El acompañamiento para la proyección académico-profesional desde la tutoría universitariaun análisis cualitativo desde la mirada docente.

  1. Merino Orozco , Abel
  2. Berbegal Vázquez, Alfredo 1
  3. Saez Velasco, Sara 2
  4. González García, Javier 2
  1. 1 Universidad de Zaragoza
    info

    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/012a91z28

  2. 2 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Journal:
Debate Universitario CAEE-UAI

ISSN: 2314-2138 2314-1530

Year of publication: 2023

Issue Title: Debate Universitario - Agosto 2023

Volume: 13

Issue: 22

Pages: 9-24

Type: Article

DOI: 10.59471/DEBATE202343 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Debate Universitario CAEE-UAI

Abstract

University tutoring attends to the academic, social, and personal needs of students. The pandemic situation has triggered interest in virtual tools to optimize student support. Currently, the new normalized framework questions us about the usefulness of the teaching strategies implemented for the development of the student’s academic and professional projection. The objective of this study is to know the potential of university tutoring in the adherence and accompaniment of the student throughout the study plan. A qualitative study is carried out in which two discussion groups are carried out with 11 university professors (seven women and four men) and a restitution session to consolidate the results. The results present four emerging categories: the reception, which is undertaken from the initial expectations; the identification of critical moments, which require intensified tutorial attention and the emergence of fraud and rumor; the academic-professional projection, which is consolidated from the identification of the student with a professionalizing ideal, and decision-making, which decisively considers the possibilities of the environment. The digital gap stands as one of the risks to consider.

Bibliographic References

  • Alnusairat, S., Al Maani, D., & Al-Jokhadar, A. (2020). Architecture students’ satisfaction with and perceptions of online design studios during COVID-19 lockdown: the case of Jordan universities. International Journal of Architectural Research, 15(1), 219-236. https://doi. org/10.1108/ARCH-09-2020-0195
  • Alonso, M. (2021). Desinformación y coronavirus: el origen de las fake news en tiempos de pandemia. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 26, 1-25. http://doi. org/10.35742/rcci.2021.26.e139
  • Aristeidou, M., & Cross, S. (2021). Disrupted distance learning: the impact of
  • Covid-19 on study habits of distance learning university students. Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 36:3, 263-282. https://doi.or g/10.1080/02680513.2021.1973400
  • Arraiz, A., Berbegal, A., & Sabirón, F. (2018). La tutoría académica focalizada en la evaluación: análisis de necesidades desde la perspectiva de estudiantes y profesores. Revista de Docencia Universitaria, 16(2), 211-229. https://doi.org/10.4995/redu.2018.5992
  • Barbour, R. (2013). Los grupos de discusión en investigación cualitativa. Morata.
  • Berbegal, A., Merino, A., Arraiz, A., & Sabirón, F. (2021). The E-Portfolio in Higher Education: The Case of a Line of Teaching Innovation and Complex Change Management. Tuning Journal for Higher Education, 9(1), 29-64. https://doi.org/10.18543/ tjhe-9(1)-2021pp29-64
  • Bouvet, R.M. (2000). Envers de savoir. (Comment l’école perturbe le travail des élèves). (Tesis doctoral). Université de Rennes-2, Rennes, Francia.
  • Bringas, M., Pérez, J. y Vázquez, L. (2015). La investigación educativa en México. ¡Trampa mortal para las escuelas formadoras de docentes! En AIDIPE (Ed.), Investigar con y para la sociedad (pp. 199-209). Bubok.
  • Castaño, E., Blanco, A., & Asensio, E. (2012). Competencias para la tutoría: experiencia de formación con profesores universitarios. REDU, 10(2), 193-210. https://doi. org/10.4995/redu.2012.6103
  • Clerici, R. y Da Re, L. (2019). Evaluación de la eficacia de un programa de tutoría formativa. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 39-56. http://dx.doi.org/10.6018/ rie.37.1.322331
  • Delgado-García, M., Conde, S., y Boza, Á. (2020). Perfiles y funciones del tutor universitario y sus efectos sobre las necesidades tutoriales del alumnado. Revista Española de Pedagogía, 78(275), 119-143. https://doi.org/10.22550/REP78-1-2020-03
  • Del Rincón, B., & González J.L. (2010) La voz de los estudiantes en el EEES: Valoraciones sobre la implantación de los ECTS en la UCLM. Revista Docencia e Investigación, 20, 59-85.
  • Díaz, J.L. (2021). Administración de la práctica tutorial en tiempos del COVID-19: Atendiendo las necesidades especiales de los alumnos universitarios a través de la tutoría en línea. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(spe1), 00003. https://doi. org/10.46377/dilemas.v8i.2557
  • Dulohery, K., Scully, D., Longhurst, G. J., Stone, D. M., & Campbell, T. (2021). Emerging from emergency pandemic pedagogy: A survey of anatomical educators in the United Kingdom and Ireland. Clinical Anatomy, 34(6), 948-960. https://doi.org/10.1002/ca.23758
  • Fernández, A.M. (2015). Categorización de la tutoría académica en la Udelar. InterCambios, 2(2), 111-117.
  • Flick, U. (2007). Introducción a investigación cualitativa (2ªEd). Morata.
  • García, A., Cisneros, A. I., & Whyte, J. (2021). Impacto del SARS-CoV-2 (COVID-19) en la docencia teórico-práctica de la neuroanatomía humana. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 24(5), 259-262. https://dx.doi.org/10.33588/fem.245.1146
  • Glaser, B. & Strauss, A. (1967). The discovery of Grounded theory: Strategies for qualitative research. Aldine Publishing.
  • Hill, G., Mason, J., & Dunn, A. (2021). Contract cheating: an increasing challenge for global academic community arising from COVID-19. Research and practice in technology enhanced learning, 16(1), 1-20. https://doi.org/10.1186/s41039-021-00173-9
  • Ibrahim, N.K., Al Raddadi, R., AlDarmasi, M., Al Ghamdi, A., Gaddoury, M., AlBar, H.M., & Ramadan, I.K. (2021). Medical students’ acceptance and perceptions of e-learning during the Covid-19 closure time in King Abdulaziz University, Jeddah. Journal of infection and public health, 14(1), 17-23. https://doi.org/10.1016/j.jiph.2020.11.007 Jachyra, P., Atkinson, M., & Washiya, (2015). ‘Who are you, and what are you doing here’: methodological considerations in ethnographic Health and Physical Education research. Ethnography and Education, 10(2), 242-261. https://doi.org/10.1080/17457823.2015.1018290
  • Kvale, F. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Morata.
  • Lázaro, A. (1997). La función tutorial de la acción docente universitaria. Revista Complutense de Educación, 8(1) 234-252.
  • Lobato, C., & Invelto, M. (2013). La orientación y tutoría universitaria: una aproximación actual. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 17-25. https://doi.org/10.4995/ redu.2013.5564
  • Mac an Bhaird, C., McGlinchey, A., Mulligan, P., O’Malley, J., & O’Neill, R. (2021).
  • Student experiences of online study groups and drop-in mathematics support during COVID-19. Teaching Mathematics and its Applications: An International Journal of the IMA, 40(4), 356-373. https://doi.org/10.1093/teamat/hrab010
  • Martínez, A. (2018). Los primeros tiempos como alumnado Universitario. La tutorización por pares y/o mentores. En J. Expósito (coord.). La acción tutorial en la Universidad (pp.61-71).
  • Merino, A., Berbegal, A., Sierra, F., & Arraiz, A. (2021). Tutoría académica para la construcción de la identidad profesional en Educación: Optimización de un ambiente de aprendizaje híbrido. Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació, 5. https:// raco.cat/index.php/RevistaCIDUI/article/view/388158
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (2003). Analyse des données qualitatives (2ª Ed.). De Boeck Université.
  • Pascual, H.M. (2016). Análisis de la influencia del espacio europeo de educación superior (EEES) en el cambio y la motivación del alumnado universitario y su profesorado en la titulación de magisterio. Estudio comparado con el Reino Unido (Tesis Doctoral). Granada: Universidad de Granada.
  • Pérez-Sánchez, R., & Víquez-Calderón, D. (2010). Los grupos de discusión como metodología adecuada para estudiar las cogniciones sociales. Actualidades en Psicología, 23(110), 87-
  • https://doi.org/0.15517/AP.V23I110.12
  • Romera, A. M., Aguayo, B. B., & Vallejo, A. P. (2020). Factores y elementos de calidad percibidos por el profesorado participante en el plan de acción tutorial de universidades europeas. Educación XX1, 23(1), 349-371. https://doi.org/10.5944/educxx1.23874
  • Romero, S. (2004). Aprender a construir proyectos profesionales y vitales. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 15 (2), 337-354.
  • Sabirón, F. (2006). Métodos de investigación etnográfica en ciencias sociales. Mira.
  • Sánchez, M.F. & Suárez, M. (2018). Orientación para la construcción del proyecto profesional.
  • Universidad Nacional a Distancia.
  • Spradley, J.P. (1979). The ethnographic interview. Waveland Press.
  • Stassen, K. (2006). Psicología del Desarrollo. Infancia y adolescencia. Editorial Panamericana.
  • Tetering, M.V., Laan, A.V.D., Kogel, C.D., Groot, R.D. & Jolles, J. (2020). Sex differences in self-regulation in early, middle and late adolescence: A large-scale cross-sectional study. Plos one, 15(1), https://doi.org/10.1371/journal.pone.0227607
  • Yale, A. T. (2019). The personal tutor–student relationship: student expectations and experiences of personal tutoring in higher education. Journal of Further and Higher Education, 43(4), 533-544. https://doi.org/10.1080/0309877X.2017.1377164
  • Yale, A. T. (2020). Quality matters: an in-depth exploration of the student–personal tutor relationship in higher education from the student perspective. Journal of Further and Higher Education, 43(4), 752. https://doi.org/10.1080/0309877X.2019.1596235