Prácticas Evaluativas Formativas del Docente y Rendimiento Académico en Escolares de Primaria

  1. Pedro José Carrillo-López 1
  2. David Hortigüela-Alcalá 2
  1. 1 Gobierno de Canarias
    info

    Gobierno de Canarias

    Santa Cruz de Tenerife, España

    ROR https://ror.org/0172fj584

  2. 2 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Revue:
REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

ISSN: 1696-4713

Année de publication: 2023

Volumen: 21

Número: 1

Pages: 5-20

Type: Article

DOI: 10.15366/REICE2023.21.1.001 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

Résumé

The scientific literature has identified evaluative practice as the main driver of learning in schoolchildren. The aim of the study was to analyse the relationship between students' perception of the formative assessment practices of Mathematics and Language teachers and their academic performance. In this descriptive cross-sectional study of 133 schoolchildren, the teacher's formative assessment practices were assessed by means of the teacher performance questionnaire associated with formative assessment practices. Academic performance was calculated through the grades obtained in Mathematics and Language. After adjusting for gender and age, significant differences were observed in proactive, interactive, retrospective and global formative assessment (p<0,05). Lower scores in Language were positively correlated adjusting for and, without adjusting for gender and age, with summative formative assessment (p<0,05). Similarly, the linear regression test showed an association between lower language scores and higher summative formative assessment (R2=0,414). Based on these results, students' perception ofteachers' evaluative practice may be related to their academic performance in Mathematics and Language in primary school students, especially summative assessment

Références bibliographiques

  • Allal, L. (1980). Estrategias de evaluación formativa: Concepciones psicopedagógicas y modalidades de aplicación. Infancia y Aprendizaje, 11, 4-22. https://doi.org/10.1080/02103702.1980.10821803
  • Andersson, C. y Palm, T. (2017). The impact of formative assessment on student achievement: A study of the effects of changes to classroom practice after a comprehensive professional development programme. Learning and Instruction, 4(9), 92-102. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2016.12.006
  • Azpilicueta, M. (2020). Los beneficios de una correcta evaluación formativa en el autoaprendizaje de los alumnos. Journal of Supranational Policies of Education, 12, 2-25. https://doi.org/10.15366/jospoe2020.12.001
  • Backhoff, E., González Montesinos, M. J., Pérez Garibay, Y. y Ferreyra, M. F. (2022). Uso del modelo de crédito parcial de Rasch y masters en la evaluación de competencias matemáticas. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 20(1),41-55. https://doi.org/10.15366/reice2022.20.1.003
  • Belavi, G. y Murillo, F. J. (2020). Democracia y justicia social en las escuelas: dimensiones para pensar y mejorar la práctica educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(3), 5-28. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.3.001
  • Bouzón, M. E. (2020). La evaluación educativa: Aproximación a un caso de 1 de la ESO. Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(1), 40-62. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7153
  • Burner, T. (2016). Formative assessment of writing in English as a foreign language. Scandinavian Journal of Educational Research, 60(6), 626-648. https://doi.org/10.1080/00313831.2015.1066430
  • Carrillo-López, P. J. y Hortigüela-Alcalá, D. (2022). Impacto de la evaluación formativa en el estado de peso y calidad de la dieta en escolares de primaria. Sportis, 8(1), 19-39. https://doi.org/10.17979/sportis.2022.8.1.8671
  • Cerón, C., Cossio, M., Pezoa, P. y Gómez, R. (2020). Diseño y validación de un cuestionario para evaluar desempeño docente asociado a las prácticas evaluativas formativas. Revista Complutense de Educación, 31(4), 63-72. https://doi.org/10.5209/rced.65512
  • Chiappe, A., Pinto, R. y Arias, V. (2016). Open assessment of learning: A meta-synthesis. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 17(6), 44-61. https://doi.org/10.19173/irrodl.v17i6.2846
  • Córdoba, T., López-Pastor, V. M. y Sebastiani, E. (2018). ¿Por qué hago evaluación formativa en educación física? Relato autobiográfico de un docente. Estudios Pedagógicos, 44(2), 21-38. https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000200021
  • Fuentes-Gutiérrez, V., García-Domingo, M., Amezcua-Aguilar, P. y Amezcua-Aguilar, T. (2020). La atención a la diversidad funcional en educación primaria. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(1), 105-122. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.1.006
  • García, E. (2015). La evaluación del aprendizaje: De la retroalimentación a la autorregulación. El papel de las tecnologías. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 21(2), 1-24. https://doi.org/10.7203/relieve.21.2.7546
  • George, D. y Mallery, P. (2003). Reliability analysis. En C. Bok y O. Disk (Ed.), SPSS for Windows, step by step: A simple guide and reference (pp. 22-32). Allyn & Bacon.
  • Gómez-Gonzalvo, F., Devís-Devís, J. y Molina-Alventosa, P. (2020). El tiempo de uso de videojuegos en el rendimiento académico de los adolescentes. Comunicar. Revista Científica de Comunicación y Educación, 28(65), 89-99. https://doi.org/10.3916/C65-2020-08
  • Hernández-Sampieri, R., Férnandez-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2018). Metodología de la investigación. McGraw Hil.
  • Herranz, M. y López-Pastor, V. M. (2017). Perspectiva del alumnado sobre su participación en los procesos de evaluación formativa y compartida en educación física en primaria: Un estudio de caso. EmásF: Revista Digital de Educación Física, 48, 27-48.
  • Hortigüela-Alcalá, D., García, V., Benito, V. y Villaverde, V. (2016). Influencia del sistema de evaluación empleado en la percepción del alumno sobre su aprendizaje y las competencias docentes. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 2(1), 20-42. https://doi.org/10.22370/ieya.2016.2.1.582
  • Hortigüela-Alcalá, D., Pérez, A. y Abella, V. (2015). Perspectiva del alumnado sobre la evaluación tradicional y la evaluación formativa: Contraste de grupos en las mismas asignaturas. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(1), 35-48.
  • Hortigüela-Alcalá, D., Pérez, A. y Calvo, G. (2019). Pero ¿a qué nos referimos realmente con la evaluación formativa y compartida? Confusiones habituales y reflexiones prácticas. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 13-27. https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.001
  • Johnson, C. C., Sondergeld, T. A. y Walton, J. B. (2019). A study of the implementation of formative assessment in three large urban districts. American Educational Research Journal, 56(6), 2408-2438. https://doi.org/10.3102/0002831219842347
  • Kyaruzi, F., Strijbos, J. W., Ufer, S. y Brown, G. T. (2019). Students’ formative assessment perceptions, feedback use and mathematics performance in secondary schools in Tanzania. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 26(3), 278-302. https://doi.org/10.1080/0969594X.2019.1593103
  • León, B., Lázaro, S. M., del Río, M. I., Bullón, F. F. y Delgado, M. G. (2019). Personalidad y metas de rendimiento en escolares de primaria. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 5-14. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v4.1546
  • López-Pastor, V. M., Molina, M., Pascual, C. y Manrique, J. C. (2020). La importancia de utilizar la evaluación formativa y compartida en la formación inicial del profesorado de educación física: Los proyectos de aprendizaje tutorado como ejemplo de buena práctica. Retos, 37, 80-87. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74193
  • López-Pastor, V. M., Sonlleva, M. y Martínez, S. (2019). Evaluación formativa y compartida en educación. RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 5-9. https://doi.org/10.15366/10.15366/riee2019.12.1.009
  • López-Yáñez, J. y Sánchez-Moreno, M. (2021). Red, comunidad, organización. La escuela como ecosistema de la innovación educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4), 31-54. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.002
  • Martínez, G. I. y Guevara, A. (2015). La evaluación del desempeño docente. Ra Ximhai, 11(4), 13-24. https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.07.gm
  • Menéndez, I. Y., Napa, M. A., Moreira, M. L. y Zambrano, G. G. (2019). The importance of formative assessment in the learning teaching process. International Journal of Social Sciences and Humanities, 3(2), 38-49. https://doi.org/10.29332/ijssh.v3n2.322
  • Osorio, K. y López, A. (2014). La retroalimentación formativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje de estudiantes en edad preescolar. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(1), 13-30.
  • Ozan, C. y K?ncal, R. Y. (2018). The effects of formative assessment on academic achievement, attitudes toward the lesson, and self-regulation skills. Educational Sciences: Theory & Practice, 18, 85-118. https://doi.org/10.12738/estp.2018.1.0216
  • Pasek, E. y Mejía, M. T. (2017). Proceso general para la evaluación formativa del aprendizaje. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 10(1), 77-93. https://doi.org/10.15366/riee2017.10.1.009
  • Pérez, M., Enrique, J. O., Carbó, J. E. y González, M. (2017). La evaluación formativa en el proceso enseñanza aprendizaje. Edumecentro, 9(3), 63-83.
  • Pérez, O. M. (2012). De la evaluación tradicional a una nueva evaluación basada en competencias. Revista Electrónica Educare, 16(1), 27-46. https://doi.org/10.15359/ree.16-1.3
  • Pinger, P., Rakoczy, K., Besser, M. y Klieme, E. (2018). Implementation of formative assessment-effects of quality of programme delivery on students’ mathematics achievement and interest. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 25(2), 160-182. https://doi.org/10.1080/0969594X.2016.1170665
  • Ravela, P. (2009). Consignas, devoluciones y calificaciones: Los problemas de la evaluación en las aulas de educación primaria en América Latina. Páginas de Educación, 2(1), 49-89. https://doi.org/10.22235/pe.v2i1.703
  • Ribés, A. S. y Vicente, L. S. (2018). La competencia evaluativa de los docentes: Formación, dominio y puesta en práctica en el aula. Revista Iberoamericana de Educación, 76(2), 95-116. https://doi.org/10.35362/rie7623072
  • Rigo, D. Y. y Donolo, D. (2016). Evaluación: Más de los mismo desafiando formatos y modalidades sin libreto. Panorama, 10(19), 62-75. https://doi.org/10.15765/pnrm.v10i19.829
  • Ruay, R. (2018). La evaluación: Una estrategia para desarrollar aprendizajes profundos en el estudiante. Boletín Redipe, 7(8), 46-52.
  • Sanz, R., Serrano, A. y González, A. (2020). PISA: El precio pedagógico de una evaluación internacional. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22, 1-13. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e22.2673
  • Tirado-Olivares, S., González-Calero, J. A., Cózar-Gutiérrez, R. y Toledano, R. M. (2021). Gamificando la evaluación: Una alternativa a la evaluación tradicional en educación primaria. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4). https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.008
  • Vaillant, D. y Marcelo, C. (2021). Formación inicial del profesorado: modelo actual y llaves para el cambio. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4), 55-69. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.003
  • Van der Kleij, F. M., Feskens, R. C. y Eggen, T. J. (2015). Effects of feedback in a computer-based learning environment on students’ learning outcomes: A metaanalysis. Review of Educational Research, 85(4), 475-511. https://doi.org/10.3102/0034654314564881
  • Vogelzang, J. y Admiraal, W. F. (2017). Classroom action research on formative assessment in a context-based chemistry course. Educational Action Research, 25(1), 155-166. https://doi.org/10.1080/09650792.2016.1177564
  • Wafubwa, R. N. (2020). Role of formative assessment in improving students’ motivation, engagement, and achievement. The International Journal of Assessment and Evaluation, 28(1), 17-31. https://doi.org/10.18848/2327-7920/CGP/v28i01/17-31
  • Wafubwa, R. N. y Csíkos, C. (2022). Impact of formative assessment instructional approach on students’ mathematics achievement and their metacognitive awareness. International journal of instruction, 15(2), 119-138. https://doi.org/10.29333/iji.2022.1527a
  • Widiastuti, I. A., Mukminatien, N., Prayogo, J. A. y Irawati, E. (2020). Dissonances between teachers' beliefs and practices of formative assessment in EFL classes. International Journal of Instruction, 13(1), 71-84. 71-84. https://doi.org/10.29333/iji.2020.1315a
  • Yan, Z. y Boud, D. (2021). Conceptualising assessment-as-learning. En Z. Yan y L. Yang (Eds.), Assessment as learning (pp. 11-24). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003052081