliographic References

  • Adshead, J. (1999). Teoría y práctica del análisis coreográfico. Generalitat Valenciana, Centre Coreogràfic. Botana, M. (2010). Análisis del espacio en la danza teatral [Tesis doctoral]. Universidad Politécnica de Madrid. Dallal, A. (1988). Cómo acercarse a la danza. Plaza y Valdes. Dallal, A. (2007). Los elementos de la danza. Universidad Nacional Autónoma de México, Dirección de Danza. Fischer-Lichte, E. (1999). Semiótica del teatro. Arco/Libros. Foster, H., Bois, Y.-A., Buchloh, B. H., & Krauss, R. E. (2006). Arte desde 1900 (Vol. 19). Ediciones Akal. Gigena, M. M. (2009, agosto 2). Danza, lenguaje y texto: Algunas perspectivas [Blog]. Red Sudamericana de Danza. http://movimiento.org/profiles/blogs/danza-lenguaje-y-texto-algunas Kowzan, T. (1986). El signo y el teatro. Arco/Libros. Martín, L. A. (2011). Danza contemporánea y nuevas tecnologías. Danzaratte: Revista del Conservatorio Superior de Danza de Málaga, 7, 42-49. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3675995.pdf Miranda, F. (2009). Danza Contemporánea y Universidad.¿ Es posible lo necesario? En D. Carrera, ESTUDIOS SOBRE DANZA EN LA UNIVERSIDAD (pp. 13-26). http://www.academia.edu/download/34950127/estudios-sobre-danza-en-la-universidad.pdf#page=13 París, C., Bayo, J. (1997). Diccionario biográfico de la danza. Librerías deportivas Esteban Sanz, S.L. Pavis, P. (2000). El análisis de los espectáculos: Teatro, mimo, danza, cine/L’analysis des spectales. Paidós,. Sánchez, J.A., (1999). La escena moderna. Ediciones Akal. Sölter, A. G. (2017). Esteteica de la" danzabilidad" o el giro corporal de la" teatralidad". Revista Aisthesis, 43, 50-70