Estudio cualitativo sobre estrategias docentes para abordar la educación sexual en el aula

  1. Fernández Hawrylak, María 1
  2. Alonso Martínez, Laura 1
  3. Sevilla Ortega, Elena 2
  4. Ruiz Ruiz, Elena 3
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

  2. 2 CEIP Antonio Machado (Burgos)
  3. 3 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
Revista de investigación en educación

ISSN: 1697-5200 2172-3427

Any de publicació: 2023

Volum: 21

Número: 3

Pàgines: 386-398

Tipus: Article

DOI: 10.35869/REINED.V21I3.4977 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Revista de investigación en educación

Resum

School must encourage academic learning along with a comprehensive education. Sex education should promote the learning of sexual knowledge, combining the students' prior ideas with an objective and rigorous information about the human sexuality, and foster the acquisition of positive attitudes. The teaching staff is who have to impart sex education in the schools, so it is necessary that its members have been properly trained. We present a qualitative study carried out with teachers from the autonomous community of Castile and León. Seventeen teachers were interviewed in order to examine how schoolteachers approach sex education and the practices that they use to broach it in the classroom and in the schools in the region. A thematic analysis was applied. The results and conclusions obtained reveal training deficiencies of the teaching staff concerning knowledge about sex education and the actions to address it in the classroom. Therefore, this circumstance emphasizes the need for improve and regulate the teacher training in sexuality, so these professionals can impart it in schools.

Referències bibliogràfiques

  • Aguirre, A., Moliner, L. y Francisco, A. (2021). “Can Anybody Help Me?” High School Teachers’ Experiences on LGBTphobia Perception, Teaching Intervention and Training on Affective and SexualDiversity. Journal of Homosexuality, 68(14), 2.430-2.450. https://doi.org/10.1080/00918369.2020.1804265
  • Álvarez-Gayou, J.L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología(1ª ed.). Paidós.
  • Barragán, F. (1991). La educación sexual imposible: ¿aprender a ser felices? Investigación en la Escuela, 14, 87-96. https://doi.org/10.12795/IE.1991.i14.06
  • Braun, V. y Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
  • Braun, V. y Clarke, V. (2019). Reflecting on reflexive thematic analysis. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 11(4), 589-597. https://doi.org/10.1080/2159676X.2019.1628806
  • EEGSE-European Expert Group on Sexuality Education (2016). Sexuality education–what is it?Sex Education, 16(4), 427-431. https://doi.org/10.1080/14681811.2015.1100599
  • Ferrer, J. (1989). Educación sexual para la E.G.B. Revista Española de Sexología, 39, 17-29.
  • Garzón-Orjuela, N., Samacá-Samacá, D., Moreno-Chaparro, J., Ballesteros-Cabrera, M. D.P. y Eslava-Schmalbach, J. (2021). Effectiveness of Sex Education Interventions in Adolescents: An Overview. Comprehensive Child and Adolescent Nursing, 44(1), 15-48. https://doi.org/10.1080/24694193.2020.1713251
  • Gil, J. (1994). Análisis de datos cualitativos. Aplicaciones a la investigación educativa. PPU.
  • Gillespie, S.M., Bailey, A., Squire, T., Carey, M. L., Eldridge, H.J. y Beech, A.R. (2018). An evaluation of a community-based psycho-educational program for users of child sexual exploitation material. Sexual Abuse, 30(2), 169-191. https://doi.org/10.1177/1079063216639591
  • Gómez-Zapiain, J. (2000). Educación afectivo sexual. Anuario de Sexología, 6, 41-56.
  • Gómez-Zapiain, J., Del Campo, A., Inza, A. e Ibiaceta, P. (2004). Programa de educación afectivo sexual para Asturias. Consejería de Salud y Servicios Sanitarios. Gobierno del Principado de Asturias.
  • Haffner, D.W. (1995). Facing Facts: Sexual Health for America's Adolescents: the report of the National Commission on Adolescent Sexual Health. SIECUS Report, 23(6), 2-8. PMID: 12319704.
  • Harimaguada y López, F. (1994). Educación Afectivo-Sexual en la Etapa Secundaria: Guía para profesorado. Gobierno de Canarias. Consejería de Educación, Cultura y Deportes. Dirección General de Ordenación e Innovación Educativa.
  • Huuki, T. y Renold, E. (2016). Crush: mapping historical, material and affective force relations in young children's hetero-sexual playground play. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 37(5), 754-769. https://doi.org/10.1080/01596306.2015.1075730
  • IPPF-International Planned Parenthood Federation (2010). IPPF Framework for Comprehensive Sexuality Education. IPPF.
  • Junta de Castilla y León (2017). Acuerdode la Junta de Castilla y León, por el que se aprueba el II Plan de Atención a la Diversidad en la Educación de Castilla y León 2017-2022 (Acuerdo 29/2017, de 15 de junio). Boletín Oficial de Castilla y León, núm. 115, de 19 de junio, pp. 23109 a 23176. BOCYL-D-19062017-16 https://www.educa.jcyl.es/es/resumenbocyl/acuerdo-29-2017-15-junio-junta-castilla-leon-aprueba-ii-pla
  • Klocke, U. (2022). Sexualization of Children or Human Rights? Attitudes Toward Addressing Sexual-Orientation Diversity in School. Journal of Homosexuality, 1-32. https://doi.org/10.1080/00918369.2022.2122368
  • Krathwohl, D.R. (2009). Methods of Educational and Social Sicence Researh. The logic of methods(3rd ed.). Waveland Press Inc.
  • Lameiras, M., Carrera, M. y Rodriguez, Y. (2016). Caso abierto: la educación sexual en España una asignatura pendiente. En V. Gavidia (Comp.). Los ocho ámbitos de la Educación para la Salud en la Escuela (pp.197-208). Tirant Humanidades.
  • López-Sánchez, F. (1990). Educación sexual. Fundación Universidad-Empresa.
  • López-Sánchez, F. (2015). Ética de las relaciones sexuales y amorosas. Pirámide.
  • López-Soler, N. (2003). Curso de educación afectivo-sexual: libro de teoría (1ª ed.). Netbiblo.
  • Martínez, J.L., González, E., Vicario-Molina, I., Fernández-Fuertes, A., Carcedo, R., Fuertes, A. y Orgaz, B. (2013). Formación del profesorado en educación sexual: pasado, presente y futuro. Magister-Revista de Formación del Profesorado e Investigación Educativa, 25, 35-42.
  • McIntosh, M.J. y Morse, J.M. (2015). Situating and constructing diversity in semi-structured interviews. Global Qualitative Nursing Research, 2, 1-12. https://doi.org/10.1177/2333393615597674
  • Orozco, I. y Moriña, A. (2022). How to become an inclusive teacher? Advice from Spanish educators involved in early childhood, primary, secondary and higher education. European Journal of Special Needs Education.38(5), 629-644. https://doi.org/10.1080/08856257.2022.214568
  • Plaza-del-Pino, F.J., Soliani, I., Fernández-Sola, C., Molina-García, J.J., Ventura-Miranda, M.I., Pomares-Callejón, M.Á., López-Entrambasaguas, O.M. y Ruiz-Fernández, M.D. (2021). Primary School Teachers’ Perspective of Sexual Education in Spain. A Qualitative Study. Healthcare, 9(3), 287. https://doi.org/10.3390/healthcare9030287
  • Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1999). Métodos de investigación cualitativa (2ª ed.). Aljibe.
  • Salas, N. y Salas, M. (2016). Tiza de Colores: Hacia la Enseñanza de la Inclusión sobre Diversidad Sexual en la Formación Inicial Docente. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(2), 73-91. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782016000200006
  • Scandurra, C., Amodeo, A.L., Valerio, P., Bochicchio, V. y Frost, D.M. (2017). Minority stress, resilience, and mental health: A study of Italian transgender people. Journal of Social Issues, 73(3), 563-585. https://doi.org/10.1111/josi.12232
  • Sperling, J. (2021). Comprehensive sexual health education and intersex (in)visibility: an ethnographic exploration inside a California high school classroom. Sex Education, 21(5), 584-599. https://doi.org/10.1080/14681811.2021.1931834
  • UNESCO-Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2005, octubre). Declaración Universal sobre Bioética y Derechos Humanos. Actas de la 33ª Conferencia General. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000142825_spa.page=85
  • UNESCO-Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2015). El bullying homofóbico y transfóbico en los centros educativos: taller de sensibilización para su prevención (Guía de facilitación). Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (OREALC/UNESCO). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000244841
  • UNESCO-Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2018). Orientaciones técnicas internacionales sobre educación en sexualidad: un enfoque basado en evidencia, orientaciones. UNESCO Education Sector. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000260840_spa
  • Vanwesenbeeck, I., Westeneng, J., de Boer, T., Reinders, J. y van Zorge, R. (2016). Lessons learned from a decade implementing Comprehensive Sexuality Education in resource poor settings: The World Starts With Me. Sex Education, 16(5), 471-486. https://doi.org/10.1080/14681811.2015.1111203
  • Wellings, K. y Parker, R. (2006). Sexuality education in Europe. A reference guide to policies and practices. International Planned Parenthood Federation European Network.
  • WMA-World Medical Association (2013). World Medical Association Declaration of Helsinki: ethical principles for medical research involving human subjects. JAMA, 310(20), 2.191-2.194. https://doi.org/10.1001/jama.2013.281053