Co-enseñanza como modelo de gestión organizativa en las aulas inclusivasfortalezas y debilidades

  1. Pérez-Gutiérrez, Raquel 1
  2. Casado-Muñoz, Raquel 2
  3. Ordóñez-Fernández, Feliciano-Francisco 3
  1. 1 Departamento Ciencias de la Educación, Universidad de Oviedo, Oviedo, España
  2. 2 Departamento de Ciencias de la Educación, Universidad de Burgos, Burgos, España
  3. 3 Facultad Padre Ossó, Universidad de Oviedo, Oviedo, España.
Revue:
Education in the knowledge society (EKS)

ISSN: 2444-8729 1138-9737

Année de publication: 2022

Número: 23

Type: Article

DOI: 10.14201/EKS.28842 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Education in the knowledge society (EKS)

Résumé

Co-teaching is presented as an organizational support model between teachers to facilitate students' presence, participation, and progress and their integral development in an increasingly diverse society. It is an inclusive model that promotes theory, practice, and reflection to pedagogical transformation through collaboration between professionals. The main aim of this study is to identify how co-teaching sessions are carried out in Asturian infant and primary schools and what strengths or weaknesses teachers face in this organisational modality. A non-probabilistic convenience sampling (ex post facto) and a descriptive-comparative non-experimental quantitative design were carried out. The individualized and personalized teaching of students and professional enrichment stand out as strengths compared to the lack of time for planning and the lack of commitment of the teaching staff, which are analyzed as weaknesses. This work reveals a growing trend toward using this organizational modality as a facilitator of the inclusive process.

Références bibliographiques

  • Aiken, L. R. (2003). Tests psicológicos y evaluación. Pearson Education.
  • Alcalá-Arxé, E., Comallonga, L., Sala, M., & Galera, M. (2020). Co-teaching to Foster Classroom Interactional Competence (CIC); How can co-teaching Benefit Classroom Interactional Competence? CLIL Journal of Innovation and Research in Plurilingual and Pluricultural Education, 3(1), 35-43. https://doi.org/10.5565/rev/clil.31
  • Araya, F. (2021). Desestructurando la mediación pedagógica tradicional: Experiencias y reflexiones de la propia práxis desde la estrategia de la enseñanza de pareja pedagógica. Revista Ensayos Pedagógicos, (2021: Voces pedagógicas del siglo XXI: hablemos de cambio), 249-266. https://doi.org/10.15359/rep.esp-21.11
  • Arnaiz, P. (2003). Educación inclusiva: una escuela para todos. Aljibe.
  • Arriagada-Hernández, C. R., Jara-Tomckowiack, L., & Calzadilla-Pérez, O. O. (2021). La co-enseñanza desde enfoques inclusivos para los equipos del Programa de Integración Escolar. Estudios Pedagógicos, 4(1), 175-195. https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000100175
  • Best, J. W. (1982). Como investigar en educación. Morata.
  • Boletín Oficial del Principado de Asturias. (2015). Decreto 43/2015, de 10 de junio, por el que se regula la ordenación y se establece el currículo de Educación Secundaria Obligatoria en el Principado de Asturias. Boletín Oficial del Principado de Asturias, núm. 150, de 30 de junio de 2015, pp. 1 a 521. https://sede.asturias.es/bopa/2015/06/30/2015-10785.pdf
  • Booth. T., & Ainscow, M. (2000). Index for inclusion: Developing learning and participation in schools. Centre for Studies on Inclusive Education (CSIE).
  • Carrillo, P. J., & García, M. (2021). La docencia compartida como estrategia inclusiva real: Un análisis para su puesta en práctica. Papeles Salmantinos de Educación, 25, 39-61. https://doi.org/10.36576/summa.143804
  • Cotrina, M., García, M., & Caparrós, E. (2017). Ser dos en aula: Las parejas pedagógicas como estrategia de co-enseñanza inclusiva en una experiencia de formación inicial del profesorado de secundaria. Aula abierta, 46, 57-64. https://doi.org/10.17811/rifie.46.2.2017.57-64
  • Durán-Gisbert, D., & Giné, C. (2017). La formación permanente del profesorado parar avanzar hacia la educación inclusiva. Edetania, (41), 31-44.
  • Durán-Gisbert, D., Flores-Coll, M., Mas-Torelló, O., & Sanahuja-Gavaldá, J. M. (2019). Dòcencia compartida en la formació inicial del professorat: potencialitats i dificultats des d´estudiants i professors. REIRE, Revista d´Innovació I Recerca En Educació, 12(2), 1-11. https://doi.org/10.1344/reire2019.12.227430
  • Echeita, G. (2006). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Narcea.
  • Fennick, E., & Liddy, D. (2001). Responsibilities and preparation for collaborative teaching: co-teachers´ perspectives. Teacher Education and Special Education, 24, 229-240. https://doi.org/10.1177/088840640102400307
  • Friend, M., Cook, L., Hurley-Chamberlain, D., & Shamberger, C. (2010). Co-teaching: An illustration of the complexity of collaboration in special education. Journal of Educational an Psichological Consultation, 20(1), 9-27. https://doi.org/10.1080/10474410903535380
  • García-Holgado, A., Sánchez-Prieto, J. C., García-Holgado, L., Zangrando, V., Yi?it, Ö., & García-Peñalvo, F. J. (2018). Inclusion of the students in schools with an intercultural profile: an assessment from the migrant perspective in STEMS project. In F. J. García-Peñalvo (Ed.), TEEM’18 Proceedings of the Sixth International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (Salamanca, Spain, October 24th-26th, 2018) (pp. 235-241). ACM. https://doi.org/10.1145/3284179.3284221
  • Gutiérrez, L. (2020). Trabajo colaborativo y co-docencia: una aproximación a la inclusión educativa. Revista de estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa 5, 1-14. https://doi.org/10.5212/retepe.v.5.15321.016
  • Hang, Q., & Rabren, K. (2009). An examination of co-teaching. Perspectives and efficacy indicators. Remedial and Special Education, 30(5), 259-268. https://doi.org/10.1177/0741932508321018
  • Hopkins, D., & Stern, D. (1996). Quality teachers, quality schools: International Perspectives and Policy Implications. Teaching and Teachers Education, 12(5), 501-517. https://doi.org/10.1016/0742-051X(95)00055-O
  • Hughes, C. E., & Murawski, W. A. (2001). Lessons from another field: Applying co-teaching strategies to gifted education. Journal Gifted Child Quarterly, 45(3), 195-204. https://doi.org/10.1177/001698620104500304
  • Huguet, T. (2006). Aprender juntos en el aula: Una propuesta inclusiva. Graó.
  • Isherwood, R. S., & Barger-Anderson, R. (2008). Factors affecting the adoption of co-teaching models in inclusive classroom: One school´s journey from mainstreaming to inclusion. Ethnographic and Qualitative Research, 2, 121-128.
  • Lakkala, S., Galkienè, A., Navaitiené, J., Cierpialowska, T., Tomecek, S., & Uusiautti, S. (2021). Teachers supporting students in collaborative ways: An analisis of collaborative work creating supportive learning enviroments for every student in a school: Cases from Austria, Finland, Lithuania and Poland. Sustainability, 13(5), 2804. https://doi.org/10.3390/su13052804
  • Majoko, T. (2019). Teacher Key Competencies for Inclusive Education: Tapping Pragmatic Realities of Zimbabwean Special Needs Education Teachers. SAGE Open, 9(1). https://doi.org/10.1177/2158244018823455
  • Mantilla, K., & Quintana, G. (2018). Atención efectiva en el Aula de Clase a Niños con Necesidades Educativas Especiales. CIE, 2(6), 01-13.
  • Marrodán, M. J., & Malebona J. M. (2012). La calidad en las funciones del profesor de Pedagogía Terapéutica. Publicaciones ICCE.
  • Messick, S. (1996). Standards based score interpretation: Establishing valid prounds for valid inferences. Washington D.C. Government Printing Office.
  • Moliner, O., & Fabregat, P. (2021). Nuevos roles y estrategias de asesoramiento psicopedagógico para promover la educación inclusiva en la comunidad valenciana. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 32(1), 59-75. https://doi.org/10.5944/reop.vol.32.num.1.2021.30740
  • Murawski, W. W., & Dieker, L. A. (2004). Tips and strategies for co-teaching at the secondary level. Teaching Exceptional Children 36, 52-58. https://doi.org/10.1177/004005990403600507
  • Pérez-Gutiérrez, R., Casado-Muñoz, R., & Rodríguez-Conde, M. J. (2021). Evolución del profesorado de apoyo hacia la educación inclusiva: una perspectiva legislativa autonómica en España. Revista Complutense de Educación, 32(2), 285-295. https://doi.org/10.5209/rced.68357
  • Puente-Maxera, F., Méndez-Giménez, A., & Martínez de Ojeda, D. (2019). Educación Deportiva en segundo de educación primaria. Percepciones del alumnado y el profesorado respecto a la materia de co-enseñanza. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 21, 74-95. https://doi.org/10.24197/aefd.0.2019.74-95
  • Ramos, J. L. (2011). Problemas, hipótesis y variables. En S. Cubo, B. Martín & J.L. Ramos (Eds.), Métodos de investigación y análisis de datos en ciencias sociales y de la salud (pp. 91-108). Pirámide.
  • Rodríguez, F. (2014). La co-enseñanza, una estrategia para el mejoramiento educativo y la inclusión. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 8(2), 219-233
  • Sagredo-Lillo, E. J., Bizama, M. P., & Careaga, M. (2020). Gestión del tiempo, trabajo colaborativo docente e inclusión educativa. Revista Colombiana de Educación, 78, 343-360. https://doi.org/10.17227/rce.num78-9526
  • Santaella, E. (2016). Aportaciones de la pedagogía Freinet a la Educación para la Paz. Revista de Paz y Conflictos, 9(2), 245-261.
  • Scruggs, T. E., & Mastropieri, M. A. (2017). Making inclusion work with co-teaching. Teaching Exceptional Children, 49(4), 284-293. https://doi.org/10.1177/0040059916685065
  • Solís, M., Vaughn, S., Swanson, E., & Mcculley, L. (2012). Collaborative models of instruction: The empirical foundations of inclusion and co-teaching. Psichology in th Schools, 49(5), 498-510. https://doi.org/10.1002/pits.21606
  • Suárez-Díaz, G. (2016). Co-enseñanza: concepciones y prácticas en profesores de una Facultad de Educación en Perú. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(1), 166-182.
  • Toledo, J., & Aparicio, C. (2020). Perspectivas del trabajo colaborativo e implicancias en el desarrollo profesional de docentes de enseñanza media de la región del Biobío, Chile. Revista de Educación Inclusiva, 13(1), 145-161.
  • Urbina, C., Basualto, P., Durán, C., & Miranda, P. (2017). Prácticas de co-docencia: el caso de una dupla en el marco del Programa de Integración Escolar en Chile. Estudios Pedagógicos 43, (2), 355-374. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000200019
  • Villa, R., Thousand, J., & Nevin, A. (2008). A guide to co-teaching. Practical tips for facilitating student learning. Corwin Press.
  • Weiss, M. P., & Lloyd, J.W. (200 2). Congruence between roles and actions of secondary special educators in co-taught and special education settings. The Journal of Special Education, 36, 58-68. https://doi.org/10.1177/00224669020360020101
  • Zigmond, N., & Magiera, K. (2001). Current practice alerts: A focus on co-teaching. Use with caution. DLD Alerts, 6, 1-4.