Reproducción de identidades de género en los videojuegos de contenido histórico y sus implicaciones socioeducativas en Educación Secundaria

  1. Ortega-Sánchez, Delfín 1
  2. Barba-Alonso, César 1
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Journal:
Revista de investigación en educación

ISSN: 1697-5200 2172-3427

Year of publication: 2023

Volume: 21

Issue: 3

Pages: 466-481

Type: Article

DOI: 10.35869/REINED.V21I3.4982 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista de investigación en educación

Abstract

This research aims to analyze the roles of the female protagonist characters reproduced in one of the open-world adventure video games, classified as historical, with the greatest impact today: Assassin's Creed. Based on the educational need to examine the gender stereotypes of the audiovisual narratives and iconographic representations projected by video games of historical content, a qualitative content analysis was conducted from a non-experimental cross-sectional research design of documentary-descriptive cut of these representations. According to the results obtained, it is still necessary to deconstruct hegemonic and biased historical narratives, and to promote the inclusion of other counter-hegemonic and non-normative realities in the construction of plural gender identities.

Bibliographic References

  • AEVI (2022). La industria del videojuego en España en 2021. Asociación Española del Videojuego.
  • Amin, F. y Wahyudin, A.Y. (2022). The impact of video game: “Age of Empires II” toward students’ reading comprehension on narrative text. Journal of English Language Teaching and Learning, 3(1), 74-80. https://doi.org/10.33365/jeltl.v3i1.1818
  • Amores, M. (2018). Sobre la necesidad de un libro de videojuegos con perspectiva de género. En V.V.A.A. ¡Protesto! Videojuegos desde una perspectiva de género (pp. 11-38). AnaitGames.
  • Banker (2020). Black egyptians and white greeks?: Historical spectulation and racecraft in the video game Assassin’s Creed: Origins. Humanities, 9(4), 145. https://doi.org/10.3390/h9040145
  • Bijsterveld, A. (2022). National identity in historical video games: An analysis of how Civilitation V represents the past. Nations and Nationalism, 28(4), 1.311-1.325. https://doi.org/10.1111/nana.12845
  • Bondioli, N., Texeira-Bastos, M. y Carneiro, L.C. (2019). History, design and archaeology: The reception of Julius Caesar and the representation of gender and agency in Assassin’s Creed Origins. In die Skriflig, 53(2), 2-12. https://doi.org/10.4102/ids.v53i2.2431
  • Burgess, J. y Jones, C. (2022). Exploring player understandings of historical accuracy and historical authenticity in video games. Games and culture, 17(5), 816-835. https://doi.org/10.1177/15554120211061853
  • Burnay, J., Bushman, B.J. y Laroi, F. (2021). Effects of sexualized video games on online sexual harassment. Agressive Behavior, 45(2), 214-223. https://doi-org.ubu-es.idm.oclc.org/10.1002/ab.21811
  • Cantón A.P. (2021). Entre arte, historia y hombres: la representación de la mujer en la industria de los videojuegos. Revista UNES. Universidad, Escuela y Sociedad, 11, 30-40. https://doi.org/10.30827/unes.i11.21940
  • Champion, E. (2020). Culturally significant presence in single-player computer games. ACM Journal on Computing and Cultural Heritage, 13(4), 1-24. https://doi.org/10.1145/3414831
  • Chapman, A., Foka, A. y Westin, J. (2017). Introduction: what is historical game studies? Rethinking History, 21(3), 358-371. https://doi.org/10.1080/13642529.2016.1256638
  • Chirchiano, E. y Tuselli, A. (2016). Che genere di videogame? Le rappresentazioni di genere nell’universo videoludico. H-ermes. Journal of Communication, 7, 295-320. xxx
  • Corbin, J. y Strauss, A. (2014). Basic of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory (4th edition). SAGE.
  • Cross, L., Jaye, L.K., Savostijanovs, J., McLatchie, N., Johnston, M., Johnston, M., Whiteman, L. Mooney, R. y Atherton, G. (2022). Gendered violence and sexualized representations in video games: (Lack of) effects on gender-related attitudes. New Media & Society, 0(0). https://doi.org/10.1177/14614448221075736
  • Curiel, A. (2018). La mujer como actante. En V.V.A.A. ¡Protesto! Videojuegos desde una perspectiva de género (pp. 113-136). AnaitGames.
  • Daneels, R., Malliet, S., Geerts, L. Denayer, N., Walrave, M. y Vandebosch, H. (2021). Assassins, Gods, and Androids: How narratives and game mechanics shape eudaimonic game experiences. Media and Communication, 9(1), 49-61. https://doi.org/10.17645/mac.v9i1.3205
  • Fernández-Ruiz, M. (2021). Más allá de la adaptación. Assassin’s Creed y los mundos transmediales. Trasvases entre la literatura y el cine, 3, 103-116. https://doi.org/10.24310/Trasvasestlc.vi3.12337
  • Fernández-Vara, C. (2014). La problemática representación de la mujer en los videojuegos y su relación con la industria. Revista de Estudios de Juventud, 106, 93-108. https://bit.ly/3piZ2RG
  • Gabbiadini, A., Riva, P., Andrighetto, L., Volpato, C. y Bushman, B.J. (2016). Acting like a tough guy: Violent-sexist vídeo games, identification with game characters, masculine beliefs, & empathy for female violence victims. PLoS ONE, 11(4), 1-14. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0152121
  • García, R. (2018). Videojuegos y subalternidad, una introducción. Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital, 7(1), 304-334.
  • Gheitasi, M., Moreno, J. A., Hermon, S. y Schnabel, M. A. (2023). Gaming the past– commercial video games with historical contexts: Evaluation of the Iranian Lotf Ali Khan Game. Journal of Games, Game Art, and Gamification, 8(1), 24-36. https://doi.org/10.21512/jggag.v8i1.9874
  • Gonçalves, B. (2022). Os sentidos do anacronismo. História Da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography, 15(38), 285-314. https://doi.org/10.15848/hh.v15i38.1829
  • González, J. (2018). Videojuegos queer e identidad gaymer: Un fenómeno disruptivo en el mundo videolúdico. Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital, 7(1), 360-388.
  • Guerrero-Romera, C., Sánchez-Ibáñez, R., Escribano-Miralles, A. y Vivas-Moreno, V. (2021). Active teachers’ perceptions on the most suitable resources for teaching history. Humanities and Social Sciences Communications, 8(1), 61. https://doi.org/10.1057/s41599-021-00736-7
  • Hammar, E.L. (2016). Counter-hegemonic commemorative play: Marginalized pasts and the politics of memory in digital game Assassin’s Creed: Freedom Cry. Rethinking History, 21(3). https://doi.org/10.1080/13642529.2016.1256622
  • Hiriart, J. (2020). How to be a ‘Good’ Anglo-Saxon: Designing and Using Historical Video Games in Primary Schools. En S. Hageneuer (Ed.). Communicating the Past in the Digital Age: Proceedings of the International Conference on Digital Methods in Teaching and Learning in Archaeology (12–13 October 2018) (pp. 141-151). Ubiquity Press. https://doi.org/10.5334/bch.k
  • Joly-Lavoie, A. (2017). Assassin’s Creed: synthèse des èscrits et implications pour l’ enseignement de l’historie. McGill Journal of Education / Revue des sciences de l’éducation de McGill, 52(2), 455-469. https://doi.org/10.7202/1044475ar
  • Jones, P.I. y Osborne, T. (2020). Analysing virtual landscpaes using postmemory. Social & Cultural Geography, 21(2), 186-206. https://doi.org/10.1080/14649365.2018.1474378
  • López, A. y Jerez, I. (2015). Textualidad digital y multialfabetización. Los contenidos digitales como material educativo. Educatio Siglo XXI, 33(2), 165-182. http://dx.doi.org/10.6018/j/233191
  • López-Fernández, F.J., Mezquita, L. Griffiths, M.D. y Ortet, G., Ibáñez, M.I. (2021). El papel de la personalidad en el juego problemático y en las preferencias de género de videojuegos en adolescentes. Adicciones, 33(3), 263-272. http://dx.doi.org/10.20882/adicciones.1370
  • López-Fernández, O., Williams, A.J., Griffiths, M.D. y Kuss, D.J. (2019). Female gaming, gaming addiction and the role of women within gaming culture: a narrative literature review. Front. Psychiatry, 10(454). https://doi.org/10.3389/fpsyt.2019.00454
  • Moreno, A.C. (2022). Tecnonacionalismo. El videojuego como objeto de estudio en las Ciencias Sociales. Call of History. Videojuego, Memoria y Control, 1, 33-58. https://doi.org/10.5565/rev/tdevorado.163
  • Muñoz, J.M. y Segovia B. (2019). ¿Cómo interactúan los adolescentes con los videojuegos? Preferencias y habilidades performativas. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 360-382. http://www.revistalatinacs.org/074paper/1335/18es.html
  • Ocaña, J.E. y Ruiz, F.J. (2020). El videojuego de temática histórica como arte visual: anacronías conscientes y licencias creativas en la representación de espacios urbanos de la saga Assassin’s Creed. Co-herencia, 17(33), 41-63. https://doi.org/10.17230/co-herencia.17.33.2
  • Ortega-Sánchez, D. y Pérez, C. (2015). Las mujeres en los libros de texto de Ciencias Sociales de 1º de ESO. En A.M. Hernández, C. R. García, y J.L. de la Montaña (Eds.). Una enseñanza de las ciencias sociales para el futuro: Recursos para trabajar la invisibilidad de personas, lugares y temáticas (pp. 943-951). Universidad de Extremadura-AUPDCS.
  • Ortega-Sánchez, D. y Juez, V. (2021). Deconstruyendo identidades de género: análisis de los roles narrativos de la bruja en la literatura infantil. AILIJ (Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil), 19, 93-114. https://doi.org/10.35869/ailij.v0i19.3591
  • Pérez, M. (2018). Diseño y estética del personaje femenino en videojuegos. En V.V.A.A, ¡Protesto! Videojuegos desde una perspectiva de género (pp. 89-110). AnaitGames.
  • Politopoulos, A., Mol, A.A.A., Boom, K.H.J. y Ariese, C.E. (2019). “History is our playground”: Action and authenticity in Assassin’s Creed: Odyssey. Advances in Archeological Practice, 7(3), 317-323. https://doi.org/10.1017/aap.2019.30
  • Rankin, Y.A. y Han, N. (2019). Exploring the plurality of black women’s gameplay experiences. En 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems Proceedings (CHI 2019), May 4-9, Glasgow, Scotland, UK. https://doi.org/10.1145/3290605.3300369
  • Sacchi, A. (2018). Construcción de personajes desde un punto de vista artístico. En V.V.A.A, ¡Protesto! Videojuegos desde una perspectiva de género (pp. 139-162). AnaitGames.
  • Scarassati, B. (2019). História e Memória em Assassin’s Creed (2007-2015). Tempo e Argumento, 11(27), 304-339. http://dx.doi.org/10.5965/2175180311272019304
  • Sequeiros, C. y Puente, H. (2020). Democracia, deslegitimación y cambio social: el videojuego como dispositivo de cuestionamiento político. Barataria.Revista Castellano-Manchega de Ciencias Sociales, 29, 121-137. https://doi.org/10.20932/barataria.v0i29.540
  • Trivi, M. (2018). El futuro es femenino; el pasado no tanto: un repaso a la historia de las mujeres en los videojuegos. En V.V.A.A, ¡Protesto! Videojuegos desde una perspectiva de género (pp. 41-64). AnaitGames.
  • Ubisoft (2007). Assassin’s Creed Origins. https://www.ubisoft.com/es-es/game/assassins-creed/assassins-creed
  • Vandewalle, A., Daneels, R., Simons, E. y Malliet, S. (2022). Enjoying my time in the animus: A quantitative survey on perceived realism and enjoyment of historical video games. Games and Culture, 18(5), 643-663. https://doi.org/10.1177/15554120221115404
  • Velasco, L. y Prada, J. (Coords.) (2022). Estrategias de ludificación aplicadas a la enseñanza de la historia (secundaria y universidad). Graó
  • Venegas, A. (2018a). Retrolugares, definición, formación y repetición de lugares, escenarios y escenas imaginados del pasado en la cultura popular y el videojuego. Revista deHistoriografía, 28(1), 323-346. https://doi.org/10.20318/revhisto.2018.4225
  • Venegas A. (2018b). La problemática de la imagen como forma de transmisión histórica en la cultura digital. Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital, 7(2), 36-56.
  • Venegas, A. (2020). Pasado interactivo. Memoria e historia del videojuego. Sans Soleil Ediciones.
  • Venegas, A. (2022). Pasado Virtual. Historia e imagen en el videojuego. Pigmalion.
  • Vicent, N. y Platas, M. (2018). ¡Juguemos en el Antiguo Egipto! Flipped classroom a través del videojuego Assassin’s Creed Origins. CLIO. History and History teaching, 44, 41-53.
  • Waszkiewicz, A. (2021). Non-normative gender performances of fat video game characters. Acta Univ. Sapientiae, Film and Media Studies, 20, 165-180. https://doi.org/10.2478/ausfm-2021-0020