Arte e ideología en el cine de S. M. Eisenstein
-
1
Universidad de Burgos
info
ISSN: 2172-0150
Argitalpen urtea: 2018
Zenbakia: 17
Orrialdeak: 151-177
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía
Laburpena
Eisenstein, who was born hundred years ago, is considered one of the greatest filmmakers in History. Committed to Bolshevik ideas and as supporter of the October Revolution, he wanted to use film as another vehicle in the awareness of the masses. Although he faced the most orthodox sectors of Stalinism, Eisenstein knew at all times to put into practice a series of theoretical ideas related to sound and color. The implementation of these, not only served for ideological purposes, but also converted their films into authentic works of art. For this, he not only researched in arts and color theory, but also chose to introduce in his work references to other cultures (such as the Kabuki), avant-garde artists (Kandinsky) and musicians such as Prokofiev. The present essay analyzes the connections between Eisenstein and all of them, and specially how he performed these revolutionary ideas.
Erreferentzia bibliografikoak
- Aumont, J. – Marie, M. (1990). Análisis del film. Barcelona: Paidós.
- Aumont, J. (1985). Estética del cine. Espacio fílmico, montaje, narración, lenguaje. Barcelona: Paidós.
- Ballò, J. (2000). Imágenes del silencio. Los motivos visuales en el cine.Barcelona: Anagrama.
- Bordwell, D. (1996). La narración en el cine de ficción. Barcelona: Paidós.
- Bordwell, D. (1999). El cine de Eisenstein. Barcelona: Paidós.
- Bresson, R. (1979). Notas sobre el cinematógrafo. México: Era.
- De Micheli, M. (2001). Las vanguardias artísticas del siglo XX, Madrid: Alianza Editorial.
- Dumas, A. (2018). La mise en scène théâtrale de Eisenstein. París. Il était une fois le cinema. http://www.iletaitunefoislecinema.com/chronique/1945/la-mise-enscene-theatrale-de-eisenstein
- Eisenstein, S. M. (Junio – julio 1923). Montaje de atracciones. LEF, (3). Pp. 70-75.
- Eisenstein, S. M. (1982). Film essays and a lecture. Princeton: Princeton University Press.
- Eisenstein, S. M. (1986). La forma del cine, Buenos Aires: S.XXI.
- Eisenstein, S. M. (1990, septiembre). El cine. En La perestroika en el cine. Notas para un ensayo. Cine y más (70), p. 303.
- Eisenstein, S. M. (1999). El sentido del cine. México: Siglo XXI.
- Golomostock, I. (1991). L’art totalitaire. Union soviétique-III Reich-Italie fasciste-Chine, Paris: Éditions Carré.
- Goodwin, J. (1995). Eisenstein, Cinema and History. Chicago: University of Illinois.
- Kandinsky, W. (2001). De lo espiritual en el arte. Barcelona: Paidós.
- Lenin, V. I. (1975). Sobre arte y literatura. Madrid: Júcar.
- Sadoul, G. (1967). Historia del cine mundial. México: Siglo XXI.
- Vertov, D. (1973). El cine ojo. Madrid: Fundamentos.
Los documentos del portal se actualizan diariamente. Esta fecha hace referencia a la actualización de la información relacionada con la estructura del portal (personas, grupos de investigación, unidades organizativas, proyectos...).